Bukefalos 28 år!

Hingst i hagen

emlem

Trådstartare
Skulle ta ut vallacken i hagen i går efter ompyssling, i hagen går vallackens lillebror, en unghingst. Hingsten försöker då betäcka vallacken som blev helt perplex:mad:

Är det normalt att hingstar försöker rida på andra som går i hagen oavsätt vilket kön de har?:confused:


Undrade bara i största allmänhet:D
 
Sv: Hingst i hagen

Får de chansen så kan jag tänka mig att de provar? Det finns ju till och med ston som "rider" på andra ston.

Unghingsten på lite mer än två år som står där jag har mitt ponnysto skulle aldrig ens våga tänka tanken då han går med en äldre kallblodsvalack som "tuktar"
honom utmärkt och lär honom respektera andra hästar, skulle han börja klättra på honom så skulle han nog åka på en rejäl dänga.
 
Sv: Hingst i hagen

Vi hade två halvbröder som gick i samma hage, lika gamla, den ena valack och den andra hingst, och hingsten red ganska ofta på valacken framför allt när stona som gick i hagen bredvid brunstade.
 
Sv: Hingst i hagen

Jag fick flytta min häst från ett stall då unghingsten där började klättra på honom. Han hann riva sönder ett par täcken och ge min ks-häst rejält ont i ryggen...

Min häst är så snäll så han försökte bara gå undan istället för att säga ifrån ordentligt. Hade han gjort det hade han nog fått vara ifred som de övriga valackerna i hagen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingst i hagen

Det är ganska vanligt att unghingstar försöker betäcka lite allt möjligt,... oftast hjälper det om dom har någon äldre häst som säger ifrån åt dom ;)
 
Sv: Hingst i hagen

Förra hingsten min valack gick med försökte rida på honom ett tag. Min hingst nöjer sig med att lägga hakan på rumpan på honom. Hingsten som "red" var 5 år, min är 6 men tror inte det har med åldern att göra så.
 
Sv: Hingst i hagen

Det har ju lite att göra med hormoner visas hingstar har inga problem att gå med andra hästar utan att " rida" på dem och vissa är extremt hingstiga och försöker hoppa på alla..
De finns ju grejer man kan ge dem för att lugna ner dem som munk peppar till ex.
Det e ju därimot inte snällt att ha en hingst i hagen brevid till exempel brunstiga ston de kan lätt hända att frestelsen blir för stor att hingsten försöker smita ur hagen det kan ha ödestigna konskvenser för dåde människor och hingsten ,då en "kåt" Hingst är väldigt svår att hantera.
Så att utsätta hingsten för frestelse helt i onödan är ju inte snällt..
Min åsikt är att en hingst som springer runt och " juckar" på andra valackar mår inte bra då den inte får göra utlopp för sina sexuella lustar.
Vet vissa som behåller sina hästar som hingtar och trots att hästen beter sig på detta sätt du beskriver och de till slut inte kan gå med andra hästar i hagen eftersom att de skadar dom insisterar på att inte kastrera hingst även fast de inte har någar planer alls att använda den i avel.
 
Sv: Hingst i hagen

Hingsten som red på min valack slutade efter att valacken och han gjort upp rang och han blev där efter grymt lugn och trevlig. När vi flyttade dit gick han ihop med min hingst (köpte den utav stallägaren) och ingen av dom hanterades. Dock kunde inte hingstarna gå ihop efter att min valack flyttade dit, fast dom gått ihop sedan dom var föl. Så båda hingstarna lugnade sig efter att vi särade på dom. Min hingst var den som var mest bråkig innan (slog och sparkade) nu är han super go. Leder honom endast med ett rep runt halsen. Står på ett ställe där det bara är mina 2, så dom ser aldrig några ston hemma. Min pojk ska jag testa ställa ut för att få godkänd, därför får han vara hingst ett tag till. Den andra såldes så vet inte om den har kulorna kvar eller inte.
 
Sv: Hingst i hagen

De hingstar som står i stallet försöker då och då klättra på andra hästar. (Både varandra och andra hagkompisar, givetvis valacker ;) ) Det handlar om två unghingstar och de gör det på varandra när de leker/brottas och på valacker när rangordningen ska göras upp.
Oavsett vem som klättrar och på vem det klättras så brukar den klättrande hingsten få några kickar mot sig.
 
Sv: Hingst i hagen

Well, det kan ju vara värt att tillägga att det inte ens är allt för ovanlig med VALACKER som klättrar på andra oavsett kön, så klättrande hingstar är inga konstigheter.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
778
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 055
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 707
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp