Helt tappat rösten?

_FiA_

Trådstartare
Någon annan här inne som helt tappat rösten i flera dagar? Sjukt otäckt och frustrerande är det. Jag har planer för midsommar imorgon, men det antar jag att jag kan glömma! Det började med hemskt halsont (min pojkvän har precis haft skiten) och sedan hosta och öronvärk och igår när jag vaknade hade jag extremt svag röst, fick fram lite kraxande ,senare under dagen försvann rösten helt. Får inte fram ett ljud överhuvudtaget. Var till doktorn som tittade i halsen och men den såg okej ut?!.

Hur som helst så klär det väl vara luftrörskatarr eller något sånt, finns det några hemmakurer som hjälper att man blir bättre snabbare? Hur länge kan man behöva dras men den här skiten? Tur att det är helg nu, så jag bara behövde vara sjuk från jobbet en dag (antar att jag kommer kunna jobba måndag? )

:(
 
Jag tappar rösten helt någon gång varje år, ofta i samband med förkylning. Har otroligt känslig hals och blir ofta hes utan egentlig anledning. Jag har gjort en väldigt grundlig halsutredning med metacholintest, lungröntgen, stämbandskoll, kamera i halsen och hejohå. Men det enda de kunde konstatera var en oförklarlig rodnad i halsen och de vet inte vad man kan göra åt den heller. Så jag lever med det :)

Se till att vara HELT TYST, viska inte heller. För mig går det över på 3-4 dagar men hesheten kan sitta i länge efteråt. Huskurer vet jag inte om det hjälper "på riktigt", men för mig känns det alltid bättre/lindrande med te med honung i (låt teet bli nästan ljummet innan du rör ned honungen), halstabletter, glass och lite bra film :D
 
Det låter riktigt jobbigt för dig! :/

Ja läkaren sa då åt mig att jag måste vara helt tyst och bara skriva på lappar, så jag försöker vara ensam nu så jag inte behöver kommunicera med någon. Problemet är att jag verkligen måste åka och handla mat på Ica, skulle behöva honung också ;). Men hur ska jag kunna det nr jag inte kan prata med den i kassan? haha...
 
Det låter riktigt jobbigt för dig! :/

Ja läkaren sa då åt mig att jag måste vara helt tyst och bara skriva på lappar, så jag försöker vara ensam nu så jag inte behöver kommunicera med någon. Problemet är att jag verkligen måste åka och handla mat på Ica, skulle behöva honung också ;). Men hur ska jag kunna det nr jag inte kan prata med den i kassan? haha...
Sluta kommunicera? :D

Seriöst så tror jag inte att jag behöver säga något alls i en kassa. Om de frågar så kan man bara nicka eller skaka på huvudet. "Var det bra så?" *nickar och ler*
Om du verkligen behöver fråga så skriv!

/tanten - gesternas mästare efter några år av invandrarundervisning ;)
 
Det är det värsta, när man handlar kan man inte ens säga tack för växeln i kassan :D Gå i snabbkassan eller så mimar man "Tack".
 
Sluta kommunicera? :D

Seriöst så tror jag inte att jag behöver säga något alls i en kassa. Om de frågar så kan man bara nicka eller skaka på huvudet. "Var det bra så?" *nickar och ler*
Om du verkligen behöver fråga så skriv!

/tanten - gesternas mästare efter några år av invandrarundervisning ;)
jo förhoppningsvis så frågar den personen inget speciellt. men det känns så oerhört elakt att inte kunna säga tack ens!:o jag är den sån där person som alltid är så trevlig mot dom i kassan.

Sen finns ju risken att det blir något problem med någon vara och man faktiskt måste prata med varandra, fy fasiken vad pinsamt i så fall:banghead::o
 
När jag tappade rösten höll det i sig 3-4 dagar kanske.

får verkligen hoppas det går fortare för mig..

Så pinsamt.. fick mamma att följa med mig och handla. Otroligt mycket folk så klart, och vi träffade på en gammal bekant som vi inte sett på jätte länge och mamma kände inte igen henne! Hon kommer fram och börjar prata fråga hur allt är osv, mamma ser lite fundersam ut men pratar lite löst om saker och ting medan hon tänker i huvudet "vem fasiken är detta?" jag står där som ett fån och kan inte säga ett ord, uppfattas som oerhört otrevlig , vi har ju umgåtts en del förut!! mamma tänker ju inte tanken att hon ska förklara att jag inte kan prata eftersom hon inte ens förstår vem tjejen är!:D

Haha ja jag säger då det.. jag saknar min röst..
 
Jag tappar rösten helt ett par gånger per år, alltid i samband med förkylning. Jobbar som lärare och har hittills tack och lov lyckats tajma dessa tillfällen på helg eller lov.
För min del brukar den fasen där jag inte har någon röst ALLS vara kanske 1-2 dagar, för att sedan successivt bli bättre. Jag pratar då så lite som möjligt tills det går över.
Har inte utrett det på något sätt, utan har vant mig vid att det blir så för mig vid kraftigare förkylning, ungefär som andra får t ex bihåleinflammation så verkar man ju ofta vara "svagare" i olika delar.
 
Någon annan här inne som helt tappat rösten i flera dagar? Sjukt otäckt och frustrerande är det. Jag har planer för midsommar imorgon, men det antar jag att jag kan glömma! Det började med hemskt halsont (min pojkvän har precis haft skiten) och sedan hosta och öronvärk och igår när jag vaknade hade jag extremt svag röst, fick fram lite kraxande ,senare under dagen försvann rösten helt. Får inte fram ett ljud överhuvudtaget. Var till doktorn som tittade i halsen och men den såg okej ut?!.

Hur som helst så klär det väl vara luftrörskatarr eller något sånt, finns det några hemmakurer som hjälper att man blir bättre snabbare? Hur länge kan man behöva dras men den här skiten? Tur att det är helg nu, så jag bara behövde vara sjuk från jobbet en dag (antar att jag kommer kunna jobba måndag? )

:(
Jag har haft så, rösten var helt borta i tre dagar innan den kom tillbaka igen.
Jättejobbigt när man inte kan prata alls, men te och glass är skonsamt för halsen.
 
Jag tappade rösten i våras och jag kan lova att det INTE är lätt att få det att läka när man ha 4 barn mellan 5-12 år i huset.... Det går ju liksom inte att skriva ett meddelande till de bråkande barnen och kasta papperslappen i huvudet på dem :banghead:

Jag höll tyst så mycket jag kunde och viskade alldeles för mycket. Rösten återkom successivt på några dagar.

När jag var och handlade eller träffade folk fick jag börja med att väsa fram "jag har ingen röst". Det var måttligt kul när telefonen ringde, kan jag säga.
 
Jag tappade rösten 2010 efter att ha hållit på att stressa ihjäl mig när mitt sto skulle föla. Dagen efter fölningen blev jag sjuk och sen försvann rösten. Efter en vecka hemma försökte jag jobba och "talade om" att jag inte kunde ta telefon men eftersom stora delar av mitt jobb går att sköta helt tyst/skriftligt så såg jag inga större problem med det. Trots att informationen var tydlig och den som hade växeln satt rakt över korridoren och hörde mina försök till kraxanden så kopplades alla samtal som skulle till mig fram :banghead:. Det var bara att traska till läkaren och be om en sjukskrivning :crazy:. Det kändes skumt att vara sjukskriven när jag egentligen mådde väldigt bra förutom då att jag inte kunde prata. Jag tror rösten var borta en bra bit över en vecka.
 
Någon annan här inne som helt tappat rösten i flera dagar? Sjukt otäckt och frustrerande är det. Jag har planer för midsommar imorgon, men det antar jag att jag kan glömma! Det började med hemskt halsont (min pojkvän har precis haft skiten) och sedan hosta och öronvärk och igår när jag vaknade hade jag extremt svag röst, fick fram lite kraxande ,senare under dagen försvann rösten helt. Får inte fram ett ljud överhuvudtaget. Var till doktorn som tittade i halsen och men den såg okej ut?!.

Hur som helst så klär det väl vara luftrörskatarr eller något sånt, finns det några hemmakurer som hjälper att man blir bättre snabbare? Hur länge kan man behöva dras men den här skiten? Tur att det är helg nu, så jag bara behövde vara sjuk från jobbet en dag (antar att jag kommer kunna jobba måndag? )

:(
Jag tappade rösten helt för två-tre år sedan, varade i en vecka ungefär. Helt omöjligt att få fram minsta lilla ljud! Superjobbigt när jag 1. är en pratkvarn och 2. då gick i skolan och fick ungefär 100 frågor i timmen jag behövde svara på men inte kunde :banghead:

Positiva är väl att det går över :idea:
 
Det bästa när man har halsproblem är att äta honung som det är och gurgla med saltvatten. Det goda i honungen dör när honungen värms upp över 42 grader så att ta honung i te är ingen bra ide om man är ute efter dess läkande egenskaper utan man bör äta honungen som den är. Det är bara att ta en sked honung då och då under dagen. Däremot kan det ju kännas skönt att dricka varmt te också precis som att äta glass kan kännas skönt i halsen.

Gurgla med saltvatten så ofta och så mycket du kan. Ju mer desto bättre. Du tar bara någon matsked salt och rör ut i kallt vatten och gurglar. Både salt och honung är bakterie och virusdödande och fungerar alltså på alla sorters förkylningar och halsbesvär.

Krya på dig!
 
Den trevliga åkomman får jag minst en gång om året i samband med förkylning.
Just nu håller jag på att återfå rösten.
Denna gång var det väldigt kort. Blev sämre & sämre igår medans vi körde hö & i morse fanns där inte mycket till röst. Lite häsningar bara.
Nu kommer rösten ganska bra men skär sig då och då.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
804
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Dafne har tappat rösten! Jag har märkt de två senaste dagarna när hon skäller och pratar att rösten har varit dovare och nu på morgonen...
Svar
5
· Visningar
3 815
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 168
Senast: Urigurien
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 924
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp