Alternativt grovfoder

O

oktober

Hur får jag till en bra foderstat utan hö/silage som bas? Det jag har tillgång till är hackad halm (havre).. Bor i Israel och pga klimatet är det det man fodrar med här :crazy:
Kan gå att få tag på någotslags lusernhö, men det är väldigt dyrt och ofta av alldeles för dålig hygienisk kvalitet.
Nu fodrar jag med halmhacket, alfaalfa kuber,klippt havre, sojamjöl och olja. Kuberna är importerade och såklart också dyra men vad gör man inte...
Tror ni det är ide att försöka få halmen analyserad eller bör jag se den bara som sysselsättning/fibrer? Den är väldigt torr och vanligtvis inte ett grönt strå i så proteininnehåll räknar jag inte med över huvudtaget men kanske mineral och energi - eller ska jag se det som "bonus"?
Protein och energi kan väl få till men mineraler och vitaminer är värre..(varför fick vi icke ha kvar hippocampus..?)

Vad jag mer har funderat på är såndär "betfor" utan melass vad det nu heter :confused:

Värden på den:

DRY MATTER 90.0%
PROTEIN 10.0%
OIL 0.7%
FIBRE 16.0%
ASH 9.0%
STARCH -
SUGAR 5.0%
COPPER -
CALCIUM 0.7%
PHOSPHORUS 0.1%
AVAILABLE PHOSPHORUS
(DIGESTIBLE PHOSPHORUS 0.05%) 0.05%
SALT 0.3%
MAGNESIUM 0.3%
LYSINE 0.45%
METHIONINE 0.15%
M&C 0.3%
THREONINE 0.4%
TRYPTOPHAN 0.1%
DE HORSE MJ/KG 12.4

Jag har ett fullblod på 11 år, ca 170 cm/600kg, normalfödd/lättfödd för rasen (behöver dock bygga muskler), tränas (just nu dr jobb 3dar/v ca 40 min eff. ridning, uteritt (ej skrittrunda) 2 dar, longering/skrittning 2 dar), hage ca 5 h/dag övrigt box.

Fodrar nu ca 10 kg halmhack, 2 kg alfaalfa, 3,5 kg havre, 1 dl soja, 1 dl olja

Ursäkta världens rörigaste inlägg, är tacksam för all hjälp/synpunkter/ideer!:bow:
 
Sv: Alternativt grovfoder

Jag tror du kan räkna med att halmen innehåller mellan 4-5 MJ, inget protein!

Du skulle kunna öka sojan mycket mera, alternativt undersöka om det finns potatisprotein att få tag i där!

Börja importera tidigt skördad lucernpellets både för egen del och försäljning, kanske kan vara lönsamt?

Betfiber känns inte som ett bra alternativ när du behöver protein!
 
Sv: Alternativt grovfoder

Tack för svar!
Tror du att de kan var såpass med MJ ändå? 5 känns som "svensk" halm :)
Tänkte som så att om jag räknar halmen lågt så kan jag kanske det inte gör så mycket om det blir proteinöverskott så länge största delen kommer från lucern. Fast visst kan jag öka sojan en hel del!

Betfiberna tänkte jag mest för matsmältningen iom att det blir ganska koncentrerat med protein..
Men det är klart, kanske ska hålla mig till så lite sorter som möjligt, tillslut drar ju energin också iväg...

Det finns lucernpellets som är lite billigare än kuberna (som hacket fast pressat) jag ger fast jag är så nojjig över foderstrupsförstoppning! Jag blötlägger kuberna och skulle man göra det med pelletsen så skulle det nog ta en evighet innan de löses upp..

Någon som har en ide om Ca/P balansen och vad för mineraler och vitaminer jag sak leta efter?
 
Sv: Alternativt grovfoder

Den lucernpellets jag använder löser sig jättsnabbt, den är utan melass Vitafor Lucern, vet att tex Kraffts behöver ligga i vatten mycket längre!

Kan du få tag i lucernpellets utan melass så prova!

Jag tror inte halmen kan vara så mycket sämre i MJ än svensk halm!

Det finns faktiskt elitryttare i Europa som använder sig av halm och lucern istället för hö, av den anledningen att det är svårt att ha med sig tillräckligt med hö på resor, använder man då halm behöver man inte släpa med sig så mycket, eftersom det är lättare att köpa halm i vilket land som helst och halmen skiljer sig inte så mycket i innehåll som hö/hösilage kan göra!
 

Liknande trådar

Katthälsa Har kollat runt på olika torrfoders ingredienser och näringsinnehåll och ställde upp dem för en jämförelse. Vilken skulle ni säga var...
2
Svar
24
· Visningar
4 335
Senast: MissFideli
·
Foder & Strö Hur omvandlar man engelska näringsvärden till svenska så att man kan räkna ut foderstat på ett fodermedel? Finns det någon formel/tabell...
Svar
9
· Visningar
1 717
Senast: puppan2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp