Hilfe? Pikeurbyxor, stretch nedre delen av benet

SaraMara

Trådstartare
Jag har blivit besatt av mina nyaste Pikeurbrallor med underbar frånvaro av kardborre vid benslutet utan istället någon tunn, skön stretchvariant sista biten av vaden ned mot foten.

Jag hittar bara denna modell i den färg jag redan har samt i grått - men finns det sådana byxor från Pikeur i vitt? Har försökt googla men hittar inte - och kan tyvärr inte tyska så de sidorna hjälper mig inte.

Någon som har koll? Snälla? ;)

Sv: Hilfe? Pikeurbyxor, stretch nedre delen av benet

"Pikeur nörden" kommer till undsättning, vad heter modellen du har? När jag vet det kan jag hjälpa dig lite lättare.

Dalida tror jag den heter. Finns en vit modell som heter Olympia, och den fungerar Icke - den har rätt fotdel men alldeles för genomskinligt och tunt tyg. :)

Skall finnas en modell som heter något liknande Prisca eller något sådant också tror jag, men lyckas inte med mitt googlande. :)

Vilken färg är det du har? Jag blev visad en brun byxa som den du beskriver i förrgår, när jag va på byxjakt. Jag som är väldigt traditionell av mig och inte gillar nya påhitt som ridbyxor utan kardborre, tackade vänligt men bestämt nej. Ingenting för mig om man säger så ;)

Nej Dalida är en modell ur Pikeurs vinter kollektion för 2010 och specialmodell då den ingår i deras "Premium Collection". Den finns enbart i dark plum 7935, dark plum-black trim 7935, black 7907, black-slate trim 7907 (detta enligt Pikeurs hemsida).

Varför det är bra med den nya tekniken i benslutet är för att du inte ska bli svettig på sommaren även om du använder läderridstövlar under varma dagar, sedan hur väl detta stämmer vet ja ginte då jag inte har prövat någon sådan modell av Pikeur ridbyxor, än.

Hmm kanske kan fundera på att prova då. Jag är en sån som måste rida med två par strumpor, även på sommaren. Det blir ju lite varmt... :angel:

Och framförallt är det så mycket smidigare och skönare! Inga mer knöliga kardborrespännen som ger skavsår under läderstövlarna varma dagar och helt slätt och skönt även vintertid. Underbart! :love:

Jag har hittat ett par nu, Lucinda hette de tror jag, som fick följa med hem och vänta på att jag blir smal nog att använda dem... :angel:

Har aldrig fått skavsår pga kardborrspännena, förstår varför du väljer ett par Pikeur Lucinda, dom är fina.

Det har jag, blir så lätt för varm på sommaren och då blir det kanske inte skavsår direkt utan mer irriterat och rött och liksom flagande (typ böjvecksexem kanske? :D ).

Ja, de var jättefina! :love: Tyvärr (för min ekonomi) hittade jag ett par apläckra indigoblå i liknande modell (tror inte det var Lucinda dock, men snarlik) som var så fina att jag höll på att begå harakiri när jag insåg att det fick räcka med nya stövlar, ett par byxor och en hel del annat plock på en dag... :(

Att man gjort nedre delen på byxorna i ett stretchigare material istället för kardborreknäppning är något som man haft på galoppbyxor i många år. Men det kommer allt mer på vanliga ridbyxor med. Även Cooperfield har stretchvarianten på en av sina skodda modeller.
Då jag har rätt tajta stövlar gillar jag den modellen bättre än den med kardborreknäppning...

Tack för historalektionen, har aldrig hållt inom galopp så det var ingenting jag ens tänkt på, och jag har försökt hjälpt till då jag är ganska insatt i Pikeurs kollektioner, inte alls lika mycket i andra märkens kollektioner.

Detta låter superintressant! Hur långa är Lucinda i benen? Jag är väldigt kort så jag har svårt att hitta ridbyxor som passar utan att behöva vika och det är ju inte skönt alls med kardborrar i ridstövlar. Mondega passar bra i benlängd men har så hög midja att byxorna sitter under brösten medan Lugana sitter bra i midjan men har för långa ben. :S

Vet du några fler märken som har stretch nertill istället för kardborre?

Ja, men kanske inte så dressyrig. Animo har det på alla (de flesta) av sina ridbyxor. Dock mycket orginell passform, då den passar få.

Har själv Pikeur Lugana på alla mina ridbyxor, då modellen sitter bra på mig. Lååånga och smala ben. Har 76, dvs lång 36 som det står på insidan. Men om man tvättar, drar, tvättar och drar ännu mer i benen får amn dem inom kort till rätt längd :idea: Animo var enormt höga och smala i midjan, jättekorta då hjag hade stretchen strax nedanför/på knät samt alldeles för stora i höften och jättestora i benen. Pikeur Lugana sitter slimmat! :love:

Något mer neutrala/"dressyriga" ridbyxor med stretch vet jag faktiskt inte...

Det finns massor! Inte så säker på återförsäljare i Sverige dock. Vissa modeller av Kerrits har det (defintivt "Sit Tight", både Warm och Summer), likaså FITS, Irideon och även Ovation vill jag mena.

Kerrits "Sit Tight"-kollektion är ganska trevlig men inte snygg. De andra har jag inte provat, bara tummat på i butiken.

Cooperfield hittar man i Ullared. Har hållt sig snygga långt över förväntan. De syr traditionella ridbyxor med och utan skoning, med kardborre eller stretch. Modellerna är lite rakare sydda än de flesta andra märken så de passar oss bra som är lite längre och inte så runda i kroppen...
För dem som är nyfiken på byxor för galopp finns Tom Hyland som syr upp svarta och blå byxor utöver racekollektionen. Men man får köpa den i england eller över nätet. Sen finns Ornella Prosperi med. Men det är nästan uteslutande en race kollektion. Men går att handla här hemma...

Equiline har sen något år tillbaka samma lösning på några modeller av byxor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka