Henri de Rivel

Sv: Henri de Rivel

Dom finns ju i många olika bomviddar så passar väl dom flesta hästar.

Har en HDR Event som är helt underbar men tyvärr klämmer på min hannoveraner :cry: . Det är en normalbom och han ser ut som ett normalt halvblod, välmusklad och rund över ryggen, inte speciellt bred. Tror det är modellen som inte passar han då jag har haft den hos sadelmakaren och kollat stoppningen och den va helt ok.

Fast den passar min fullblod/halvblods korsning... Tycker dom är väldigt lika i ryggen men antagligen inte :confused: Blir en ny sadel iaf.

Har precis köpt en HdR Paris, dressyrsadel till min arab. Han är otroligt bred över manke och bogar, har en kort rygg och är lite överbyggd bak.

Lägger in en länk till en bild på pållen, så kan du ju kika

http://i29.photobucket.com/albums/c276/MALINox/Digitalkamera012.jpg

F.ö är den ruggigt skön att sitta i. Jag sitter jättebra och pållen verkar trivas med den! :bump:

Det märket verkar vara den enda som passar min häst. Är själv ute på jakt..

De (hopp)sadlar jag provat har alla legat som handen i hansken. Men antingen har de varit för smala i kanalen eller så är det fel bomvidd. det där med kanalen verkar vara nåt som är från sadel till sadel, även nyare modeller kan vara för smala (åt min häst), så det är jag jättenoga med i mitt letande.
Provade även en ny dressyrsadel en gång, den låg däremot helt kass..Men det är den enda dressyrHDRsadeln jag provat också, det finns ju fler modeller och varianter..

Iaf..min häst har en rund relativt rak rygg med liten manke.En "ponnyrygg" ;)

Jag hade en allround på mitt överbyggda fullblod med bred bog, rak rygg och hög manke. Dessvärre passar den inte min runda unghäst, så jag försöker sälja den nu eftersom jag inte har kvar fullblodet.
Jag tycker den är svår att säga vad den passar på, men hästen lär ha en rak rygg iaf.

Den är för rund för att passa på mitt halvblod som har relativt rak rygg (inte spikrak!). Provade en hoppsadel, glömt modellnamnet.
Rekommenderar dock generellt att kolla att HdR-sadlar är korrekta (dvs raka och symmetriska) innan köp då kvalitén på hantverket minst sagt är varierande. Helt underbara att sitta i dock, i alla fall för min rumpa...

Äsch då, tyvärr var den troligen såld nu för nu verkar annonsen vara spårlöst försvunnen. Såg en allround mot hopp för 1500´ nyligen omstoppad som såg fräsch ut, så det förstår jag att den är såld.
Men den hade nog passat så det kanske var lika bra att den inte verkar vara kvar :p

Vad vill du ha för din då? :p Vad är det för bom o så på den?
PM:a om du vill. :) Dock är det ju inte säkert den passar heller, blev bara väldigt nyfiken (visste inte alls vilken typ av häst de passade etc.) Eg. är jag inte ute efter den för egen del, vill ha en sadel som passar hästen som någon annan kan tänkas ha vid hoppning ffa. Vill inte lägga ut för mycket pengar på en sådan sadel just nu eftersom det jag huvudsakligen inte heller är jag själv som tänkt använda den.

Ja har beställt en HdR, deras hoppsadel "event" super skön att sita och låg bäst på min pålles rugg när ja hade sadelprovaren ute. Lite trist dock att man får vänta i 3 mån på den.... :(

Ja har beställt en HdR, deras hoppsadel "event" super skön att sita och låg bäst på min pålles rugg när ja hade sadelprovaren ute. Lite trist dock att man får vänta i 3 mån på den.... :(

Glöm nu inte att kolla sadeln ordentlig när du får den! De är oerhört prisvärda, men inte om den visar sig vara sned och osymmetrisk...

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 889
Senast: Görel
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 734
Senast: Edla
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
922
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Tycker det är lite märkligt när man försöker sätta ut häst köpes annons eller foderhäst sökes annons. Man får inga svar. Kanske max ett... 2
Svar
33
· Visningar
2 415
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka