HG Skipster

Sv: HG Skipster

Mkt trevlig i temperamentet. Blir, som alla (el iallafall de flesta och alla jag sett) Skipsters avkommor stor! Han ger mkt atletiska hästar med ljuvliga gångarter (han är själv ett under att rida, högt utb i dressyr), klassiskt wiescamputseende.

Bilder

Emilsnettframtrav2.jpg

Emilsnettframliten.jpg

Hstarnapbacken00021.jpg

Hingstbete00001.jpg

som 1-åring (lite mer outvecklad där än sida jämnåriga pga att han är uppfödd på flaska
Emilhalter2-05.jpg

Skipster.
Han är mkt riden både dressyr och western. Kan piaff och passage. Tror han rids mest engelskt nu hos sina delägare i Västervik...iallafall reds han av en dressyrryttare på bruksprovet!

Han är ju dock aldrig tävlad pga att han bröt benet som unghäst på vägen över atlanten....

F.ö är hans far Skipster Bid still going strong borta i USA vid den aktningsvärda åldern av 27 år!
http://www.skipperhorses.com/Bidspage.html

Jag har en följdfråga som jag undrat över sedan tidigare: är det någon som vet om han finns på semin?

min syster har ett sto efter honom, ej uppfött hos hingstägaren. Hon är den hårdaste häst jag nånsin träffat, och då är jag ändå väldigt van vi QH. Positivt är ju att hon är orädd för allt, negativt är att det är mycket humör att få på sin sida. Så jag funderade på om detta var från hingsten eller stoet. Men alla som äger avkomma efter Skipster som jag pratat med säger att de är väldigt lugna och trevliga. Så det verkade inte bero på hingsten. ;)

Skulle tro att hårdheten kommer från pappas sida, det är känt att hästar med Skipper W är tuffa. Vad jag såg i hans stam var det mycket Skipper W.

Min lillkille är oxå väldigt lugn, vilket jag anntar att han fått av sin pappa, då hans mamma har Fiftys King cutter i sig, som jag då skyller alla dåliga sidor på.:smirk:

Stofölet som föddes i år är oxå väldigt lugn och orädd men är en väldigt bestömmd dam.

Nja, visst är det hårda hästar men ofta lätthanterliga och trevliga i tempramentet. Det är ett utmärkande drag hos Wiescamphästar!

Alla avkommor efter Skipster jag sett, och även Skipster själv är mkt ridbara, snälla hästar, om än hårda men det är de flesta quarterhästar. Jag tror man finner mer problem hos dagens moderna toppade stammar än hos Wiescamplinjerna!
Jag har sett och träffat många wiescamp (som alla stammar efter Skipper W-han är ju stamfadern för dessa hästar) och det som gjort att jag fastnat för dessa hästar särskilt är just deras temprament och höga ridbarhet....

Så, jag håller inte med dig där som du förstår.

Tror du missförstod mig. Skrev det jag har hört (har en bekant som hörde det när han var i USA). Har själv ett sto med Skipper W och hon är tuff men inte svår att hantera, har även haft paintar med Skipper W och dom var tuffa/hårda men lättlärda.
Tror aven mycket i hästens uppförande beror på hur dom hanteras och hur de hanteras som föl/unghästar. Får de en bra grund blir det mindre problem när de blir äldre och skall ridas. Men detta är vad jag tycker alla har ju rätt att tycka som de vill.

Ja visst får man tycka vad man vill! :)

Jag kanske missförstod dig.

Men min hingst tex, är tuff men inte tuffare än alla andra quarter jag träffar (även om han iof heter Tuffer Than Anything, men det har mer med hans entré i livet att göra;) ), och de flesta wiescamphästar jag stött på har mestadels varit förhållandevis mjuka i sättet och tempramentet! De som varit tuffa i den bemärkelsen har alla varit hingstar, eller uppblandat med annat (tuffare) blod, jag pratar bara om mina erfarenheter dock...

Det kan ju också vara så att vi har lite olika uppfattning om vad tuff är, vad vet jag!

HG Skipster är en underbar häst :love:
Med tanke på att jag boddehos hans delägare och den som tog in honom till Sverige i nära två år och hade Praktik i deras stall så umgicks jag väldigt mycket med "Skipster".

Han är underbar att rida och hantera i alla lägen.

Alla de avkommor jag träffat efter "Skipster" har varit jordnära,lugna och stabila.

De brukar vara lätta att nå framtilloch som en mycket enkla att rida in...

Liknande trådar

Utrustning Har sökt men hittar inte.. En Simco Western sadel med en stämpel 2 uppe under fender, är det bom storlek och vad är det för storlek? Dom...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Puh
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
639
Senast: Nepenthe
·
Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
805
Senast: Mirre
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka