Hingst-vems är ansvaret?

R

Rex

Min kompis har två hingstar inhyrda i ett stall med all sevice utom mockning.Nu är det så att hon har fått veta att personalen har tappat hennes hingstar flera gånger vid in och utsläpp.Inget har hänt(än) men vems är ansvaret OM/NÄR något händer.Ska sägas att detta inte är några monsterhingstar utan väldigt trevliga,lugna och väluppfostrade pojkar.

Är det min kopis som är ansvarig som ägare eller personalen som ansvarar för att dom inte kommer lösa?

MVH Rex
 
Jag är själv hingstägare, och jag kan inte tänka mig något annat än att jag är ansvarig om min hingst åsamkar skada på andra hästar eller betäcker någon annans sto. Det kan leda till åtskilliga tusenlappar i skadestånd! Sen spelar det ingen roll vem som bär ansvaret för att hingsten kom lös.

Personligen skulle jag inte tolerera att folk tappade mina hästar titt som tätt, speciellt inte hingstar. Men om hingstarna är så snälla och fogliga som du säger, varför har de tappat dem? Är de komplett inkompetenta hästmänniskor eller vad? Så kan det hursomhelst inte fortsätta, för även en hingst som normalt är snäll och lydig kan tvärvända över en natt och plötsligt hitta på bus. (Ta det från en som sett det hända! :p)

Jag blir upprörd när jag hör att hingstar kommer lösa sådär, upprepade gånger. Olyckor händer, men nån måtta fårdet väl ändå vara?! :cool:
 
Jag tror som du att hon är ytterst ansvarig oavsett vem som tappat.Och ja det verkar som om personalen är inkompetent,tyvärr.Kompisen letar ny stallplats för hon är rädd att det ska hända nåt.Jag menar visst,vem som helst kan tappa en häst oavsett kön.Men det har hänt ett flertal gånger nu.Det får inte hända bara så är det.
MVH Rex
 
Stallägaren har ansvaret, här verkar det ju dessutom ingå in och utsläpp. Att ta emot hingst innebär ett juridiskt ansvar på annat plan, än vad som blir på vanliga ridhästar.
Man måste ha hagar som klarar av att hålla en hingst på plats, då menar jag att häste skall inte kunna ta sig ut lika lite som häst/sto skall kunna ta sig in. På det är det sen lämpligt att ha personer som kan handskas med häst/hingst på rätt sätt.

Har din kompis inte avtalat annat med stallägaren, så är det h*n som är ytterst ansvarig först och främst vad gäller denna hantering.
 
Tack för svaret nu blir kompisen glad.Det är inget annat avtalat med stallägaren.Så då kan hon ju lugna sig gällade det ialla fall,men det får inte hända i alla fall.
MVH Rex
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 053
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 373
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 012
Senast: jemeni
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp