Hereditär hemokromatos

Texaz

Trådstartare
Någon som har erfarenhet/kunskap om sjukdomen?

Det misstänks att min pappa lider av det då han har katastrofalt höga levervärden samt skyhöga järnvärden. Remiss skickad för att göra en leverbiopsi och efter det kan de mer säkert säga om det är det eller inte.
Eftersom det är ärftligt finns ju i såna fall risken att jag kan drabbas och undrar nu hur det är att leva med det och om jag på något vis kan förebygga ett insjuknande?
Är även intresserad av erfarenheter gällande personer som insjuknat och som är äldre, pappa är ju 75 och just nu rätt sjuk, hur är prognosen?
Förstår att det är svårt att säga generellt, men om någon vill dela med sig erfarenheter är jag tacksam!!!
 
Min svärmor har. Fick diagnosen vid kanske 60 års ålder. Tar ingen medicin för det, men behöver tappa blod var 3:e månad. Annars inga konstigheter som härleds till den sjukdomen.
 
Blod ger jag redan:D, men kanske ska skippa järntabletterna efteråt OM det skulle visa sig att jag bär på anlaget.
@trazel , hur upptäcktes det? Min pappa har nu levervärden som är 10 ggr högre än normalt och järnvärdena är ännu värre:(...
Leverbiopsin får utvisa fortsättningen men det talas om tappning av blod var 14:e dag till att börja med
 
Blod ger jag redan:D, men kanske ska skippa järntabletterna efteråt OM det skulle visa sig att jag bär på anlaget.
@trazel , hur upptäcktes det? Min pappa har nu levervärden som är 10 ggr högre än normalt och järnvärdena är ännu värre:(...
Leverbiopsin får utvisa fortsättningen men det talas om tappning av blod var 14:e dag till att börja med
Hon började må väldigt dåligt och sökte sjukvården (jag vet inte allt, detta hände för min tid med sambon). Alla trodde att det var lungcancer till en början (även läkarna) och att det var metastaser överallt i kroppen som syndes på röntgen. I själva verket var det järnet som hade samlats i kroppen på något sätt.
 
Utredningsmässigt om din pappa har hemokromatos brukar anhöriga screenas för HFE-gen.
Behandling, som redan sagts, är att man tappas om man har förhöjda Ferritinnivåer.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Kort bakgrund: Vart ett skrotår för både mig och sambon. Jag har blivit sjuk och blir sämre (hypofystumör- misstänkt cushings sjukdom...
Svar
16
· Visningar
1 801
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Min rädsla över ålderdomen, sjukdomar och att tiden nu börjar rinna iväg vill inte släppa greppet om mig. Jag skrev tidigare om att jag...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Hö- och halmskörd 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp