Hingst, valack, ston?

axa

Trådstartare
Har funderat en del.
Min valack tycks verkligen inte uppskatta stons sällskap. Ska ha fungerat ok i blandflock, men han blev deppig och inte sig själv av att enbart gå med ston, dock enbart testat med två individer. Älskat alla sina valack-kompisar.
Hingstar har ju inget annat än denna önskan, att vara ensam hankönad med sin flock ston.
Så hur ser hingstar på valacker? Valacker tycks ju vara av sitt eget slag. Måste uppfattas och lukta annorlunda än hingstarna också. Läst om folk som kunnat ha hingstar och valacker, och de som inte kunnat. Vad skulle hända om man satte in valack, hingst och ston? Är valacken garanterat körd? Ses de verkligen som rivaler eller onödig påfrestning för flocken? 🤔
 
Jag skulle definitivt undvika att ha in någon valack i en flock där det går en hingst och sto(n). Det låter som en farlig tillvaro för den stackaren även om det säkert kan finnas undantag. Hingst + valack kan gå. bra, men tänk på att en hingst är en hingst och inte helt pålitlig alla gånger.
 
Jag hade heller inte haft hingst+valack+sto. Vi har en hingst på gården som är 4 nu och gått med kompis hela tiden. Han fungerar jättebra med flera olika. Han har även betäckt naturligt i hagen och då tar vi ut valacken medan han går med stoet och sedan byter vi tillbaka igen. Säkert väldigt individuellt och även skillnad på hingstar som har blivit isolerade och de som har fått gå med andra.
 
Har funderat en del.
Min valack tycks verkligen inte uppskatta stons sällskap. Ska ha fungerat ok i blandflock, men han blev deppig och inte sig själv av att enbart gå med ston, dock enbart testat med två individer. Älskat alla sina valack-kompisar.
Hingstar har ju inget annat än denna önskan, att vara ensam hankönad med sin flock ston.
Så hur ser hingstar på valacker? Valacker tycks ju vara av sitt eget slag. Måste uppfattas och lukta annorlunda än hingstarna också. Läst om folk som kunnat ha hingstar och valacker, och de som inte kunnat. Vad skulle hända om man satte in valack, hingst och ston? Är valacken garanterat körd? Ses de verkligen som rivaler eller onödig påfrestning för flocken? 🤔
När jag jobbade inom travet så hade vi hingstar och valacker i samma hage, det var typ 10-12 st i hagen.
 
Har funderat en del.
Min valack tycks verkligen inte uppskatta stons sällskap. Ska ha fungerat ok i blandflock, men han blev deppig och inte sig själv av att enbart gå med ston, dock enbart testat med två individer. Älskat alla sina valack-kompisar.
Hingstar har ju inget annat än denna önskan, att vara ensam hankönad med sin flock ston.
Så hur ser hingstar på valacker? Valacker tycks ju vara av sitt eget slag. Måste uppfattas och lukta annorlunda än hingstarna också. Läst om folk som kunnat ha hingstar och valacker, och de som inte kunnat. Vad skulle hända om man satte in valack, hingst och ston? Är valacken garanterat körd? Ses de verkligen som rivaler eller onödig påfrestning för flocken? 🤔
Min erfarenhet är att hingstar och valacker går fint ihop när det inte finns ston i närheten. Att ha dom blandat är otroligt dumt, dom flesta valacker hade inte haft en chans mot hingsten. Man ska inte underskatta en hingsts hormoner och hur långt det kan driva dom.

I vilt tillstånd har jag sett att hingstar går bra flera stycken i flocken sålänge inte dom utmanar ledarhingsten, börjar dom vilja ta över och köra bort "ledarhingsten" så att säga så blir det problem och dom blir ofta utkörda ur flocken.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej buke, jag skulle behöva era samlade erfarenheter av att ha blandflock, dvs med alla kön i samma flock. Jag har två dräktiga ston, en...
2
Svar
28
· Visningar
3 057
Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär...
2
Svar
25
· Visningar
5 133
Senast: Dopy
·
Avel Har en snart 9-månaders unghingst som ska iväg på bete senare i vår. Många menar att det är positivt med en äldre valack i flocken för...
Svar
18
· Visningar
1 954
Senast: Wonderwoman
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 621
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp