Bukefalos 28 år!

Hemtjänst

Sv: Hemtjänst

Jag brukar ofta undra över varför biståndshandläggare överhuvudtaget behövs, det är en försvinnande liten del som vill ha mer hjälp än de är berättigade till . Varför inte bara ge alla den hjälp de önskar. Vet att någon kommun gjorde det och kostnaderna skönk rejält.

För att det är direkt olagligt, som lagen är nu.
 
Sv: Hemtjänst

Men i ett större perspektiv så är det väldigt konstigt att det är olika regler som gäller i olika kommuner, det borde ju vara lika oavsett var man bor i landet, men det är det uppenbarligen inte. Jag bävar lite för att jag kommer att vara tvungen att åka 1 timme för att följa med min egen mamma på läkarbesök och liknande i framtiden....

Det brukar inte vara vansinnigt stor skillnad i kommunerna. Rättspraxis anger ju en lägsta nivå av vad kommunerna ska erbjuda. Men i grunden handlar det ju om kommunens självstyre och vad kommunen vill satsa på. Så det är väldigt logiskt egentligen.

Även hos oss så vill vi ju helst att anhöriga följer med, men det är mest att vi ställer frågan/pratar om det. Om inte en anhörig kan/har möjlighet/vill, oavsett anledning så är det inga bekymmer. Om den enskilde behöver ledsagning ska den få det oavsett hur många barn eller närstående hen har/var de bor/vad de har för möjligheter osv.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 575
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 076
Senast: MiaMia
·
Fritid (Gammal användare som känner behov av att vara lite mer anonym). Köpte för några år sedan ett hus tillsammans med min familj som vi...
Svar
15
· Visningar
3 401
Senast: tara
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp