Helsteka entrecote utan stektermometer - en utmaning?

Myrten

Trådstartare
Jag ska ha en vän på middag ikväll. I kylen har jag en bit entrecote av vad jag förväntar mig är hög kvalitet (svenskt och ekologiskt).

Min ursprungliga plan var att skära skivor och steka i panna men nu funderar jag på om jag ska helstekt biten i ugn istället. Problemet är bara att dels är min stektermometer putz weg (och jag orkar inte försöka ta reda på om det finns någon öppen affär), dels är jag generellt dålig på att steka kött. Genom åren har jag naturligtvis lyckats fixa till en hel del olika köttbitar i ugn, oftast utan stektermometer (de tenderar till att hålla sig undan) och väldigt ofta har det blivit gott. Men nu har jag plötsligt prestationsångest!

Så frågan är - har någon idiotbra tips på hur jag helstekt min entrecote till medium rare utan stektermometer?

Biten är 940 g, ugnen är ganska ny (1,5 år) men inte avancerad.

Självklart har jag inga snören att binda ihop biten med heller!
 
Jag ska ha en vän på middag ikväll. I kylen har jag en bit entrecote av vad jag förväntar mig är hög kvalitet (svenskt och ekologiskt).

Min ursprungliga plan var att skära skivor och steka i panna men nu funderar jag på om jag ska helstekt biten i ugn istället. Problemet är bara att dels är min stektermometer putz weg (och jag orkar inte försöka ta reda på om det finns någon öppen affär), dels är jag generellt dålig på att steka kött. Genom åren har jag naturligtvis lyckats fixa till en hel del olika köttbitar i ugn, oftast utan stektermometer (de tenderar till att hålla sig undan) och väldigt ofta har det blivit gott. Men nu har jag plötsligt prestationsångest!

Så frågan är - har någon idiotbra tips på hur jag helstekt min entrecote till medium rare utan stektermometer?

Biten är 940 g, ugnen är ganska ny (1,5 år) men inte avancerad.

Självklart har jag inga snören att binda ihop biten med heller!
Hahaha
Egentligen är jag helt fel person att svara men jag kan berätta hur jag gör. Och alltid gjort.

Stektermometer kom in i mitt liv ganska sent. Innan har jag bara kört i ugnen tills jag tyckt det ar lagom....

Jag har ganska låg temperatur - max 175, gärna lägre. Och jag har den inne i ugnen under lock ganska länge. Många timmar.

Tycker att man enkelt kan se hur köttsaften ser ut om man sticker hål på köttet. Är köttsaften klar är den färdig.
 
Jag steker oftast utan stektermometer då även min har en förmåga att få fötter, eller om det är mamma som lägger den på fel plats när hon är här. :angel:

Låg temperatur är att föredra som @tanten säger, men jag tar ut den när köttsaften är rosa. Viktigt är dock att låta steken vila innan man skär upp den så den inte blir torr och den hinner temperaturutjämna, så jag slår in den i folie så håller den värmen och är vackert rosa när jag skär upp den. :d
 
Tack @tanten och @Mia_R ! Jag ska göra ett försök. Men det får nog bli utan lock för jag räknar med att vi ska äta den om ca tre timmar så "många" timmar finns det inte tid till.
 
Jag ska ha en vän på middag ikväll. I kylen har jag en bit entrecote av vad jag förväntar mig är hög kvalitet (svenskt och ekologiskt).

Min ursprungliga plan var att skära skivor och steka i panna men nu funderar jag på om jag ska helstekt biten i ugn istället. Problemet är bara att dels är min stektermometer putz weg (och jag orkar inte försöka ta reda på om det finns någon öppen affär), dels är jag generellt dålig på att steka kött. Genom åren har jag naturligtvis lyckats fixa till en hel del olika köttbitar i ugn, oftast utan stektermometer (de tenderar till att hålla sig undan) och väldigt ofta har det blivit gott. Men nu har jag plötsligt prestationsångest!

Så frågan är - har någon idiotbra tips på hur jag helstekt min entrecote till medium rare utan stektermometer?

Biten är 940 g, ugnen är ganska ny (1,5 år) men inte avancerad.

Självklart har jag inga snören att binda ihop biten med heller!

Steka runt om för yta, sedan ugn 175 grader ca 45 minuter. Vila i folie sedan skära med vass kniv.

Läste precis medium rare, sänk kanske till 35 min istället.
 
Senast ändrad:
Ett tips är att peta på köttet med fingret med jämna mellanrum. Känns det som om du petade på den köttiga delen av din kind så är den ofärdig eller rare. Känns det som om du petar på din haka eller nästipp så är den medium. Känns det som om du petar på din panna så är den genomstekt.
 
Hahaha
Egentligen är jag helt fel person att svara men jag kan berätta hur jag gör. Och alltid gjort.

Stektermometer kom in i mitt liv ganska sent. Innan har jag bara kört i ugnen tills jag tyckt det ar lagom....

Jag har ganska låg temperatur - max 175, gärna lägre. Och jag har den inne i ugnen under lock ganska länge. Många timmar.

Tycker att man enkelt kan se hur köttsaften ser ut om man sticker hål på köttet. Är köttsaften klar är den färdig.
Högrev, fransyska eller karre hade jag stekt på det viset, men absolut inte entrecote. Den vill man ju ha lagom röd, inte genomstekt.
 
Puh! Nu har min gäst gått.

Jag brynte köttet i stekpanna och körde det sedan på 175 grader i ca en timme. Därefter fick det vila i smörpapper säkert 30 minuter. Jag skulle personligen velat ha köttet lite mer åt rare-hållet men min gäst var nöjd och det var ju gott.

Till det hela åt vi min nya skapelse roast potatoe salad, vilket var roast potatoe blandade med stekt svartkål och vitlöksstekta haricot vert. Jag orkade inte göra bearnaisesås utan körde istället en rödvinssås i kombination med kryddsmör (rosmarin, vitlök, gräslök, chili och citron). Och så en grönsallad och en italiensk vintersallad (apelsin, fänkål, olivolja, salt).

Tack för all input!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp