High tensil/wiretråd olaglig?

J

Jenna

Är denna tråd olaglig att använda som stängsel till hästar? Har för mig att jag hört det någonstans. Om det nu är så, finns det någonstans att läsa?

Sv: High tensil/wiretråd olaglig?

Har jag aldrig nånsin hört. Sån tråd har vi och det är den bästa som finns enligt oss. (korrekt uppsatt naturligtvis).
Band skulle jag aldrig vilja ha. Mycket farligt anser jag, den kan trassla sig kring ben och har dessutom dålig hållbarhet enligt mina erfarenheter.

hehe så olika vi är i tycke.. jag älskar band då den syns mkt bättre och risken att hästar skall springa in i den är mindre än med smal tråd!

Jag resonerar som så att en tråd eller elband de kan skada lika mkt så de är lika "farliga" i mitt tycke...

Jag har sett skador som orsakats av tråd och de som orsakas av band!

Nej, det är inte olagligt med wiretråd.
Det är ju lagligt att stängsla in hästar med taggtråd:eek: (t.o.m 31 Dec 2009)!
Använder själv mest band, de syns bra och är billiga & lätta att sätta upp. I vinterhagarna har jag två band & en Wiretråd i mitten. Fördelen med wiretråden är att den leder strömmen så bra. Nosar hästarna på tråden så får de en så kraftig stöt att de verkligen får respekt för tråden.

Hakar på den här tråden...

Varför finns inte vit wire? Jag tycker också att wire är bäst men iom att vi har föl och ystra unghästar så vill jag att stängslet ska synas ordentligt och wire-tråden syns ju faktiskt ganska dåligt, tyvärr.

Knyt färgade band på vissa ställen på tråden så syns den. Det kanske blir svårt att färga den för att färgen slits bort fort eller kanske att tråden inte leder lika bra som färgad? Men visst vore det bra helt klart.

Till resten:
JAG har då sett mycket allvarligare skador av trådar och kan för mitt liv inte fatta folk som envisas med dessa.
Skador av wiretråd tror jag orsakas av att folk vet inte hur den ska sättas upp korrekt!

Den trasslar sig inte kring ben, Det blir för stora slingor av den när den ligger lös. En sådan tråd som trasslat sig är med största sannolikhet gammal och böjd på massor av olika ställen som gjort att den förlorat styvheten.
Denna typ av tråd är också överlägsen på att leda ström och slits inte av väder och vind som band och annat. Många band (oftast av sämre fabrikat tål heller inte ett kraftigt aggregat eller överslag(som alltid kan uppstå där växter har råkat hamna på) då bränns de smala eltrådarna av och man måste byta den igen.

Jag ser ju hur grannar håller på med sina band och trådstaket och får åka och köpa nytt var och vartannat år för att byta här och där medans vårat hightensile staket stått i 10 år med minimalt underhåll.
Utan förrymda eller skadade hästar.

Vi ska ha hjälp av en proffessionell staket-firma som ska hägna till oss nu snart. Jag ville ha vit tråd för att det skulle synas bättre - men - han påstår att hästarna ser den galvade tråden bättre än vitt snöre...!!!???
Han säljer nämligen en vit wire också som jag isåfall hellre vill ha. Den heter Equifence - har någon erfarenhet av denna ???
Så här står det i Podas katalog...
"Equifence är uppbyggd av en stålkärna som är överdragen med ett tjockt plasthölje (vitt) med svarta kolfibrer. Det betyder att produkten är strömförande. Equifence behåller färgen och kvaliten i åratal."

Är det språkförbistring här eller är det dialektalt?

Enligt mig så består en wire av många små smala trådar som tvinnas till en tjockare wire. Wire är olämpligt som stängseltråd.

Det som används som stängseltråd kallar jag slät ståltråd helt enkelt.

Sussie skrev:
Vi ska ha hjälp av en proffessionell staket-firma som ska hägna till oss nu snart. Jag ville ha vit tråd för att det skulle synas bättre - men - han påstår att hästarna ser den galvade tråden bättre än vitt snöre...!!!???
Han säljer nämligen en vit wire också som jag isåfall hellre vill ha. Den heter Equifence - har någon erfarenhet av denna ???
Så här står det i Podas katalog...
"Equifence är uppbyggd av en stålkärna som är överdragen med ett tjockt plasthölje (vitt) med svarta kolfibrer. Det betyder att produkten är strömförande. Equifence behåller färgen och kvaliten i åratal."

Var får man tag på detta ?
Pm gärna om man inte får lägga ut en länk -..
Mvh miaa

*kl*
Skulle inte använda wire till mina hagar eftersom jag tycker det är olämpligt som stängsel. Däremot så använder jag järntråd som jag tycker är ett ypperligt stängselmaterial.

Ståltråd naturligtvis! Och du fattade egentligen vad jag menade, eller hur?
Men jag skrev för enkelhetens skull likadant som en annan eftersom att skriva HighTensile kanske inte alla förstår vad det menas med.

Ståltråd,järntråd, whatever! inte elband/rep iaf.

burton skrev:
Ståltråd naturligtvis! Och du fattade egentligen vad jag menade, eller hur?
Men jag skrev för enkelhetens skull likadant som en annan eftersom att skriva HighTensile kanske inte alla förstår vad det menas med.

Ståltråd,järntråd, whatever! inte elband/rep iaf.
Nja jag tycker inte det är whatever. Det blir så lätt förvirring om man använder fel ord. Jag blir alltid osäker på vilken tråd som avses när folk skriver wire.

Det finns faktiskt wire som vissa använder som stängseltråd.

Thomas - jag använde nog fel ord - JA.
Jag menar inte wire sålklart utan tjockare ståltråd, sorry...

Miaaa - Poda säljer equifence och Nordpost har också.

TomasN skrev:
Är det språkförbistring här eller är det dialektalt?

Enligt mig så består en wire av många små smala trådar som tvinnas till en tjockare wire. Wire är olämpligt som stängseltråd.

Det som används som stängseltråd kallar jag slät ståltråd helt enkelt.
Jag vill bara klargöra att jag INTE använder wire, utan High Tensile.
I mina kretsar:angel: brukar vi kalla denna tråd för wire. Men som du säger är ju wire egentligen flera smala tvinnade trådar.
Hoppas jag är förlåten.;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 562
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 649
Senast: Lavinia
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 april så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara avslutad... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
2 402
Senast: doppler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka