Att ha blandflock hingst/sto/valacker

Jag tänker i detta fall att det viktiga är att det är en åring, inte att det just råkar vara en valack. Hos mig har det fungerat jättebra med upp till 2,5 år gamla hingstar ihop med den vuxna hingsten och ston. Sen på vårkanten gick det lite hett till och vi särade. En åring booooorde gå bra över vintern, men det hänger på den individuella hingsten.
Aaah det missade jag, ja det borde ju gå bra tills våren när ungdomen börjar få för sig saker 😅
 
Hej buke,
jag skulle behöva era samlade erfarenheter av att ha blandflock, dvs med alla kön i samma flock. Jag har två dräktiga ston, en valack (åring) och en hingst, funderar nu på att släppa ihop dem i hagen. Vad finns de för för- och nackdelar med detta? Varningens finger? Hingsten är en äldre hingst (snart 17) som är en cool kille, han står intill valacken idag utan problem. Och känner de andra hästarna. Men aldrig haft alla i samma flock förut.
ge mig era tankar :)

Jag tycker det vore korkat att ha alla 4 tillsammans. Hade hellre haft hingst+valack och sen stona för sig.
 
Ja det känns som att de flesta har missat att det är en åring utifrån hur de skriver, så du är inte ensam :D
Åringen kan nog få mer problem med de dräktiga stona än hingsten. Om det utfordas i hagen får man passa så han hinner äta också. Här är det bara det dräktiga stoet som får mat om jag fodrar i lösdriften, hon är en riktig harpya :crazy:
 
Jag tänker tvärtom. En hingst som inte klarar av att gå med ett dräktigt sto ska inte vara hingst. Däremot så hade jag inte släppt in en valack till samma flock. Min erfarenhet är att det inte är hingsten som skadar stona, det är stona som skadar hingsten om några skador uppstår.

Eftersom valacken är så pass ung så kanske det kan fungera, annars hade jag inte vågat chansa där. Mot vårkanten hade jag absolut tagit bort valacken från flocken.

Att ha hingsten med de dräktiga stona tror jag är riktigt bra för alla inblandade. Framförallt som hingstar är snällare mot föl än vad ston är och gör så att framförallt stoföl leker mer. Det finns med andra ord flera fördelar med att ha en hingst tillsammans med ston och föl.

Källa; https://link.springer.com/article/10.1007/s10071-020-01388-x
För övrigt, jag älskar titeln på den vetenskapliga artikeln, jag kommer fan aldrig glömma den. Vill någon läsa hela artikeln så hojta till, jag kan skicka :)
Åh, jag läser den gärna!! Vad intressant!!
 
Jag har hingst i valackflock. Han har gått med ston, med andra hingstar, och med valacker men aldrig ston OCH hingstar/valacker tillsammans. En ettårig valack tror jag hade gått bra, men jag hade gjort väldigt mycket för att slippa prova.

Förstår verkligen önskan om att slippa ha hästarna 2+2, av olika anledningar går min hingst + valack ”ensamma tillsammans” i perioder och det märks så tydligt på dem att de trivs bättre i en större flock än så. Tydligen har jag pratat så himla mycket om att jag så gärna har fler hästar i flocken att min stallägare direkt bestämde att en nyinkommen valack skulle gå tillsammans med mina killar innan hon ens pratat med mig. 😁 (Hon släppte inte ihop, hon bara meddelade hästägaren att så gör vi.)

Men ändå… jag skulle tänka både ett och två varv innan jag släppte ihop och i så fall göra som någon annan föreslog, låta hingst och åring gå tillsammans ett tag först. Det går säkert bra… men om det inte gör det kan det bli enorma skador.
 
Och ha en stor hage! Vi har en hage på 3 hektar, mindre än så skulle jag nog inte vågat testa med mina hästar. Vi hade ett tag en valack i flocken som båda mina hästar av outgrundlig anledning avskydde, det märktes inte så mycket på 3ha men vid hagbyte till knappt 1ha smällde det rejält (inga värre skador än svettiga hästar, tack och lov) och vi fick plocka ut den specifika valacken omedelbart.
 
Tack snälla för alla svar, jag får ta mig en till funderare, alla hästarna är ju mina egna och tanken är ju att de ska gå "ostörda" tillsammans så inga nya hästar in/ut ur flocken. Hingsten i fråga har aldrig rört en fluga men förstår ju det verkligen inte är en garanti! O valacken är en ganska undergiven, försiktig kille som ff är väldigt "valpig" i sitt sätt. Han har 0 eget intresse för stona (bryr sig inte ens när de brunstade).
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 909
Senast: Stereo
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 766
Hästvård Fick tyvärr avliva min ridhäst och kvar blev min 6-åriga shettisvalack. Jag har precis hämtat hem en shettishingst som snart blir 3 år...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 517
Senast: Egonson_
·
Avel Hej! I Augusti betäcktes mitt sto, dräktig på UL 42 dygn. Men jag är lite osäker på om hon fortfarande är dräktig? Detta pga för några...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 862
Senast: lividivi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp