Helikopter skrämde föl till döds

Sv: Helikopter skrämde föl till döds

Nämen vilken duktig helikopterpilot.. Att inte ta livet av ett föl när man flyger helikopter är ju så himla svårt. :(

Kan nån bara sluta använda helikoptrar och flygplan?? hörde att ett flygplan en gång hade kraschat mitt i ett stall som var fult med föl.. duma duma fordon! :mad: MEN STAKARS DJUR!!! :cry:

det var väldigt tråkigt att detta hände, men det är inte ovanligt att det finns hästar som går i hagar väldigt nära landningsbanor för flygplan etc och är de vana brukar de inte bry sig, men det beror ju på hur pass lättskrämda hästar man har..
ska man förbjuda flygplan, helikoptrar som flyger lågt för att kolla elnätet etc så borde bilar förbjudas för jag antar att det är mer bilar som skadar/dödar hästar.

att flygplan krachar in i stall hör väl inte till vanligheterna direkt...

Kan nån bara sluta använda helikoptrar och flygplan?? hörde att ett flygplan en gång hade kraschat mitt i ett stall som var fult med föl.. duma duma fordon! :mad: MEN STAKARS DJUR!!! :cry:

fast, du kan ju inte jämföra med en olycka.. En bil kan ju krascha rätt in i sommarhagen tex, ska man banna alla bilar då? Jag är dock ganska övertygad om att det inte var en olycka i detta fallet, då det inte verkar helt ovanligt att helikoptrar flyger i låg höjd över hagar.

Fy så tragiskt! :cry:

Men herregud, saknade piloten helt sunt förnuft? :confused:
Tyvärr är ju pengar det enda som får oansvarigt folk att inte göra om sådana tilltag, hoppas ägaren klämmer helikopterföraren på så mycket ersättning att han/hon inte törs göra om något liknade igen!

Jag minns en av tävlingsplatserna jag ofta tävlade på när jag var i full gång med tävlandet. Flera gånger så kom det mitt under tävlingen en lågtsniffande helikopter över hoppbanan! :eek:
Och den flög banne mig så lågt att man kunde se bultarna i konstruktionen på helikoptern! :mad:

Det är väl dom där idioterna som fotograferar gårdar som har varit framme igen. Här var dom för nåt år sedan precis bakom våra byggnader mer eller mindre rakt över paddocken på baksidan där tre av mina hästar var.

Jag hörde helikoptern rusade ut, (för jag trodde att mina hästar vid det här laget sprängt staketet eller nåt) får se helikoptern bara ett par meter över vår stora lönn där den står och hoovrar en lång stund.

Jag viftar argt och ger tecken att de ska sticka därifrån- vilket de skiter i- Jag rusar in för att hämta kameran. Men när jag kommer ut igen har de flyttat sig så pass att jag inte kan se helikopterns id-märkning.

Jag blir pissesur och går in och ringer till flygledningen på Sturup. Men de kan inte göra mycket om de inte har helikopterns id-nummer. Men dom säger till mig att om det händer igen så ska jag ANTECKNA eller FOTOGRAFERA idnumret och sedan polisanmäla. Piloten kan lätt bli av med sitt cert vid vårdslös flygning och det finns regler hur lågt det får flygas.

Det här hände kort efter att en häst i annan del av landet fått ett ben brutet pga av en idiot-helikopterpilot.

Mina hästar då? Jo de stod och vilade och fullständigt ignorerade helikoptern. De kikade lite intresserat.

Tur man har lugna hästar, men orsaken till att jag vart sur var ju att de flög så lågt att mina hästar KUNDE blivit rädda.

Tacka vet jag de som kontrollerar luftledningar och militära helikoptrar- de verkar ha mer koll på hur man flyger utan att skrämma djur.

Var med om att en luftballong kom flygande mycket lågt över hästhagen och dess väsande och pysande skrämde våra hästar som tokgalopperade och ett av fölen sträckte bakdelen och blev halt. Det gick som tur var över, men jag ringde och skällde på luftballongsföretaget.

Tråkigt med fölet och onödigt om det var en dumdristisk pilot, dock tycker jag inte man ska dra för stora slutsatser, det finns många saker hästar och föl blir rädda för och skadar sig. Hur det är i det här fallet vet jag inte men jag tror nog att vi hästmänniskor få ta oss själva i kragen många gånger, resten av världen kommer inte att anpassa sig efter oss och våra hästar, vi får lära oss att träna djuren så att de klarar av den miljö de ska leva i helt enkelt. Självklart händer hela tiden onödiga och oförutsedda saker, många gånger pga okunskap och självklart är det tragiskt i ett sådant här fall MEN HUR reagerade stoet eftersom fölet blev så rädd, föl kan bli rädda för så många saker ska vi förbjuda allt så kan vi inte ha mycket i närheten, bättre att avla fram hästar med bra psyke som tål den värld de ska leva i:angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Polis i Storbritannien utreder två händelser när motordrivna skärmflyg flugit lågt och skrämt hästar. I ett fall skadade sig ett föl så...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett helikopterföretag ska betala skadestånd sedan en häst blivit skrämd av en lågt flygande helikopter utanför Nyköping.
Svar
1
· Visningar
782
Senast: Seabaz
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var i mitten av januari förra året som en häst i Sörmland blev skrämd av en helikopter som flög lågt, föll omkull och fick en...
Svar
0
· Visningar
429
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När Cecilia von Braun utanför småländska Eriksmåla skulle se till sitt Irish cob-föl på lördagens kväll fick hon en chock. Fölungen låg...
Svar
0
· Visningar
296
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka