Hingst och lösdrift

tramp

Trådstartare
Funderar så hjärncellerna glöder. Ni med erfarenhet - kan man släppa ihop en 3.5årig hingst med andra unghingstar/valacker? 3.5åringen har fram till förra hösten alltid gått med andra hästar men har sedan dess gått själv. Snäll mot valacker över staket. Endast intresserad av svar från er med kunskap och erfarenhet, detta är en dressyrstammad stor halvblodshingst som är skadad och jag funderar att släppa på lösdrift för att läka under ett år.

Kan gå bra. Själv vill jag inte ha min valack med äldre hingst. Hade min gamla häst med hingst och han blev skadad. Tror även det ställs högre krav på staketen när det gäller hingstar. Fram i febuari börjar hormonerna vakna och skaderisken ökar kraftigt. Eftersom du verkar vilja ha kvar honom som hingst så blir det tyvärr begränsningar i hästhållningen.

Om det inte finns ston i närheten som de ska bråka om kan det går bra. Jag har haft både bra och dåliga erfarenheter av att släppa ihop lite äldre hingstar och valacker. Men om det inte funnits ston i närområdet så har inte haft några problem. Med ston har det varit så illa att det känts som kamp på liv och död om "makten".

Har en blivande treåring tillsammans med en blivande 4 åring och än så länge fungerar det bra. Är dock tveksam till våren då grannen har ston bredvid. Man får utvärdera dag för dag. Båda är vana vid familjeflock samt att ston går nära vilket jag tror underlättar Båda ska visas på premiering i år.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
868
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
458
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 056
Senast: lilsan
·
Hästhantering Hej buke, jag skulle behöva era samlade erfarenheter av att ha blandflock, dvs med alla kön i samma flock. Jag har två dräktiga ston, en... 2
Svar
28
· Visningar
3 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka