Bukefalos 28 år!

Hingst till Magini-sto

MissFideli

Trådstartare
Nu ska hon inte betäckas, men på lek.
Vad skulle ni välja för hingst då? Lågställt, litet halvblodssto med fullblodsmamma och Magini som pappa, men ren dressyrhäst. Bra steg, starkt temperament. Inte tävlad nått högre pga ägaren, men LA skulle hon säkert kunna gå med placering, kanske något lågaställd för MSV även om hon säkert skulle gå bra rörelsemässigt.
Storleken på fölet kvittar, för i så fall skulle jag ha det :angel:, men stoet är 158 cm och kraftig.
Har en avkomma med Master som är jättefin och lättare än stoet, men blir inte högre än 160 cm han heller.
Dressyrhingst mest intressant, men gärna med lite hopp. Inte för stor, men lätt och högställd. Gärna svensk.

Stoet: http://photo.starblvd.net/~Lisuantos/6-1-1.jpg

Vad skulle ni valt?

Nyfiken Monika
 
Magini är en av mina absoluta favoriter, så om hon var mitt sto skulle jag inte tveka att annvända den nya läckerbiten Lambourghini, och det är ju väldigt svenskt.
 
Det blir ju lite linjeavel på Ganesco med Lambourghini på ett Maginisto... annars håller jag med om att han är en läckerbit. Kanske Bayron skulle passa..
 
Så långt tänkte jag inte änns.

Då skulle jag nog välja Lanbourghinis halvbror Aer.
 
Varför inte någon av dom utlänska. Regazzoni, Hertug eller varför inte Weltmeyer. Come Back ll kanske?
 
Hmmm, jag tycker vi har för lite rena svenska hästar numera, men jag brukar ha konstiga åsikter :angel:
Min stora favorit förutom Magini är ju Rubignon, men Regazzoni är ju inte helt fel heller.
 
Håller med om att du kanske ska titta på utlandsfödda hingstar. Hon har ju Utrillo i tredje led, och det är inte många svenska dressyrhingstar som är utan Utrillo-blod. Fast Briar har ju honom två gånger och det har ju gått bra :)
 
Jo, och framför allt så är Briar oxå efter Magini så stoet och han är ju halvsyskon.

Angående hingst så har jag ju betäckt mitt Maratonsto med Aerline (e Cortez-Nimmerdor). Kanske inte skulle vara helt fel på Gina heller. Han har ju vad jag förstått mkt stabilt tempramnet oxå vilket han även nedärver. ;)

http://www.stall-h.se/ här kan du läsa mer om Aerline.
 
Hej!

Jag har ju också ett magini sto(magini~Ceylon) som jag fått ett föl i år efter Akribori. Mitt sto är däremot högstäld men inte heller särskilt stor, 160cm så jag valde en lite större hingst. Fölet är väldigt fin, högstäld o kompakt. Fick 48 poäng på fölvisningen o blev bästa föl här i norrbotten.

Så mitt råd är Akribori. Eller möjligen Saigon! :d
Ska betäcka nästa år igen o då blir det mest troligt samma hingst men jag sneglar lite på Sacks son Saigon. Men då blir det så fint kallat linje avel på Ceylon( 3:e o 4:e led). Vad som gör Saigon intressant är också för att han har Urbino i sig!!
 
Tänkte lite på dom utlänska, eftersom att ditt sto är lågställt. Behöver någon som ger mer högstallda hästar. Sedan är det ju Utrillo blodet där. Finns tyvärr inte många hingstar utan hans blod. Inget fel i att ha Utrillo men det kan bli lite mycket.
 

Liknande trådar

Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 507
Avel Har ett välhoppande dressyrsto efter Briar och sedan fullblod på mödernet. Vi vill gärna lägga på en hopphingst för att få ett rent...
Svar
17
· Visningar
2 096
Senast: Långnos
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 516
Senast: HMQ
·
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp