• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare goldenavena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 685
G

goldenavena

När hästen drar ner huvudet, så säger ridläraren att jag ska dra upp huvudet igen, men hur gör jag det?

Hur ofta ska hästen avmaskas?

Jag skulle kolla tänder på den hästen som drar nede huvudet så. Även leta efter muskulaturproblem

... och när tand- och muskelproblem är uteslutna är det mycket effektivare att ge hästen en klatsch på halsen med ett kortare spö (OBS! Inte slå!). Ger obehag, men mindre än att dra hästen i munnen, det har vad jag märkt under alla mina år bara gett hästar med hårdare mungipor och sämre respons.

Men valet är ditt, gör som det känns bäst.

Mvh

Man ska aldrig dra upp hästens huvud med båda tyglarna.. hästen är mycket starkare än vad man själv är. Det bästa är att styra in hästen på ett voltspår så den "glömmer" vad den gjorde med huvudet. Ställa eller böja..
:smirk: :D

:banana: :banana:

Liknande trådar

Ridning Hej hej! Hästen jag rider drar alltid upp huvudet när vi gör halt, han kan gå i jätte fin form men ger jag kommando för halt drar han...
Svar
11
· Visningar
507
Senast: iliedtoday
·
Hästvård Hej, hur gör ni? Polstrar ni alltid då ni lägger om ett sår på benet som det ska vara klibb-linda runt?
Svar
4
· Visningar
337
Hästvård Hej! Har en valack som har en tendens att få gaskolik. Vi har testat allt, verkligen allt. Men ibland smäller det till utan förvarning...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: Mary_Oh
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
598
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka