Helskodda vs oskodda

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Wilden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 2 040
W

Wilden

Vilka ridbyxor gillar ni bäst? För och nackdelar?
Jag har bara oskodaa men funderar på helskodda, vad rekommenderas till en hal sadel?
/W

Sv: Helskodda vs oskodda

Jag har euro-star oskodda, gillar dem är de helskodda bra/sköna?

Ja dom är bra. Men min favorit är Pikeur! :love: Har nästan bara såna nu, sitter jättebra på mig som är lång och smal.

Tjae...
I ett par helskodda ridbyxor finns ju känslan av att man "sitter där man satte sig", vilket kan vara både en för och nackdel...

Vissa menar ju på att det är ett ofog och/eller en modefluga, och att man bör kunna sitta balanserat utan häfta i sadellädret. Men vissa gillar ju känslan... Ska själv ge det en chans iom mina nyinköpta helskodda, det var längesen sist!
Kommer förmodligen återkomma med utvärdering inom kort.

Alt etter behov.
Alltid helskodd ved dressurridning.
Uten skinn ved hoppnig / i skogen.

jag kan inte rida utan helskodda ridbyxor, man bara åker runt och det blir onödigt halt. usch!

Har ni tips på byxor med normalhög midja. Gillar inte "högt ska dom gå"

Det är helt klart skönare och "fastare" med helskodda. Visst att man ska kunna sitta stilla utan helskolning, men det hjälps inte om man glider runt i hal sadel..;)

Jag tycker helskoda är skönast och rider oftast med det. Men det brukar inte vara några problem med att rida med oskodda heller.

Jag gillar båda lika bra faktiskt!
Men när det gäller vita tävlingsridbyxor har jag oskodda, för jag har en ganska ny sadel och när det då blir "skinn mot skinn" så färgar det av sig big time!:eek:
Men har man en lite äldre sadel kan det ju vara snyggare med helskodda. Sadelskurning är snyggt ivilket fall!:love:

Förut kunde jag inte rida med helskodda, tyckte jag satt för fast.
Nu är det nästan tvärt om :p
Mina helskodda termobyxor är helt outstanding, sitter som gjuten med dem (att sen min ballans sviktar är ju en annan femma...., men jag glider iaf inte av pga byxorna)

Alltid helskodda.

När jag precis börjat rida hade jag halvskodda, halkade runt i sadeln enda tills jag köpte mig ett par helskodda, sen satt perfekt! :banana:

Jag älskar mina helskodda ridbyxor. Oskodda känns aningens hala tycker jag.

Det tycker jag är helt beroende på sadeln.
Vill inte rida med helskodda i syntetsadel fungerade inget bra för mig.
Men i en gammal välandvänd sadel använder jag gärna helskodda då dom har en tendens att bli halkiga i sitsen.

I vilket fall vill jag ha sadelskurna ridbyxor.

/Liljan80

I vanlig läder sadel gillar jag skodda, i syntetsadel oskodda.

Har jag de skodda i syntetsadeln så fastnar jag bara, kan inte göra minsta lilla vikt förskjutning utan att behöva resa mig upp först.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 329
Senast: Silje
·
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Freazer
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka