Hemmabyggda agiltyhinder

Apollo

Trådstartare
Nån som byggt/kommit på nåt bra som vill dela med sig av sina ideer?:)

Har idag köpt platsklädda stålpinnar (egentligen till trädgården att staga upp blommor med) till slalom. Bara att sticka ner i marken där man vill ha dom. Hur långt mellan pinnarna ska det vara?:confused:

Köpte ett hinder på H***s men tyckte det var dyrt så era ideer är välkomna. :bow:

Sv: Hemmabyggda agiltyhinder

Vi tog vad vi hade när vi var små. Bland annat hade vi en trädgårdssoffa som fick agera trappa och nerhopp. (hoppar upp på sättet, överryggstödet och ner på marken igen.)
Vi köpte även tunnel (från IKEA, vet ej om de säljer längre dock) som både gick att hoppa slalom över innan han sprang igenom dem.

Det lättaste är ju såklart om man har hinder som går att hoppa från båda sidorna, men ser olika ut.

Det är ju bara ställa ut pallar till ländhinder exempelvis. Får klura lite. Även rabatter, går ju bra att hoppa över. Vi hade en park med fyra parkbänkar utan armstöd, så kunde han hoppa från parkbänk till parkbänk.

Hej.
Avståndet mellan slalom pinnarna ska vara 60 cm.
Jag har några hopphinder och slalom från rusta. Jag gillar dom inte eftersom pinnarna som ska ner i marken har varit lite griniga.
Men nu använder jag inte hindrerna längre utan åker alltid till en BK för att träna agility.
Ibland har jag fått någon idee och byggt hinder själv, men de håller aldrig längre en två träningspass :)

Tack för tipsen:laugh:
Att köpa tunnel på I**a har jag inte tänkt på. Har inte lust att köpa en för 500 när de kostar billigare på I**a. Kommer ju inte att tävla agility utan göra det som en rolig träningsgrej.

För slalom är det överlägset bästa att köpa jätteplockepinn. Lätta att sticka ner i maken och står sedan stadigt & bra:)

Gilly

Jag har jätteplockepinn som slalom, koner och jätteplockepinn som hopphinder, tunnel från ikea, "däck" från rusta och som kronan på verket har vi byggt en egen gungbräda.

När jag tränade min syrras förra hund på skoj så hade vi mindre kabeltrummor som han fick hoppa över. Roligt hinder som även är lite bredare än ett vanligt. :)

Som slalom hade jag gamla skidstavar men kan hålla med om att jätteplockepinnet lät som en bättre idé. ;)

Jag hade ett gammalt däck utan fälg som jag virade silvertejp runt så han inte kunde fastna med benen och ibland hade jag även en rockring.

Ja en rockring borde man ju kunna fästa i 2 plockepinn så den sitter fast.

Har fått många nya ideer:D

Jättefin:laugh:, var det svårt och vad kostade den?

Har planer på att först bygga en ramp men detta är också lockande.

Jättefin:laugh:, var det svårt och vad kostade den?

Har planer på att först bygga en ramp men detta är också lockande.

Svårt var det inte, det tog kanske 2-3 timmar allt som allt att bygga ihop den sen tillkommer tid för målning och att sätta på mattan. Allt som allt kostade den 570 kr och då har jag köpt 2 färger på mattan, om jag velat snåla hade jag kunnat ta samma och spara 65 kr. Likaså köpte jag en ny burk röd färg istället för att måla med någon jag redan hade. Och så fick jag köpa en mattkniv också för det hade jag ingen. Så man kan nog komma undan billigare om man vill det.

Den har inte tävlingsmått utan är något lägre och plankan är smalare men eftersom jag har liten hund tyckte jag inte det gjorde något eftersom vi bara ska träna självförtroeende på den ;)

Jag gjorde ett däckhinder genom att köpa ett cykeldäck för en tjuga och sätta upp det i en torkställning med spännremmar. På bilden har jag lagt dit ett par träbockar också som "infångare" men de kunde jag ta bort så fort poletten trillat ner s a s.

Dckhinder1.jpg

Liknande trådar

Träning Visste inte vart jag skulle lägga tråden. Moderatorn får gärna flytta den om den hamnat fel :) Till trådens ämne då. Jag försöker hitta...
Svar
1
· Visningar
1 561
Senast: fridaxi
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
40 140
Senast: scizofren
·
O
Foder & Strö Hur får jag till en bra foderstat utan hö/silage som bas? Det jag har tillgång till är hackad halm (havre).. Bor i Israel och pga...
Svar
3
· Visningar
946
Senast: Natasja
·
S
Hundträning Hej! Jag är en 17-årig tjej som har en högställd Jack Russell Terrier vid namn Hugo som nyligen blev ett år gammal och som jag hoppas...
Svar
7
· Visningar
1 369
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka