Hindertyper, vägsträckning och hinderantal i Debutant

Bellapops

Trådstartare
Jag funderar lite över vad som är "normal" nivå i terrängen.
Är det tillexempel vanligt med kombination i debutant? Coffin?
Hur lång brukar banan vara?
Hur höga hinder? Hur många hinder?
Lydnadshinder, alltså smala hinderbredder på max en meter?

Ni erfarna terrängare, vet ni?
Jag har uppfattningen att debutantnivå ska ligga ganska lågt, vara utan tekniska svårigheter, ganska långa galoppsträckor och enkla hindertyper som stockar, häckar och vedtravar.
Är jag helt ute och cyklar?

Sv: Hindertyper, vägsträckning och hinderantal i Debutant

Du har så rätt så Bella! :D
Banorna är lätta, iallafall de jag ridit på! Vi säger Bollnäs då eftersom den kan jag bäst! ;)

Hindrerna ligger på 0.90, fast rishinder kan ligga uppåt 1.10.
Kombination finns med, brukar vara en utav "rullarna", du vet, och sedan ett litet gåshus.

Hinderna kan ligga mellan 13-17 st
och banan max längd är 1800.

Ska du starta någonstans?

PS..Evve ska flytta till Skåne, hon har fått jobb hos Sofia Karpe Nilsson.. Riktigt kul för henne, men tråkigt för mig! :p

Klart att debutantbanorna ska vara lätt men vad som är lätt beror ju lite på vad man har för häst. Har man en unghäst som är svår att styra kan ett vanlig hinder som står i en sväng vara svårt, har man en gammal häst som har grav skräck så kan detta vara svårt.

I skåne tycker jag att det är ganska stor skillnad på debutantbanor, Vissa för enkla och vissa skulle mycket väll kunna vara en lätt lättklass banan.

Jag tycker inte att man ska ( tror inte man får ) ha coffin i debutant , där ska det bara vara en enkel grav. Här nere brukar det finns med enkla kompinationer i deb, och det brukar inte vara några problem.

Bansträckningen brukar väll ligga rung 1700-1900 m beroende på vilken banan.

sarabacklund skrev:
PS..Evve ska flytta till Skåne, hon har fått jobb hos Sofia Karpe Nilsson.. Riktigt kul för henne, men tråkigt för mig! :p

Typiskt Evve och ha sån tur.
Kakan och Evve kommer regera i Skåne, det vet man ju.

Du får leka med mig istället nu då.

Tjing!

För övrigt: Tack för svaren.
En debutant med coffin in i kombination torde alltså egentligen vara liiite för svår nivå??

Självklart! :D Dom kommer slå skåningarna med häpnad!

Ja, vilken tur att nån fortfarande vill umgås med mig! ;)
Du, tisdagsträningarna på terrängen har dragit igång nu. Kolla på hemsidan, så står tider och allt. Tänkte ifall du skulle hoppa lite terräng! :D

Jo, det blir nog lite för svårt för deb.klass!

Vi har Gaby nu på tisdag, men nästa vecka ändå borde vi nog ta och dyka upp.
Tillevippen!

Okej! Jag åker nog inte heller dit på tisdag!
Tillevippen på dig med!

Liknande trådar

N
Fälttävlan HJÄLP! Har en helt underbar häst som ÄLSKAR fälttävlan, men jag har ett stort problem... Jag kan inte hålla honom i terrängen! Han... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 406
F
Fälttävlan Jag kom i mål , jag överlevde vilket jag knappast hade trott när vi gick terrängbanan, Alla tittade på varandra med skräck i blickarna... 2
Svar
34
· Visningar
2 808
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka