Het vid hoppning

R

Riverbridge

Hej!
En av mina hästar är lite svår vid hoppning då han drar mot hindrena. Det skulle ju inte ha varit ngt problem i säg om det inte var så att han vägrade så fort man för sökte sakta ner lite. :( Har ngn nått tips på bra övningar för att träna bort detta?

Mvh Riverbridge
 
Sv: Het vid hoppning

På din beskrivning låter det som om ni inte är så samspelta du och hästen? Blir det lite ojämnt tempo, lite anfallsridning?

Mitt råd är att sätta upp väldigt små hinder, typ cavaletti. Gör en bana av hinder på kanske 50 cm. Sen ska du bestämma tempot, lägg in några travhopp och ett par halter också. Bestäm hur många galoppsprång tex mellan två hinder. Variera detta språngantal ex ibland 7 språng, ibland 5 språng. Hästen ska lyssna på dig och hästen ska alltid hoppa även om ni så kommer i sakta trav. Det är ju inga problem iom att hindren är så låga.

Det kan ju också vara så att hästen inte är så stark i bakdelen? Han kanske tycker det är jobbigt att hoppa och hoppar hellre på fart? Tänk på att de övningar jag beskrev ovan kan vara jobbiga för hästen, håll inte på för länge, sluta när det går bra. Det verkar ocså som om hästens förtroende är lite lågt för hoppning så hoppa bara låga hinder nu en period.

Lycka till! :)
 
Sv: Het vid hoppning

Tycker att Sassiball gav dig mànga bra ràd.

Jag skulle dessutom jobba mycket pà rytmen. Bjudning är A och O men din häst häst saknar bjudning även om den springer... Bjuder gör hästen när den gàr framàt in i den hand och behàller rytmen. När den springer eller rusar framàt saknar den helt bjudning, den är inte lungn.

Du behöver jobba pà att fà din häst lungn, att alltid jobba med en och samma rytm. Rytm, rytm och rytm!!

Jag skulle lägga upp mànga trav och galopp bommar pà marken. MEN med olika avstànd, sà att du pà vissa bommar behöver lánga och andra korta. Sedan anvánda dem till att Lára dig att kontrollera rytmen och lungnet.

När du tycker att du fàtt tillräckliga resultat börjar du lägga till kavaletti i dina bommerier och undan för undan l¨¨agger du till flera. Sedan när du börjar hoppa igen behâller du dina bomserier och lägger in hinder i dem.

Men du mâste ALLTID bibehâlla samma rytm, det spelar ingen roll om du travar sammlat eller länger galoppen. Rytmen màste finnas dära.

Tycker att du borde titta pà olika sidor pà internet och hitta en massa bomövningar beskrivna och att du màste lära dig vilka mâtt man behöver för en ponny av din storlek. Sen sà tánker du ut övningen du ska göra gàr igenom den i huvudet. Lägger ut bannan med màtten du har lärt dig sen sà tränar du.:angel:
 
Sv: Het vid hoppning

Har själv haft en superhet tjej och vet hur jobbigt det är när hästen inte lyssnar.

*Vet inte riktigt vad du gör för fel men när du galopperar mot hindren så håll emot i tyglarna och håll om med benen, vaderna och försök att få honom att gå i ett lugnt samlat tempo innan han får syn på hindret. Om han ändå rusar så sakta bara av och gör om det igen.
Ända tills han lär sig.

*Kan även testa att om det inte går att hålla honom en enda gång utan att han rusar så låt honom hoppa och sakta av direkt när ni kommit över till andra sidan och backa honom några steg och fram i lugn galopp.
Det tipset funkar jättebra.

Försök även att göra en stor volt och gå på hindret, om han drar eller ökar så vik in på en volt och sakta ner tempot till nästan skrittgalopp om det behövs och gör om det igen.
När han sen lärt sig att hoppa lugnt så kan du göra om det igen tills han fattar att han bara får hoppa om han galopperar i lugnt tempo inte ökar eller drar iväg med dig.

Gav dig 3 tips och jag hoppas att något av dom funkar.

Lycka till! Och kom ihåg... TÅLAMOD!

Mvh Victoria
 

Liknande trådar

Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 298
Senast: MimmiNO
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 992
Senast: mily
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 372
Senast: zarmino
·
Mat Behöver gå ner i vikt och hade velat ha recept hjälp av ngn app. men alla jag sett har inga val för att välja bort saker man är...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp