terwa

Trådstartare
Vi har skaffat oss ett hemgym för att förhoppningsvis komma igång att träna upp kroppen för att orka. Det medföljde ett häfte om olika övningar men inte hur man lägger upp ett träningsschema.
Vill ha tips på böcker och/eller sidor som hjälper mig att lägga upp en vettig träning.
Kanske till och med finns någon vänlig själ här på buke som kan knåpa ihop ett åt mig.:idea:

Sv: Hemgym

Det beror på hur tränad din kropp är för tillfället. Men man brukar säga att om man tränar framsida lår så måste baksida lår tränas lika mycket, samma gäller för armar och mage/rygg.

Man pratar om reps och set, reps är antal gånger man gör lyft och set är i hur många "sektioner" man utför det i. Vanligtvis brukar man köra 10-12 x 2-3. I fall du kör framsida lår i maskinen så ska du alltså göra 10-12 reps (lyfta 10-12 gånger), i 2-3 set, dvs. 2-3 omgångar och du vilar mellan varje omgång, kan variera från 10 s till 30 s. Hur mycket vikt du väljer att lägga på avgör din kropp, det sista repset i varje set ska vara så jobbigt att du inte skulle kunna lyfta en gång till (ungefär). Dock måste du börja med mycket lätta vikter, nästan löjligt lätta för att vänja kroppen för att undvika skador. Det är mycket lätt att få dem, men desto svårare att bli av med dem helt.

Tips är att träna framsida lår, baksida lår, triceps (baksida arm), biceps (framsida arm), mage, rygg (både korsryggen och den som sitter mellan skulderbladen. Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter, men den gör underverk för din hållning!) samt axlar.

Sen beror det också på vad du vill åstadkomma med din träning, vill du endast bli starkare så räcker det med 2 gånger i veckan med ganska lätta vikter, men desto fler set, eller fler reps. Vill du däremot få en snyggare kropp med synliga muskler så bör du köra träningsprogrammet 2-3 gånger i veckan för synligt resultat. Det bästa vore om du kunde kombinera detta med konditionsträning också, för att få bort fettet som döljer musklerna (om du vill få en snygg kropp ;))

tänk också på att ta det lite lungt i början. Så man inte sliter ut sig :angel:

Svårt att svara på eftersom du inte skriver vad du förväntar dig mer konkret. Några specifika delar på kroppen du vill träna upp? Tränar du något idag? Hur många dagar i veckan har du tänkt att träna?

Allmänna råd är att; börja lugnt, relativt lätta vikter och flera repetitioner, musklerna är starkare än senor, ligament och så vidare. Värm upp ca tio min innan du börjar, strecha noga efter träningen.

Lagom tycker jag är ca tre dagar i veckan. Du kan då träna hela kroppen en dag (ex måndag) sedan träna överkropp (onsdag) ena dagen och underkropp andra dagen (fredag). Träna aldrig samma muskler två dagar i rad! Tänk på att skapa balans mellan framsida och baksida. Avsluta gärna gymmandet med 20 min rask promenad och sedan strech. Och kom ihåg att äta efter träningen!

Lycka till!

Tack för svaren. Jobbar på förskola med mycket lyft och vi eldar med ved så några korgar ved om dan blir det väl att bär in, så helt klen är jag väl inte. Dansar linedance 2 gånger i veckan, det är väl min träning just nu. Snyggare kropp är ju aldrig fel :) .Jag vill bli starkare oxå för att orka med jobb och häst. Har ont i huvud,nacke ett par gånger i månaden som jag misstänker kommer från dåligt tränad kropp.
Ska försöka mig på 3 gånger i veckan.

Tack än en gång.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 902
Senast: Ragdoll
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: cowgirl81
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
831
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hej på er! Jag behöver lite tips på hur jag ska få min västgötaspetsvalp (12 veckor) att sluta bita i händerna, eller åtminstone inte... 2
Svar
21
· Visningar
2 439
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V