Helt slut efter en kort promenad med valpen och

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare UlleGull
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 945
U

UlleGull

Vår gamla 10 åriga hund, tar oftast valpen ensam och gammlingenefteråt men ibland måste man ju ta dem båda samtidigt och då är jag helt färdig efteråt.

Valpen blir som tokig då den stora hunden är med han sliter och drar somett vilddjur i kopplet och de handlar bara om att leka, far fram och åter så jag måste korta ner kopplet till max. Biter och naffsar storhunden i benen och vill bara leka och busa.
Hur ska jag få honomatt förstå att man även går fint i kopplet då jag har båda hundarna med mig och LEKA gör de då jag kopplar lös dem på ängen??

Alla tips tas tackasm emot.

Sedan har han börjat med ännu enful ovana på senare tid och de är att han morrar och skäller på mycket ute för att få hälsa. Vilket jag inte tål.
Han kan ju inte heller förvänta sig att han ska få hälsa på allt som kommer i hans väg.

Så tips på hur man får han att sluta tas även emot om detta.

:bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Sv: Helt slut efter en kort promenad med valpen och

Hur gammal är valpen, och hur beter den sig när du är ensam med den?

Jag skulle jobba med kontaktövningar, först med valpen ensam och sedan tillsammans med den stora.
Detta skulle gagna både att han drar, hoppar och far samt att han blir osäker på andra hundar. Att de morrar och skäller brukar ju inte direkt vara en kontaktsökande signal, snarare en avståndstagande.

Försök tänka på hur du vill att din hund ska bete sig, inte vad du ska göra när han inte beter sig som du vill.

För hundar som drar, så lär jag dem halvhalt, detta måste läras in innan hunden hunnit ut i kopplets längd. Enklast är faktiskt rejäl språngmasch- tvärnit. Då hajar de flesta hundar till, har du tur så tittar hunden till på dig, då är du rask att berömma.

Var lite oberäkelig, tvärvänd emellanåt. Du kan också använda ett hus, ha hunden på din vänstra sida och gå skarp till vänster i varje hörn, så att du skär hundens linje. Då kommer den automatiskt bakom dig och du kan berömma. Det behöver inte vara ett hyreshus, en friggebod eller hundgård går bra.

Antagligen kommer du att få en del tips om att lära valpen "Nej", ett korrekt "nej" är väldigt användbart, men jag tycker att det har gått inflation i ordet och det används alldeles för ofta. Så jag använder inte "nej" som korrigering, däremot när jag har kurser får mina elever gärna vara tysta och använda kroppspråk. Många gånger mycket mer effektivare.

Sen anser jag att leka, det gör min hund med mig och ingen annan.

Senast ändrad:

Han är 3 månader och oftast då vi går ut ensamma så går han följsamt och fint i kopplet. Men så fort han ser något somstör han sliter han och drar och skäller gärna.

Då är du ju i alla fall inte ensam :D

Jag röstar verligen för kontaktövningar, då det helt enkelt är en störning han inte klarar av. Börja med enkla, typ köttbulle på golvet, kopplad hund så han inte når. När hunden tar ögonkontakt, blir det "varsågod".

Gör det svårare genom att sätta köttbullen i handen på en glad människa, alternativt att den glada människan håller i favvoleksaken.
Först innomhus, sedan flyttar ni ut hela övningen. Sen över du på möten, först på avstånd sedan närmare och närmare.
Har du ingen kompis som kan bistå med träningshjälp så kontakta en klubb i din närhet.
Kombinera detta med halvhalterna och hushörnspasseringarna.

Och återgien, beröm det din hund gör rätt istället för att se det han är dålig på, så kommer det där bli jättebra.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 033
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 238
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 618
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 195
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka