G

Gul22

Min svärfar är en "hästkarl av den gamla modellen". Enligt honom så fryser inte hästen när den skakar i musklerna. Den håller värmen.
Jag ställer mig frågan; Då måste väl hästen känna att temperaturen har sjunkit och det är dags att börja öka den igen alltså vill jag bestämt häva att hästen då fryser. Men han är envis som synden och nej hästen fryser inte.
Vad säger ni andra? Nu är inte min svarfars ord på något vis lag, jag gör ändå som jag finner bäst med mina egna hästar, men det vore intressant och veta vad ni andra tycker.
 
Det är ju samma sak med människor, vi skakar för att hålla värmen :D
 
detta är vad jag har hört...
En häst skakar för att få upp temperaturen i kroppen... så antagligen fryser hästen då...eftersom den vill ha upp temperaturen... jag brukar iallafall sätta på täcke om hästarna i stallet skakar...
lite svår fråga att svara på... det beror ju på hur man resonerar... eftersom hästen vill ah upp temperaturen måste den väl känna sig kall?!
 
:bow: Det är vad jag säger oxå. Börjar hästen arbeta på att hålla temperaturen måste väl temperaturen ha sjunkit och hästen känna sig "frusen". Och jag vill då inte känna mig ansvarig för att mina hästar behöver frysa.
Det brukar hjälpa med täcke och hö/halm att tugga på och detta är inget problem då han bara har framfört sin åsikt och inte lägger sig i hur vi sköter våra hästar. Men det är intressant och höra andras synpunkter.
 
Jag anser att hästen fryser när den skakar! När jag skakar av köld fryser jag i alla fall jätte mycket.
 
:bow: Åå vad det är skönt och ha rätt någon gång. :banana: Hackar jag tänder fryser jag oxå. FÖR mycket.
 
)Har också hört det där att hästarna inte fryser när de skakar. Kanske är det så att de börjar skaka för att de fryser, men att de när de väl börjat skaka inte fryser :confused: (var det nån som fattade det där? :D)

Men jag skulle nog inte chansa, det känns onödigt att hästen ska stå där och skaka när man kan täcka den och bli av med problemet!

//Frida
 
Det kan ju vara så att hästarnas kroppar funkar bättre än våra och börjar skaka innan de börjar frysa... alltså att kroppen känner av att nu är det dags, för jag börjar just frysa?

En fundering - inte ett påstående, jag har ingen aning om hur det är. Jag har aldrig ens sett en häst skaka på något sådant sätt.
 
Ja kanske börjar hästar visa frystecken väldigt tidigt i frysskedet (jösses vilken formulering). Hur det än är med den saken tror jag inte att det är bra i allafall. Och som jag sagt tidigare; Mina hästar ska inte behöva frysa.
Det är ju tack och lov inte ofta det händer.
 
När hästen skakar är det för att få upp värmen, precis som på oss människor när vi fryser så vi skakar. Så nog fryser de alltid :crazy:
Det märks jätteväl på våra hästar, speciellt en av dem att hon fryser när hon skakar. Hon blir helt stirrig och beter sig inte alls som hon brukar. Svårt att förklara, men det märks att hon fryser iallafall.

Men hästar börjar ju frysa redan innan de skakar.
Det första tecknet jag tittar på är om de får ståpäls.

// Anna
 
Jag har uppfattaningen att Nej, hästen fryser inte när den skakar... Däremot har hästen antingen frusit innan den började skaka eller stått och spänt sig i väntan på att få komma in. Det senare gäller framförallt hästar som skakar till synes utan anledning.

Men självklart anser jag också att om hästen skakar så har den frusit och ahr den frusit så bör den få täcke på sig nästa dag.
 
Jag anser att en häst fryser om den står och skakar för att få upp värmen. Min arab stod och skakade inne i stallet för ett par veckor sen och sen dess så har jag börjat täcka han.
 
Din svärfar har alldeles rätt!!
Alla ni som brukar läsa hästtidningar läs Hästfynd, och ni som inte läser, lär er det och läs senaste nummret av Hästfynd.
Där står det mycket utförligt hur hästens hud, nerver och hår beter sej när hästen "vibbrerar".
Det är närmast att jämföra med binas vibbrerande för att hålla konstant värme i bikupan.
Och ett alldeles enkelt sätt att få hästen att sluta "skaka" är att ge den mer hö.
Så enkelt var det problemet ur världen.
Alltså, inga fler täcken utan mindre antal täcken och mer antal kg stråfoder.
Dessutom slipper man nästan alla sterotypa olater och magsår och kolik.
Hästen är gjord för att äta ca 18 timmar/dygn!!
Inte 3-5 gånger/dygn!!
 
Jag läser inte Hästfynd. Det finns många anledningar till det som jag inte tänker gå in på. Och nej jag tänker inte börja läsa den tidningen heller. Men jag vill inte ha den diskussionen igen så vi lämnar det.
Jag håller med dig på så vis att när hästen får mer grovfoder slutar den skaka. Låt oss hålla oss vid det.
 
Vilket skitsnack.

Hästar fryser och de kan frysa ihjäl.

Hästar som inte manipuleras av männsikan utan går ute dygnet runt och har tillgång till mat klarar sig, dock bara till en viss nivå av minusgrader.
Olika raser klarar sig dessutom bättre än andra.

MEN

Ta en rakad häst, släng ut den i snöstorm eller när det närmar sig -15 grader så skall ni få se en frysande häst även om denne har tillgång till mat.
 
Jag antar att det inte var riktat till mig eller?
Jag vill poängtera att jag tror att hästar fryser men för att få slut på frysandet är ett täcke och grovfoder lösningen. Givetvis kan man ta in hästen i stallet om det är hemskt kallt och inte täcke eller grovfoder hjälper.
 
Hmm och när fryser lösdrifthästarna ihjäl då?

Nog för att de hade i rimfrost runt näsan och så när det var som kallast men frysa?

Ponnyn skulle rulla runt av skratt om hon hörde :cool:
 
Mina hästar står i oisolerat stall och går ute hela dagarna utan täcke och de har inte frysit ihjäl överhuvudtaget (trots 25-30 minusgrader) ;P

Däremot är det vetenskapligt bevisat att hästen blir varm när den äter. Mina hästar har i stort sett fri tillgång på grovfoder under den kalla perioden. Hästen som rids och som är klippt har täcke. Fast visst kan hästarna frysa, fast inte så mycket vid kalla temperaturer som när det regnar / snöar och blåser snålt....
 
Jag har två fjordingar som är täckesklippta. De har täcke när det är mindre än -10 grader och när det snöar MYCKET. 2 åringen är inte klippt och behöver inget täcke.
De får hö 6-7 ggr/dag, varav 1 gång på morronen i stallet och 1 gång på kvällen i stallet. Stallet är ett kallstall och de har aldrig behövt täcke inne. De står på halm och när det är ner mot -10 grader brukar halmen vara "slut" på morronen.
De gånger det hänt att våra hästar skakat i musklerna är när det varit blött en hel dag så de är "genomblöta", sällan när det är kallt och soligt.
Kände att jag ville förtydliga mig lite. Det var inte riktat till någon speciell. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 320
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 388
Utrustning Hej, Vet att det finns en miljard sånahär trådar, har läst de flesta gamla men är fortfarande lite villrådig. Har kontakt med en...
Svar
6
· Visningar
2 320
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 833
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp