Hetsig häst

O

Odie

Vi behöver hjälp med vår nya ponny. Hon är 8 år, vi har nyligen köpt henne. Problemet är att hon är lite för hetsig! När vi travar vill hon gärna springa fort, gärna lite på tvären, och vill ibland mest galoppera på stället. Hon sticker inte okontrollerat, utan vill snarare mest hålla ett högre tempo än vad ryttaren vill. Vi har viss hjälp av tränare, men inte nog mycket nu under sommaren med semestrar och dylikt. Just nu jobbar vi mycket övergångar, framför allt mellan skritt och trav, försöker också jobba på att hitta en lugn och mjuk trav, men hon blir så stressad i det här arbetet. Även i galoppen vill hon ligga på och springa lite fortare än vad ryttaren vill.

Hon varvar lite mellan att springa med huvudet högt, eller krypa lite bakom lod, går fint i form i skritten men bara ibland i trav och galopp. I hoppningen är hon också lite pigg, vi tränar mycket travhoppning på låga hinder, ofta med halt/skritt/volt innan el efter, för att träna mycket lydnad. Ponnyn kan nog hoppa hur högt som helst, men vi väntar med höjderna tills vi har lydnaden.

Har ni några bra tips på hur vi kan jobba för att komma åt detta? Vi rider henne mest på 3-delat tränsbett, min yngre dotter rider ibland på rakt gummipelham då det fungerar lite bättre som broms, men vi strävar efter att så småningom rida enbart på tränsbett. Ponnyn är nyligt besiktad, inga problem med mun el rygg, har nya sadlar som passar henne bra.

Det här är en toppenponny, som är otroligt charmig, positiv till arbete, mycket fin hoppteknik och jättefina gångarter, så vi är villiga att ge henne tid med rätt träning för att så småningom bli den ponny vi önskar. Snälla, ge oss tips, el berätta om du haft liknande problem och hur ni löst dem!
 
Sv: Hetsig häst

inte så att hästen är känslig och ni håller lite för hårt i den? att den behöver få komma framåt.
många hästar blir när man håller i dom för hårt ganska stessade/hetsiga.

ibland funkar de att inte hålla i hästen utan låta den gå framåt.

min häst blir lätt stissig när man håller i han för hårt ute när han är pigg och då är de bara att våga lätta på handen lite, och de funkar hur bra som helst.

nu menar jag inte att släppa tygeln och låta hästen få springa i sin egen takt.
 
Sv: Hetsig häst

Till viss del är det så att hon springer mer ju mer man håller, så vi tränar mycket på att inte bara sitta och hålla emot. Tror att hon är riden med hård hand och bara broms hos sin tidigare ägare, så vi jobbar aktivt med detta, men tyvärr så räcker det inte bara med att mjukna i handen. Har du konkreta tips på övningar och hur vi kan tänka? Räknar med att komma igång med träning för instruktör om ca en månad, men vi vill ju såklart göra det vi kan under tiden.
 
Sv: Hetsig häst

Mitt tips blir nog; mycket vikthjälper, och "ta lätta, ta lätta" i handen. Mjuka mjuka mjuka händer, stadig sits.
Många hästar svarar med att försöka rusa, om man håller för mycket (försöker springa bort från trycket i munnen, som vissa upplever obehagligt).

provat att rida henne på hackamore, eller annat bettlöst?
 
Sv: Hetsig häst

En sån häst/ponny skulle jag bara rida lydnad i, och det är inget annat än hårt arbete, och ofta ganska tråkigt arbete.

Det bästa för en ponny är ju om en vuxen kan rida den ibland, sen är det ren "pudel-dressyr" som gäller.

Ägna hela pass åt att göra skritt-halt-skritt-halt. När det funkar, jag då rider ni trav-skritt-halt, trav-skritt-halt osv.
Det är grymt träligt, och lika nyttigt. Nu är detta något ni ska ägna veckor åt, inte en dag ellre två. Hitta gärna nån trevlig skogsväg, så ni inte dör av leda, så lovar jag att ni har igen detta mångfalt.
Läste en artikel där Malin Baryard hade en häst som hon hade fått rida trav-halt-trav, på banan i två veckor innan hon kunde göra något annat med den.

Jag börjar alla mina pass, även skogspassen, med ett antal övergångar och det har resulterat i en väldigt lydig häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Hetsig häst

Håller med fonen.
Red en väldigt hetsig ponny förut.
Henne fick man driva på framåt och sen fånga upp, då lugnade hon ner sig.

Hoppas allt ordnar sig! Låter som en riktigt härlig ponny:banana:
 
Sv: Hetsig häst

vad har hon för foder??? testa att byta eller minka kraftfodret?? nu vet ja inte vad ni ger henne.. men svarthavre är ett tips :)
 
Sv: Hetsig häst

vet vad du menar rider en likadan häst,
men testa med att inte galopera i alla ridapass och göra många "halvhalter".
vad har du för träns?kanske testa en pullagrima?
variera med att rida skogspromenader(om ni har tillgång till detta),
och rid isf mkt på stigar o bara ta de lungt.Tänka på att du INTE ska spänna dig när du rider

vad har du för foder också ,? tesa med lite mindre kraftfoder o ta lite mer av de andra?
 
Sv: Hetsig häst

Som andra sagt, ta lätta, ta lätta och skitt-halt, skritt-halt.
Blir mkt lydiga av det :)
 
Sv: Hetsig häst

Det kan ta ett bra tag för en ponny att finna sig tillrätta med både ryttare och stall - speciellt som det är en känslig ponny.

Har lärt mig att det oftast är de "knepigar" hästarna som brukar vara ena riktiga stjärnor när väl en kommunikation och förtroende finns.
 
Sv: Hetsig häst

Tack för många tips och kloka ord. Under sommaren går hon just nu på dygnet-runt-bete, får utöver det bara 1-1,5 liter korn, salt och mineraler efter ridning (hon rids inte så hårt nu). Har tidigare fått både havre och krafft-blandningar, men provar nu att ta bort all havre för att se om hon är en som blir för pigg av havre. Märker dock ingen direkt skillnad. Som jag sagt tidigare så rider vi mest på tredelat tränsbett, har både träns med pullarnosgrimma och remont, tycker inte att det heller gör någon större skillnad. Har inte provat hackamore på henne än. Precis som Investigator1 sa så tror jag också att det handlar mycket om förtroende, och att hon ska våga lita på oss.

Idag var vi ute och red i skogen, och ponnyn höll sig jättelugn nästan hela tiden, så där har det hänt mycket på kort tid. Det är framför allt på banan som hon stressar upp sig alldeles för mycket. Men vi jobbar ju såklart med lydnad och dressyr ute på skogsvägarna också. Vi älskar den här ponnyn hur mycket som helst, och kommer att jobba hårt för att få det här att fungera.
 
Sv: Hetsig häst

Pröva med att rida fram hästen istället för att hålla igen. Lycka till :)
 
Sv: Hetsig häst

Vet inte vad de andra sagt men låter som ni håller i henne lite för mycket. Du skriver att hästen inte drar utan mer vill hålla ett högre tempo. Varför inte rida fram hästen i det tempot, så småningom lugnar den säkert ner sig och börjar lyssna mer på ryttaren. Många hästar reagerar med motsatt effekt när man tar i tyglarna.

Om det är så att hästen helt enkelt bara har för mycket energi, kan ni ju prova att longera den i 10 minuter- en kvart innan ni rider.

Lycka till!
 
Sv: Hetsig häst

Har ridit en sån häst och den bästa på den hästen var att sysselsätta den och tvinga den till att tänka på var den satte benen. Vi jobbade mycket skänkelvikning vilket hon blev väldigt lugn av, då kunde hon ju in te rusa på, utan var tvungen att sansa sig för att inte snubbla över sig själv.

Och i början när hon var som värst, kunde hon inte skritta utan taktade på som bara den och hade huudet högt upp i huften (hon gjorde så även på hellånga tyglar, var väldigt försiktig med att inte ta henne för mycket i munnen) Då var det bara att gå in på 8-volt tills hon höll på att stupa, sen var hon lugn.

Den hästen blev otroligt stressad runt andra hästar, det bästa var att rida den ensam, men så fort någon kom i närheten blev hon stressad och började takta.

Ha tålamod och låt den gå i sitt tempo tills den själv saktar ner. Men självklart är det du som ska få den att sakta ner. (Låter jätteflummigt) Alltså, du ska inte dra i tyglarna för att få den att stanna, utan göra övningar, tex skänkelvikning eller lägg en liten 8-volt tills den lugnar ner sig och själv väljer att sakta av. När du går in på en volt säger du ju inte till den att sakta ner, men det är (förhoppningsvis) det som händer. Alltså ska du ligga lite före och få den att sakta ner utan att direkt sakta ner den. Du saktar alltså ner indirekt.
Dra inte i tyglarna, utan låt henne gå på och försök lugna henne.

Hoppas du förstår hur jag menar.
Testa dig fram med vilka övningar som funkar lugnande på just din häst. Men de som jag tipsade om brukar fungera på många hästar.
 
Sv: Hetsig häst

De är ingen idé att dra hästen i munnen när den springer, då blir de dragkamp och alla vet att hästarna är starkare än oss och vinner! Försök sitta ner i traven och galoppen innan ni saktar av och lxm "bromsa mycket med sitsen" och gör halvhalter, inte dra. Då blir de mycket trevligare för er och hästen, för det är inge kul att rida runt och dra hästen i munnen!
 
Sv: Hetsig häst

Hej - I samma sits. Kopte en Welsh B (132cm) ponny till mina barn 8&9 for ca 2 man sedan. Vi provade ca 20 eller 25st. I borjan gick det ok tills ponnyn borjade harma sina hast kompisar och hon sag monster i graset utanfor mangen. Min son kom hem en dag och sa "Mamma mamma jag har hoppat" - Fast ponnyn hade hoppat till, inte over ett hinder alltsa. Ett tag var hon sag flykt hispig att jag inte vagade satta barna pa henne. Det har sluta med att vi tagit bort kraft foder- hon far bara ho. Jag (53kg) rider henne 3 ggr i veckan minst och 1,5h/gang, speciellt de dagar barnen rider forsoker jag kora ett lang pass pa morgonen. I form - skritt & trav INGEN GALOPP!Mycket skankelvikningar. Sen har vi trav traning -da vi travar i raka spar 6 km for att langa stegen pa ponnyn. Idag hade vi ett fantastiskt genombrott- da min dotter kande sig trygg, och glad pa sin ponny.
Nar vi fick ponnyn var hon mkt oregelbunden i farten, halva volten rusade hon medans att hon sen saktade ner igen - och varvade det.
Mitt rad ta bort kraft fodret_ponnyar behover inte kraft foder. Och sedan rid henne i lugnt tempo. Borja fran grunden och arbeta uppat.
Be en duktig ryttare att hjalpa ett par ggr/v med muskel arbetet.

Sjalv gav jag nastan upp- men nu kan jag se resultaten av dessa langa ridtranings pass. VAD GOR MAN INTE FOR SINA BARN...
 
Sv: Hetsig häst

Min ponny jag hade var precis likadan. Ville hela tiden frammåt och fort. Hade man gjort halt var det som att hon efter halten ville ta igen den tid hon stått still.
Jag red henne till en början på ett tredelat tränsbett och det fungerade bra. Sedan var det mycket arbete i skritt. Jag såg till att rida väldigt varierade övningar så att hon hade någonting annat att tänka på än att gå frammåt.
Värst var hon när det fanns hinder i närheten. Jag brukade ställa upp ett hinder på ridbanan. Skrittade mot det, gjorde volter, halter, ryggningar, flyttade henne för skänkeln. Ibland hoppade jag över det nån gång, men inte varje gång. Bara för att det fanns ett hinder behövde inte det betyda att man skulle hoppa över det.
I traven var hon väldigt trippig och då fokuserade jag på att hon skulle lyssna på min lättridning. Så var stark i lättridningen och rid lätt lite lugnare än hästen travar så känner den tillslut rätt takt.
Ett bra foder på heta hästar är krafft grov.
Min ponny blev jättefin och precis lagom frammåt och pigg, men det tog tid, men det var det värt. Lycka till.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 282
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 321
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 427
Senast: Fiorano
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp