• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Kryptonit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 7 615
K

Kryptonit

Är helosan bakteriedödande? Har undrat vad man har helosan till?
Om jag inte minns helt fel så är det väl mjukgörande?.. :angel:

Sv: Helosan!?

kl

Men smörj inte på det där det ska ligga utrustning! Det bränner!

det finns olika helosan det finns sol helosan och nån annan finns kanske fler men de är vad jag vae vi hadde det på min sommar ponny i sommras och på min mammas häst som hon hyrde vi hadde på sår och för att dom typ var torra eller nåt kommer inte riktigt ihåg!:D

mot sadelskav funkar dte jättebra.. bara man låter dte torka innan utrustningen ska på, smörjer på dte efter träning..

Har för mig att det står att den är bakteriedödande på tuben

Helosansalva ska innehålla 2 bakteriedödande ämnen, vet ej vilka, men helosan används flitigt på tatueringar vet jag..

Helosansalva innehåller:
aqua, paraffinum liquidum, glycerin, cetearyl alcohol, glyceryl stearate, PEG-100 stearate, eucalyptus globulus, polyaminopropyl biguanide, propylparaben.

har inte kollat alla ämen men det är mest mjukgörande och konserveringsmedel.. alkoholen är kanske bakteriedödande?

Helosan är inte bakteriedödande. Finns det sår tvättar man dom allra bäst med Jodopax, och smörjer sedan med helosan för att motverka att sårskorpan spricker.

:p

Citat från Apoteket
Helosan- "Klassisk hudsalva med mjukgörande, skyddande och antiseptiska egenskaper. Passar bra både som fot- och handsalva."

Så den är bakteriedödande (antiseptisk)

Citat från Apoteket
Helosan- "Klassisk hudsalva med mjukgörande, skyddande och antiseptiska egenskaper. Passar bra både som fot- och handsalva."

Så den är bakteriedödande (antiseptisk)

Tack för det svaret :bow:

i Apotekets egen bok "Hälsoråd för häst" står det däremot att man ska tvätta sår med jodopax och använda helosan i mjukgörande syfte.

men det är för att du ska få rent såret först.
man vill ju inte lägga salva på ett smutsigt sår, även om salvan är antiseptisk.

har för mig att helosan dessutom bara är milt antiseptisk, jodopax är ju mycket starkare.
har ingen tub här hemma som jag kan kolla på nu tyvärr

Tro det eller ej men helosan funkar på mugg också! Använd under kanske två tre veckor så försvinner det. (På min totto i alla fall)

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 239
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst har en - enligt MR relativt lindrig - skada på ett ligament mellan hoven och kotan (sneda kollaterala sesamoidligamentet). Har...
Svar
14
· Visningar
1 124
Senast: Hellas
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 182
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
495
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka