Jag sitter just nu och läser hans ”Mereill Palmer index-resultat”, säger inte mig så mycket alls mer än att standarnpoäng är mellan 90-109, övre normalzon 110-119, 120-129 är högt, och sonen har 102 poäng på det.
Det innebär att din sons kognitiva utveckling då bedömdes som genomsnittlig, som en kan förvänta sig av ett barn i den åldern. Utifrån det resultatet är det generellt sett inte rimligt att tänka utvecklingsstörning/intellektuell funktionsnedsättning, men det verkar ju inte ha varit en fråga alls.
 
Det innebär att din sons kognitiva utveckling då bedömdes som genomsnittlig, som en kan förvänta sig av ett barn i den åldern. Utifrån det resultatet är det generellt sett inte rimligt att tänka utvecklingsstörning/intellektuell funktionsnedsättning, men det verkar ju inte ha varit en fråga alls.

Tack för förklaring.
 
Jag har ingen input eller kunskap i ämnet. Men jag blir verkligen ledsen av tråden.

TS beskriver vad som låter som en helt fantastiskt fin liten kille. Som kanske har lite extra svårt med impulskontrollen men kompenserar det med massa andra fina egenskaper.

Det jag blir ledsen över är att en sån kille inte skulle betraktas som ”normal” (ursäkta uttrycket). Att vi i vårt samhälle inte är starka nog att ens fånga upp såna här här ”avvikelser” från önskat beteende utan att personen ska stämplas som problemet.

Jag kanske är helt fel ute vad vet jag. Men jag hade verkligen önskat att korridoren för ”normalt” var rätt mycket bredare...
 
Jag har ingen input eller kunskap i ämnet. Men jag blir verkligen ledsen av tråden.

TS beskriver vad som låter som en helt fantastiskt fin liten kille. Som kanske har lite extra svårt med impulskontrollen men kompenserar det med massa andra fina egenskaper.

Det jag blir ledsen över är att en sån kille inte skulle betraktas som ”normal” (ursäkta uttrycket). Att vi i vårt samhälle inte är starka nog att ens fånga upp såna här här ”avvikelser” från önskat beteende utan att personen ska stämplas som problemet.

Jag kanske är helt fel ute vad vet jag. Men jag hade verkligen önskat att korridoren för ”normalt” var rätt mycket bredare...

Jag håller med dig i allt. Han är en fantastisk liten fin kille som är så genomsnäll och go! I går kväll satt vi i soffan och kollade på film, plötsligt från ingenstans så kommer han och ger mig en kram och säger: ”Mamma, du är världens bästa mamma, jag älskar dig!”

Att sen lämna i skolan i dag med känslan av att läraren tycker han är ”dryg” och ett problem får det att vända sig i magen på mig nästan. Tanken på att det kan påverka honom så pass att HAN känner själv att han är ett problem och bara besvär får mitt hjärta att gå sönder! Det är sååååå mycket värme och kärlek i den där lilla kroppen, att någon/något ska få han att tveka på det, nej!

Som min mamma sa: ”Varför vara normal och passa in i allt när man kan vara unik?”

För det är han verkligen, en unik fantastisk liten kille! :heart
 
Är mamma till två underbara killar. Bägge har add och något inom autism spektrum.
Visar det inget/ eller lite nu så antingen försvinner det eller blir mer påtagligt i tonåren.
Skolan ska hjälpa även utan diagnos.
Gör vad som känns rätt för dig.
 
Ja, jag och pappan hade funderingar på att låta han gå ett extra år på dagis, vi tog även upp det på överlämningsmötet vi hade om sonen, men dagispersonalen ansåg att så stora problem var det verkligen inte, och det var ju inte så att han var sen i utvecklingen, utan ”bara” det att han försvann i sin bubbla och stimmade iväg, plus att han hade ju gått med dessa barn sen han skolades in som 1,5 åring, så dom ansåg att det bästa och tryggaste för sonen var att följa med kompisarna över till förskoleklassen.

Men absolut så hade vi funderingar på att skola in han i förskoleklass ett år senare.
Kan det vara skillnad i personalens bemötande? Dvs vi har ju upplevt att olika personer verkar påverka hela klassen på olika sätt och tex speciellt ett barn i klassen har varit helt olika beroende på. Även tex efter att hela fritidspersonalen fick gå på vidareutbildning har det ändrat saker.

Dvs undrans om det kan finnas tips ni kan ge läraren. Så länge.
 
Hej!
Vet att detta är en gammal tråd men blev väldigt nyfiken på hur det har gått då jag känner igen mkt på min son. Jag har börjat fundera på om han kan vara en högsensitiv person (HSP). Har du läst om det?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 995
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 845
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
632
Senast: Tilly_85
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 455
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp