Hel havre - sväller?

frittan

Trådstartare
Är det sant att hel havre sväller i magen på hästar? Måste man alltså blötlägga hel havre?

Sv: Hel havre - sväller?

Hur ska det kunna svälla då hästen tuggat sönder det ? Det är ju inte helt när det landar i magen.

jag vet inte, va en tjej i ett annat stall som sa det, jag tyckte också det lät konstigt ;)

då behöver jag inte blöta min hela havre då =) skönt!

fast det stämmer ju inte, kommer ofta hela korn ut i bajset..

nu är det många år sen jag gav havre, men jag blötte den aldrig och har heller aldrig hört talas om att man bör göra det. däremot att det är lurare att ge krossad istället för hel eftersom hästen kan nyttja den bättre.

Det slinker alltid ut ett eller annat helt korn...men för den skull är det ju knappas mängder det handlar om. Tycker man att allt verkar bara åka ut, så får man räkna hur mycket korn per kg bajs det är...eller kolla upp hästens tänder.

Så länge hästen inte har tandfel eller annat så tar den upp näringen lika bra i hel som krossad.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
875
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 226
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Jag har köpt vetekli till min häst. Det fanns bara i pellets form. Jag har försökt få fram hur man utfodrar detta men får delsvärre...
Svar
3
· Visningar
284
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 134
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka