Himla massa trådar..

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare happyjoy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 919
H

happyjoy

..är borta..! Förlorade i "intet"..

Nåväl..bara att börja om på en ny tråd, som sömmerskan sa. Ha ha..

Fråga : Lite "stissig" häst, bakrädd ibland, ny miljö..
Bomull eller inte ?!
Hon är lite skvätten, men inte rädd..hellre att hon vill kolla in sakerna när hon sansat sig.
Kör lite rump-träning på henne..läskigt när nån pillar där bak med svanskappa och sånt.
Det kan man ju förstå.:crazy:
Är efter Super Tilly; nån som har en avkomma efter honom ?

Eller ska man bara nöta in miljön ?

Sv: Himla massa trådar..

På en sådan häst vill jag nog ha bomull. Inte för min egen skull utan för hästens, kan den känna sig lugnare så är det bara bra. Vissa hästar kan man ju vänja vid farliga saker men den ska ju inte behöva stressa upp sig hela tiden då är det nog bättre att döva den.

Super Tilly...jag har inte haft någon men många säger att de är lite "speciella"...

Vi har en e.Super Tilly. Hon var lite bakrädd när hon var liten. Men det har hennes syskon också varit... Hon kan fortfarande bli lite rädd för ljud om hon inte ser eller känner igen så hon har alltid bomull borta, dock aldrig hemma, möjligen vid körning någon gång om det är maskiner i skogen eller något annat annorlunda mot vanligt.

Hon är speciell, slår i väggarna om det inte passar, styr i hagen med järnhand och så vidare... Att hantera och köra är hon okomplicerad och väldigt lugn och fin.

Hon har haft mycket problem med halsen men det verkar ha rättat till sig efter en operation och i år har hon hittills tävlat över förväntan.

Hur gammal är hästen? Jag hade haft bomull när jag körde och reste med hästen, inte när jag hanterade den i hemmiljö.

Den lilla tösen är 2 år..(hon som är på bilden).

Efter att ha varit ute en vända idag och sedan lärt henne gå in i spolspiltan så får jag nog konstatera att lilla Fröken håller på att greja ändå..även om man dövar henne.
Bakpartiet är nåt man inte ska pilla på i onödan, tycker hon. Men det är okej när jag borstar henne på bakbenen och lyfter upp hovarna.
Hon slår inte bakåt i vagn, däremot skickade hon när hon blev duschad och vattnet rann nedför baken och benen.
Inga problem däremot med att duscha hennes huvud och använda duschskrapan..gick hur bra som helst !
Min "gamling" tycker inte det rockar fett när man skrapar av honom vatten.
Fortsättning följer..väl..ska ut i morgon oxå.. :bump:

happyjoy skrev:
Den lilla tösen är 2 år..(hon som är på bilden).

Efter att ha varit ute en vända idag och sedan lärt henne gå in i spolspiltan så får jag nog konstatera att lilla Fröken håller på att greja ändå..även om man dövar henne.
Bakpartiet är nåt man inte ska pilla på i onödan, tycker hon. Men det är okej när jag borstar henne på bakbenen och lyfter upp hovarna.
Hon slår inte bakåt i vagn, däremot skickade hon när hon blev duschad och vattnet rann nedför baken och benen.
Inga problem däremot med att duscha hennes huvud och använda duschskrapan..gick hur bra som helst !
Min "gamling" tycker inte det rockar fett när man skrapar av honom vatten.
Fortsättning följer..väl..ska ut i morgon oxå.. :bump:
Okej, jag trodde det var mest när du körde som hon var "skvättig".
Vid hantering i stallmiljö så är det nog bara att nöta på...:smirk:
Jag har också en tvååring som är knepig. fast hon är mest elak (faktiskt riktigt folkilsken...). Hon är jättefin att köra och totalt orädd men i övrigt en riktig ragata. :mad: Slår och biter efter allt hon kommer i närheten av tills man kommer riktigt nära och kliar på henne, det gillar hon.
En annan tvååring är jättesnäll i alla lägen men henne tog det ett halvår för att acceptera vagnen...försökte slå sig fri varje dag. Inte kul. Nu äntligen så fungerar det bra.

Tror det är lite förvirrat där bakom pannbenet..
Fast jag gillar henne mer och mer för var dag som går..och ju mer man lär känna henne.
Hon är väldigt nyfiken ändå, och social..ska fram och hälsa på folk. Fast mest på matte då..=)
Hon kan hoppa till för plötsliga ljud, men inte så flykt-beteendet kommer fram. Snarare vill hon kolla lite på vad det var.
Jag tror det löser sig till slut när vi "vuxit ihop", och hon kommit in i alla träningsrutiner ordentligt. Och vant sig vid miljön.
Att hon har lite vasst i sig tror jag kan vara en fördel när hon ska börja springa mot andra. Bara hon förvaltar det rätt och inte lägger energin på att fjanta runt.

Kanske är tur att man inte kan se in i framtiden..?!
Man håller tummarna !!:bump:

Kan ju tillägga att när våran är i form så är hon som en orm att förvärma på en slinga, skyggar för allt, springer och dansar... :D I bakvarv på banan kan hon också leka, för det är det hon gör, men aldrig i rätvarv, eller om man skärper upp henne.

Vår är klart intelligentare än medelhästen, men det har alla efter den mamman varit.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka