HG Skipster

Sv: HG Skipster

Hej!
Goldie (Skipsterdotter) (det är jag som är Linas syster) är förvisso hårdnackad och tuff, lik en terrier i hästformat, men hon är samtidigt extyremt lättlärd och orädd. Att lära henne något nytt känns mest som att man repeterar gammal kunskap. Det är en dam som kräver konsekvens och fast hand, men att bråka med henne hjälper inte, då blir hon bara etter värre.
Hon har mycket egen vilja, men efter varje vunnen seger i våra duster blir hon mer och mer medgörlig. Hon är klok och tillgiven men fick inga tydliga gränser fram till 1½ års ålder och det märks.
Jag tror att hon kommer bli en superhäst med tiden, men hon kräver mycket arbete och tålamod. Hon har stort behov av mental stimulans och får hon för mycket ledigt så går hon i taket och blir omöjlig.
Hon kräver också en klippsk tränare för hon måste hanteras med smarthet, inte med styrka och våld.

Om det nu är fler av er här som mött Skipster i verkligheten, finns det då NÅGON som skulle kunna ha vänligheten att låna mig några bra bilder på honom? Jag har bara hittat ett par bilder på nätet och ingen av dem är särskilt bra. Jag har mailadress: tigerheart_75@passagen.se

Jag är inte vidare bra på datorer, så jag vet inte hur man lägger upp bilder här, men jag mailar gärna bilder på Goldie Conclusion, om någon vill se hur min sötnos ser ut!

Tyvärr är Goldie en riktig oturskråka och har haft 5 besök av veterinär på ett år pga diverse skador och annat. (hosta, uppsvullet knä pga sår, stafylokocker, utslagna tänder och nu senast hög feber). Är det fler Skipsteravkommor som är lika otursbenägna, eller är det individuellt just för Goldie?

Jag hoppas i vilket fall att hon får vara frisk och skadefri nu!

Någon skrev att Skipsteravkommor ofta blir stora. Goldie är 2½ år nu och 145,5 cm hög. Hon har vuxit 2½ cm på ca en månad. Tror ni det finns nån chans att hon kan komma upp till 1,53, vilket hon är beräknad till att bli? Hon har varit 1.47 över korset, men där mätte jag henne inte nu senast... Hon har dock varit driven i bakkotorna ett tag så jag misstänker att bakdelen har vuxit en bit igen. Jag hoppas bara att fram och bakdel hamnar på jämnnivå till slut! :smirk:

Hon ser ut att få bra rörelser, även om hon just nu rör sig lite stelt och kort. Hon är väldigt ömfotad (låga hovvalv) och behöver skos nu så att jag kan träna henne mer ordentligt.

MvH Countrystyle, tidigare Tigerheart, Åsa i verkliga livet.

Ska kolla upp detta med bilder.
Ska fråga hans ägare, och dessutom kanske Theci har egna bilder, hon har haft mer med honom att göra än jag!

Nu vet jag ju inte hur stor mamman till ditt sto är, men Skipster ger annars ganska mkt storlek... Min pojke blir väldigt stor, och då var hans mamma ca 145 i mkh. :smirk: Dessutom är han flaskuppfödd men ändå en bjässe. Dock ligger Impressive och Tardys Tuffy på mödernet så man kanske inte ska dra för höga växlar över mammans mkh...

Jag skulle gissa att ditt sto kommer upp i 1,53...

Oturskråka vet jag inte... men visst, hans mamma dog som sagt var. Förmodligen just för att han var så stor, och hade inte kunnat vända sig ordentligt.... :(

Vad gäller rörelser så har och ger Skipster fantastiska rörelser. Svävande långa steg :love: och mkt atletiska avkommor. Ja, jag är partisk för jag älskar Skipster och alla sådana Wieescamphästar, men jag tror att fler kan hålla med mig iallafall!

Vore roligt att se kort på ditt sto! Jag PM:ar dig! :D

Hej!
Goldies mamma Cindy är 1.54, inte så värst kraftig, men ingen speta heller. Hon har lite lång och vek rygg, men Goldie ser ut att brås mycket på sin far.
Hon är som sagt väldigt ömfotad och därmed kort i steget, men i hagen rör hon sig fint.

Ok, det var långa tider sedan jag var inne på Buke senast... får se om jag minns hur man kollar PM! :crazy:

Hrm...varför skyller du allt det dåliga på 50´s kings cutter??

Här är några bilder på Goldie. Hon har vuxit och utvecklats mycket senaste månaden men tyvärr har jag inga riktigt bra färska bilder på henne eftersom det regnar dagligen och hagen är träsk och utanför hagen behöver hon skor...

www.tricornranch.com/rockstar/goldie3.jpg
www.tricornranch.com/rockstar/goldie2.jpg
www.tricornranch.com/rockstar/goldie4.jpg
www.tricornranch.com/rockstar/Vild Goldie.jpg
www.tricornranch.com/rockstar/Goldie äter kraft.jpg

Hoppas detta funkar nu.../Countrystyle

gud vilken gammla tråd jag hittade... men kul ändå...

är ju så att jag har köpt mig an avkomma efter honom...
en liten paint hingst...

har sett kort i tråden och på andra ställen och alla är enormt fina...

min kille beräknas bli upp till nästan 1,60... är det normalt för hans avkommor eller?? med tanke på att mamman är ganska liten..

lite nyfiken på er som har avkommor efter honom om ni kan lägga in lite nya bilder på dom?? även nån fin bild på HG Skipster om någon har....

Gott nytt vår på er alla... // Emma

Är det du som köpt Svante månne? :)

Jag har en del privata bilder på Skipster och även en avkomma till honom som jag har ägt, jag kan maila några vid intresse...

Kände för lite uppdatering... Jag började rida Goldie i augusti förra året. Jag bävade lite inför det med tanke på hur hon varit att markträna... men från och med att jag satte mig på hennes rygg för första gången, minskade problemen med henne väsentligt. Och då red jag ändå in henne barbacka pga att jag inte hade någon passande sadel. Hon var otroligt lättlärd och tyckte uppenbarligen att jag ÄNTLIGEN fattat vad hon var menad till! Hon tycker fortfarande att markarbte är urtrist.

Under senaste året har hon mognat väsentligt och numera är det sällan hon försöker bitas, kosparkas eller tränga upp mig i väggen och det är över ett och ett halvt år sedan hon senast rymde från hagen.

Men jag hade VÄLDIGT svårt för att hålla mig för skratt när en kvinna jag mötte på en ridtur tyckte att Goldie såg ut att vara en sån lugn och snäll häst! Jag tänkte: SNÄLL??? Jojo! Det skulle du INTE ha tyckt omdu hade mött henne för ett par år sedan! Jag har ägt henne sedan november 2005, då var hon 1,5 år. Ända tills augusti förra året, d.v.s. de första 2½-3 åren av vår samvaro, var kosparkar i alla lägen, bett så fort man vände bort blicken, attacker om hon inte fick all mat hon såg, ständiga utbrott från alla typer av hagar, ramning och omkullspringningar, uppträngning i vägga´r och bakåtstrukna öron dagligt förekommande fenomen... Jag var nära att sälja henne mer än en gång... Men, skam den som ger sig! Med enträgen,konsekvent behandling och underbara stallkompisar som inte var rädda för att sätta min lilla odåga på plats när hon bar sig illa åt, ramlade TILL SLUT poletten ner hos henne att människor är trevligare om man sammarbetar med dem och uppför sig!

Nu är hon 4,5 år oh väsentligt lugnare och trevligare! Nu möts jag ftast av spetsade öron och en mild och nyfiken blick och vänskapliga puffar med nosen. Men, humöret finns där under ytan och hon kräver fortfarande fast hand och lite av hingsthantering. Hon har dålig respekt för människors utrymme och går gärna på den somleder henne för att testa vart gränsen går. Vankas det mat är hon fortfarande inte helt pålitlig, hon är väldigt vaktig på mat. När hon väl fått den är hon dock coollugn.

Hon är inte lika orädd nu som första åren, och hon far lätt iväg för konstiigheter på vägarna, men hon lugnar sig snabbt när hon märker at inget händer.

För ett par veckor sedan stod jag och pratade med en man som höll på att bereda ett hjortkranium på en gårdsplan och Goldie stod lugnt och sov under mig medans jag pratade med honom. Han var fascinerad och sa att de flesta hästar brukar vägra att gå förbi hans verkstad pga kadaverlukten.

Goldie blir oftare rädd för sandhögar, stenar, diken med vatten i och andra läskiga naturföremål...

Det är synd att jag har syrran så långt bort för det blir väldigt glest med träningstillfällen då och lite fler lektioner skulle allt behövas!

Goldie har bekväm skritt och trav men galoppen behöver mycket arbete, den är rätt kort och stum. Hon känns oliksidig efter en olycka för ett par år sen och så snart jag fått jobb igen ska jag ta ut en duktig terapeut som får känna på henne lite.

Vad som hände i olyckan? Tja... kan beräta det som bevis på hennes tuffhet!
Hon gick i en brant, lerig vinterhage och gräset hade börjat spira utanför. Hon klev mellan grindfjädrarna 2 ånger, så stallägaren satte upp en tredje grindtråd. Då tog Goldie sats rån halva hagen, hoppade över grinden och fick med sig övre fjädern, rundade i full galopp hörnet på en bod på väg mot stallet
men där stod dagen till ära en lastbil parkerad med bakänden mot Goldies håll. Flaket var ca 50-60 cm högt och 2mn höll på att lasta byggnadsställningar på flaket. På andra sidan om lastbilen stod en större motorbåt på bockar, det var ca 50 cm mellan flak och båt... Goldie stannade inte utan hoppade upp på flaket, fortsatte över det, hoppade/föll ner mellan flaket och båten och skar upp insidan av vänster bakben från kota till has..... så det blev en sväng till klinik för at sys... några månader senare visade det sig at hon även hade en förskjuten ryggkota i korset. Den är fixad av osteopat en gång men jag gissar att det är samma problem som spökar lite nu igen.

Terapeuten jag nu tänkr anlita vet jag är väldigt kunnig.

Så, vad ska man säga om Goldie? Hon ÄR snäll, men har humör, är tuff och har en vilja av stål! Hon är oftast härlig att rida, lättlärd och bekväm. Hon är påhittig och rolig, vacker och tålig, numera lugn och snäll att hantera och inga problem att rida ut ensam på. Hon är en riktig kelgris och är oftast väldigt go.

Jag tycker det är väldigt kul att mamma nu har en liten halvbror till henne, efter Skipster, och syrran har en halvbror, även han efter Skipster.

Jag skulle gärna skaffa mig ett Palominosto till efter Skipster, men tyvärr är Skipster numera steril efter en spark så det fick i så fall bli ett tidigare stoföl, eller någon avkomma till någon tidigare syster/bror till henne.

Kanske blir det en dotter till Tuffer than Anything?

Just nu satsar jag dock på att komma ut på tävlingsbanorna med Goldie till sommaren.

/Countrystyle

Gud vad roligt att höra!

Hoppas vi ses i sommar nu då! :D Min TTA-dotter från i somras blev väldigt bra, mycket Wiescamp look och ett otroligt trevlig tremperament, korrekt och fin! Den kombinationen vill jag göra om.

Lycka till!

Hej!

Ägnade gårdagens träningspass åt omskolning av både mig själv och Goldie på banan. Som syrran uttryckte saken: " ja, hon går rätt bra, men det är du som gör allt jobbet! Du ska bara ge signaler och så ska HON göra jobbet!"

Och så fick jag några övningar för att påbörja omskolning till ridning på lång tygel och med få och små signaler. Detta var i eptember, sen bytte vi stall och övningen fungerade inte alls, Goldie var alltför stressad och bara sprang på fri tygel. Så vi fortsatte "på gammalt vis" med lite justeringar. Nu är hon mycket lugnare så igår gjorde jag ett nytt försök med övningen och igår gick hon kanon! Extra kul med tanke på att hon börjat fälla vinterpälsen,tappar mjölktänder OCH brunstar...i ett stall med flera hingstar! Jippie! Det är en utmaning, kan jag säga...

Så nu ska jag inte ge mig! Nu SKA vi lyckas med detta med små hjälper och lång tygel inför sommarens eventuella tävlingar.

Jag har för tillfället inget pålitligt jobb men att träna hästen själv är gratis så jag får börja där,så får vi se hur långt vi når till sommaren, men någon D-tävling vore ändå kul att testa! Jag tänker satsa på trail i första hand, och så småningom vill jag testa western riding och horsemanship, men ja har mycket arbete kvar med galoppen innan dess.

Varför sålde du TTA?

/Countrystyle.

Kul att det går framåt! Inget fel i att träna hästen själv och du har ju hjälp :)

Jag sålde Emil för att jag dels har för många hingstar och en till "planerad" samt vill inrikta mig på mer rena pleasure/hunter linjer. Jag har fortfarande betäckningar att sälja på honom dock.
En annan anledning var också att han är (eller var iaf) väldigt "mattig" och hatade att inte vara "ensamhäst", ville helst ha ALL uppmärksamhet annars blev han deprimerad :) så jag tyckte att han skulle få det bättre med någon som bara hade honom att rida, träna och ha roligt med!

Hmmm.... monsteråterfall i storformat!

Goldie och hennes polare lekte lite vilt i hagen i förrgår och Goldie kom in med ett litet jack på utsidan av vänster framknä och ett fult, runt, lite djupare sår med lite sårfickor på insidan av höger fram, strax ovanför knät.

DÅ gick det helt problemfritt att tvätta såren. Igår kväll kollade jag henne först i boxen, klämde och kände och konstyaterade lite svullnad i vänster knä och lite vätskepåsig runt såret på högerbenet. Inga problem då heller. Mockade några boxar och skulle sen bara tvätta rent såren igen innan jag åkte hem, för de hade runnit och torkat ihop och jag vill gärna att såret på högerbenet håller sig lite öppet för sårfickornas skull.... men då slog det slint rejält för lilla damen! Jag har ALDRIG sett henne så ARG! Hon inte bara slog ifrån sig, hon satsade verkligen för att nita mig och det var tveklöst allvar. Efter att ha blivit upptryckt 2 gånger i boxväggen och närapå blivit mosad av henne tog jag ut henne i gången och band upp henne med dubbla sidorep så att hon vare sig kunde tränga mig eller sparkas, men hon var fullständigt vansinnig och kastade sig från sida till sida i gången så broddarna skrapade, högg i luften, hotade och sparkade, svart i blicken, bara jag TITTADE på hennes ben från 2 meters håll!

Jag testade under några minuter diverse tillvägagångssätt: ryta åt henne, daska till henne när hon gick på mig, försvara mig med spö när hon kickade, försökte rida ut stormen genom att bara prata lugnande med henne och klappa på henne, men INGET hjälpte!

Till slut fick jag nog, ställde mig rakt framför henne, la all min mentala fokus på henne som en projektil och röt att Nu lägger du av! Såret SKA tvättas, för annars blir det ännu värre! Det är för ditt eget bästa så SKÄRP DIG!

Hon backade av den plötsliga hårda energivågen och blängde vresigt på mig.
Då släppte jag all hårdhet, ställde mig vid hennes högra bog, kliade henne på halsen, sen på bogen och sen på överarmen, sen kunde jag plötsligt göra vad jag ville med såret, hon stod blickstilla! Gissa om hon fick MASSOR med beröm och kel och positiv energi då!

Helt klart så handlade detta INTE om såret, utan om en hårdnackad test av ledarskapet! Det var länge sen nu och det vore klart skönt om detta var sista uppgörelsen! Den slutade ju i vilket fall på ett bra sätt, men det var helt klart otäckt att se henne sån! Totalt helgalen! Hon MÅSTE ha nån form av bokstavsdiagnos för hästar! Det blir ju inte direkt ofarligt när hon flippar så totalt heller...

Nu hoppas jag bara att såren läker snällt som de ska också!

Mvh Countrystyle.

Är det du som köpt Svante månne? :)

Jag har en del privata bilder på Skipster och även en avkomma till honom som jag har ägt, jag kan maila några vid intresse...

Hej. jo det är jag som har köpt lilla svante... jag vill jätte gärna ha kort på honom.... PM ar dig min mail adress... (om jag minns hur man gör...*ler* )

MVH Emma

Liknande trådar

Utrustning Har sökt men hittar inte.. En Simco Western sadel med en stämpel 2 uppe under fender, är det bom storlek och vad är det för storlek? Dom...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Puh
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
639
Senast: Nepenthe
·
Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
805
Senast: Mirre
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka