Hemgjorda saker?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare missen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 277
M

missen

Hej, nu har jag kommit med konstiga ideér igen =)
Tänkte på vad det finns för saker man kab göra/sy hemma till hästen?
Ska göra lindor men har inget fleecetyg nu.
Vad finns det mer att göra? Av lite tyg ?

Någon som har gjort något kul?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hemgjorda saker?

sadelöverdrag är lätt.. hemmagjorda reflexprylar är också roligt..
har man mycket tyg och lite fantasi kan man göra att ländtäcke i riddarstil och matcha med en likadan brösta och tygeldekorationer..
trevliga påsar till tävlingstränset eller alla betten, så att allt inte ligger som en enda röra i lådan, även lätt att göra till täcken så att dom tar lite mindre plats och inte blri skitiga när man lagrar dom över sommaren..
kanske något att hänga på väggen med massa fack på för borstar och smågrejer..

*idéspruta*

bra tips!! fick mycke ideér nu =)
Ska börja så fort jag är klar med vojlocken

Tack för tipsen!! :bow:

jag sydde ett blått ländtäcke med gula kronor på i fleecetyg. jättelätt! Sydde också två vanliga fleecetäcken.

Jag har sytt två egna ridtäcken i fleece, den ena är i enbart fleece sydd efter ett jag hade köpt, tre snören (två fram och ett under svansen) så var det fix klart :)
Det andra var lite kruxigare för det är i fleece men med vindtyg ovanpå och stabilare band att knyta fast det i sadeln med.

Mitt nästa projekt är ett ridtäcke som är utskuret för sadeln som går enda fram runt bogen :D .
Nosludd har jag sytt ca en miljon av .. billigare än köpta och går att göra i precis de mönster/färg man vill ha. Har bland annat nos och nackludd i Nalle-Puh-mönster som är gjort av material som ska vara till en bebisfilt eg.

Schabrak och vojlockar är astrist att sy.. det är så jobbigt att hålla på med alla nålar *jag är lat* :D
Förvaringsficka som sagt med hästens och ditt namn broderat på med fack för flaskor med pälsglans, hovkratsar, mankammar, vantar etc.

Jag köpte teddy tyg i dag och fixade bandage-paddar..Busenkelt.!

jag gjorde ett ländtäcke med insida av fleece och skrev mina intialer på det ..slängde det härom veckan :angel:

Jag har massor med hemmasydda hästprylar...

Schabrak, ländtäcke,sadelgjordstunnlar, lindor, ludd, träns, täcken,.....

Jag har sytt ett ridtäcke i regntyg och fleecetyg under. En schabrak har ja också sytt. Det var ganska lätt.

Nu planerar jag sy ett fleecetäcke åt shettisen.

Jag håller på att sy en ridväst och sen skall jag ge mig på ett par ridbyxor. Rutiga eller i manchester förmodligen helskodda.. Det kannske dock inte är något man sätter sig och gör om man inte kan lite redan..

Jag gör mina egna mönster och sen blir det en del pyssel, men det brukar bli bra! :)

Jag har en vännina som alltid syr sina egna kläder...
Allt från enkla linnen till just ridbyxor och chaps...
Men det är klart..hon är ju syslöjdslärarinna förståss ;)

ja har ett roligt tips som ja ska testa själv nångång....köp ett billigt/sy ett shabrak och sy sen dit "inbyggda" sadelväskor som två fickor på vardera sida med ett lock till...skitbra uppfinning=)...

Jag ska göra en egen padd till min bomfria sadel.. :D Får se hur det slutar.. :p

Ni som syr ridbyxor, vad använder ni för tyg? Jag har försökt med manchester och polyesterblandningar med stretch, men det är väldigt svårt att få dem bra, antingen blir de för hårda och obekväma eller lösa och då skyddar de inget vidare mot skav osv.

Reflexbrösta har jag gjort í lite olika varianter, lättast är att göra av reflex på gummiband och fästa i sadelns d-ringar med kardborrband. Enklast möjliga reflexer får man av kardborrband som klipps och läggs omlott så det blir en ring, så klistrar man reflex på, ark finns att köpa i välsorterade hobbybutiker och sybehörsaffärer.

Selskydd har jag sytt med hål för hängaren.
Hösegel till transporten av pvc plast och tvättlina samt karbinhakar.
Schabrak med fransar och tofsar. Lösa flyveil av skinn/mocka bitar som förses med kardborrband och kan flyttas mellan tränsen, busenkelt.
Transportskydd men inprovningar och perfekt passform.
Ländtäcke, ridtäcke och så har jag sytt om bogknäppningen på flera täcken (rambolösn). Rundskuren ridkjol som fungerar som ländtäcke också, fodrad med fleece.

Glimfeather skrev:
jag sydde ett blått ländtäcke med gula kronor på i fleecetyg. jättelätt! Sydde också två vanliga fleecetäcken.

Det gjorde jag med! :D Fast det blev inte helt lyckat...;)

hjälmpåsen blev mycket bättre... :smirk:

Ryktpåse, Hjälmpåse, Nos och nackluddar, sadelgjordstunnel, rumpvärmare, boxgardin osv. Kolla runt på div. sidor som t.ex. Börjes, Hööks, Equinet m.m. så att du får lite inspiration! :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 777
Senast: SaraXX
·
Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
205
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej, jag rider på ridskola och senaste lektionen så fick jag rida en häst som är seg och ganska envis. Och fler gånger under lektionen...
Svar
3
· Visningar
874
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka