Hemmagjorda flugmedel

Jag har blandat Ättikssprit, vatten samt klippt massa vitlöksklyftor och blandat i en sprutflaska, luktar för jävligt, men jag tycker det funkar bra faktiskt :)

Vinäger,vitlök,mynta,matolja,citron,persilja.. Koka sila ur persiljan och myntat+ ev.vitlöksbitar. hall i sprut flaska

Beckolja (finns i tex fiskebutiker) funkar bra, men det kan man väl blanda ut s det räcker lite längre..? Vet inte riktigt med vad tyvärr, en del säger matolja men det har jag hört inte är så bra att hästarna har på sig ute i solen... Någon som har andra förslag att blanda ut oljan med?

Jag har använt det som Evergreen beskrev +citron. Fungerade för mig iaf. men det var nog inte lika effektivt som de dyra insektsmedlerna man köper. Och det luktar f*n.. :D Men det finns inga gifter eller konstiga kemikalier där i alla fall. :bow: Så att så länge hästen inte har några större problem kan man lika gärna använda det.

Jag använder attika och vatten som jag har i en hink och svampar på hästen så tycker han inte att det luktar lika illa som om jag sprayar det och det kommer i luften runt honom. Tycker att attika och vatten funkar bra!!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
293
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 239
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 104
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det... 10 11 12
Svar
237
· Visningar
20 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka