Kängor att rida i vintertid

__sofia__

Trådstartare
Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par fodrade vinterridstövlar helt i syntetmaterial, vilka är varmare - men kanten högst upp på stöveln tenderar att "fastna" på kanten längst ner på sadeln. Dvs stöveln och stiglädren är i just den längd att kanterna går emot varandra. Inga problem om man bara skrittar, men i trav och galopp kan det ibland leda till att det är lite obekvämt att rida, eller att stöveln "korvas" nedanför sadeln.

Finns det varmare skor/kängor som funkar för vinterridning? Inte för det mest krävande dressyrarbetet, utan bara tillräckligt fungerande för att kunna rida ut en runda och trava och galoppera, eller ett lättare pass på bana. Fokus är alltså att fötterna (tårna framförallt) ska vara varma.

Någon som har koll på några skor/kängor som borde kunna funka?
 
Vad har du för strumpor?
Värmesulor är bra, enligt tidigare skribenter här på Buke.
Annars är min erfarenhet att vanliga vinterkängor är guld o rida i.
 
Vad har du för strumpor?
Värmesulor är bra, enligt tidigare skribenter här på Buke.
Annars är min erfarenhet att vanliga vinterkängor är guld o rida i.
I de vanliga jodphuren får det plats ett par tunna sockar utöver vanliga strumpor, men inte tillräckligt mycket plats för extra strumpor för att inte frysa när det är kallt.

Värmesulor är nog en nivå varmare än jag tänker behövs

Att bara köpa ett par vanliga vinterkängor och använda är det jag funderar på - men finns det några som är gjorda för att man ska kunna rida hyfsat smidigt, eller är det bara random kängor som gäller?
 
I de vanliga jodphuren får det plats ett par tunna sockar utöver vanliga strumpor, men inte tillräckligt mycket plats för extra strumpor för att inte frysa när det är kallt.

Värmesulor är nog en nivå varmare än jag tänker behövs

Att bara köpa ett par vanliga vinterkängor och använda är det jag funderar på - men finns det några som är gjorda för att man ska kunna rida hyfsat smidigt, eller är det bara random kängor som gäller?
Har du bytt ut strumpor mot varma sockar istället för att köra dubbelt? Mina varmaste är alpackasockar. Ang vinterskor så har jag ridskor från Ariat på vintern. De är lite grövre än mina vanliga ariatskor men inte klumpiga. Jag har en halvstorlek större för att få plats med socka istället för vanliga strumpor, men de är också fodrade.
 
Har du bytt ut strumpor mot varma sockar istället för att köra dubbelt? Mina varmaste är alpackasockar. Ang vinterskor så har jag ridskor från Ariat på vintern. De är lite grövre än mina vanliga ariatskor men inte klumpiga. Jag har en halvstorlek större för att få plats med socka istället för vanliga strumpor, men de är också fodrade.
Vanliga strumpor och ett par tunnare varma sockar

Men jag hade nog kunnat vara bättre på att hitta varmare strumpor/sockar som ändå inte tar för mycket plats :)
 
Jag har också Ariat vinterskor, Heritage heter de. Det är de varmaste skor jag har haft och de är bra för de är smala så de fastnar inte i stigbyglarna. Det stora problemet är snarare att jag tenderar att ta på mig för mycket strumpor så jag svettas i stället. Jag kan t.o.m. sitta och döma dressyr i dem utan att frysa.
 
Vanliga strumpor och ett par tunnare varma sockar

Men jag hade nog kunnat vara bättre på att hitta varmare strumpor/sockar som ändå inte tar för mycket plats :)
Jag tycker det blir betydligt varmare utan vanliga strumpor.

Kan tipsa om dessa i alpackaull från ariat:
80se_vjBKSko0AzJc7OtuAp6z4SdXV3S1v95-btNrKW0BeNqjTPzxrLRnC-1v4jKo4Eh0DK0q8T5Voh6TSDhPQ=l80-w780-h790-nu
 
Jag har Salomon quest, köpta 2014 och använda varje vinter sen dess, fortfarande hela och fräscha. Det är kvalité!
De är ofodrade men en storlek större än normalt, nu har jag haft en tunn ullstrumpa + hemskickade raggisar i ull. Håller mig varm och gosig även vid skritturer.
Helt vattentäta fortfarande, så sent som idag råkade jag tappa en hink vatten över ena foten 😆
De är inte optimala för dressyr såklart men perfekta för uteritter och markarbete tillsammans med långa chaps. Är inte väldigt breda och funkar fint i mina vanliga stigbyglar.
Rider jag dressyr har jag fodrade stövlar från Ariat.
20231205_095346.jpg
 
Hööks har vinterfodrade jodphurs. Dels lite billigare med syntetfoder och något dyrare med riktig ull. Sonen har de med ull och de är riktigt varma och goa.
 
Jag har ett par från Ariat som är lite tjockare än mina vanliga som funkar bra för de milda vintrar vi har här nere i söder. Bor du längre norrut kanske de är för tunna. Har dem även som renodlad stallsko.
 

Liknande trådar

Utrustning mina underbara shire Jodhpur skor med snörning + dragkedja är slut :cry:, de höll ett år och jag smörjde dem dagligen och hade dem bara...
Svar
2
· Visningar
1 694
Senast: Buck
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 146
Senast: Liten
·
Distans Ibland blir det inte som man tänkt och ibland tänker man inte som man borde. Då kan det bli så här när man ska ut och träna. I...
Svar
15
· Visningar
1 857
Senast: Tummetott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp