Hingstar som ger svåra avkommor..?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Centaur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 152
  • Visningar Visningar 16 158

Centaur

Trådstartare
Vilka hingstar ska man undvika om man vill ha en lätthanterlig häst? Är det vissa som generelt nedärver ett besvärligt temperament? :confused:

Oh nej inte en gång till!

Vi har alla olika erfarenheter av olika hästar och alla hästar har haft en mamma...

Landlord anses vara vass (av alla här i stort sett) men jag har haft två som varit gudomligt snälla plus har en nu som är ganska tuff men inte svår.

Jag såg att Cardento var förslag på hingst som gav lugnt temperament. De två jag haft att göra med har varit vidriga. Båda med helt okej mammor... Hingststationen X varnade för Cardento pga temperamentet.

Zeppelin är en av de snällaste hingstar jag har haft att göra med. Jag har varit i kontakt med ca 10 avkommor till honom och de är som kossor. Så säger ryktet att han är vass?? :confused:

90% av svaren du kommer få är grundade på rykten. 10 % är grundade på en individs temperament och resten kanske stämmer...

Sen beror det på vad man ska ha hingsten till. Ska man göra en ridskolehäst eller en svårklasshoppare??? :smirk:

Trött på smutskastning av hingstars temperament!! :)

/C

Ber om ursäkt om det lät hårt mot dig förresten- jag förstår din fråga!! Det är klart att man vill veta!

Men sök på "temperament" på detta forum så får du fram m å n g a gamla trådar om detta...

:)

Jag tycker det är jättebra att diskutera hingstars olika temperament, naturligtvis kan det komma från stoet men om det kommer många avkommor med samma lynnes fel, eller det kanske inte ska vara fel utan har samma problem!
Några som är kända för att få tuffa avkommor är som jag har hört och sett;
Chapman
Master
D-Day
Epson
Mid-West Ibi Light
Nactus, talar man med beridare har de flesta samma uppfattning, men det hänger mycket på stoet.
Jag har en avkomma efter Rambo, hon är mycket snäll, likaså min avkomma e. Davinci otroligt lätthanterlig och lyhörd. men ingen av dom är inridna ännu.
Min Bourbon avkomma som är tre nu är under inridning och har än så länge inte visat några riktigt dåliga sidor!
Briar sägs ha ett mycket gott temperament. Men allt är en smaksak

Nactus, talar man med beridare har de flesta samma uppfattning, men det hänger mycket på stoet.

Jag utgår ifrån att du personligen har talat med de flesta beridare? :D

Annars ska man nog akta sig för såna här generella uttalanden. Har förstått i andra trådar att du inte gillar Nactus speciellt, men man behöver ju inte sprida osanningar för det.

Det beror ju mycket på hur dom hanterats och så vidare... Det är ju massa som spelar in. Har träffat och ridit flera Chapman-avkommor (vi har en själv också) och jag tror inte att dom förtjänar ryktet som de fått.

Vill bara påminna om att detta är en tråd som balanserar på gränsen till vad som kan tillåtas, då det - som någon redan påpekat - är stor risk att det blir skitsnack.
Tråden hålls under uppsikt och kommer plockas bort direkt om det börjar spåra ur!

Kom också ihåg att avkommornas temperament beror MER på stoet än på hingsten, eftersom avkomman präglas av stoet under de månader de lever tillsammans!

Nactus har jag bara hört i princip det motsatta om förutom utav Dig :confused:

Har han givit "änglar" och "djävlar" men inget där emellan?

Jag har också tidigare bara hört bra om honom, men så träffade jag en människa som ägde en Nactus avkomma det stoet var fullständigt galen, så jag blev förvånad men hon hade gjort en del efterforskningar och det var mer än hennes som var galen.
Men som jag sa i mitt tidigare inlägg det kan mycket väl komma från stoet.
Det är inget farligt att tala om hingstarnas kvaliteer, om dom verkligen håller hög kvalite visar det sig. Själv har jag bara haft erfarenhet av två Nactus avkommor tyvärr ingen bra erfarenhet, men två är för lite att bedömma på därför är det intressant att höra andras åsikter. Jag har absolut inget imot Nactus personligen en snygg hingst.
Men jag tycker att det mörkas för mycket när det gäller hingstar, jag vill visst veta vad de olika hingstarna går för.
Jag har inte talat med alla beridare, men en del då jag själv är uppfödare.
Att Masters, D-Days Chapmans avkommor kan vara skarpa kan väl inte vara någon nyhet, särskilt Chapman, men har man ett bra sto spelar det inte så stor roll vad man betäcker med, det är de som kanske har ett sto som själv är skarp som kan få problem.

Det är defenitivt ingen smutskastning från min sida men som sto ägare vill man veta vad hingstarna går för, frågar man ägarna är alla snälla som ridskolehästar!

Nu har jag bara träffat 2 Masteravkommor. Den ena har jag ingen aning om mödernet på, men han var snäll och trevlig enligt ägaren och inga problem trots i princip ingen hagvistelse alls :crazy:.
Den andra efter Master har en vass mamma, men är så barnsligt snäll själv att han är på gränsen till menlös.

Ibi-Light har jag träffat en avkomma efter och han var också helt okej, men samma där jag känner inte till mödernet. Han var då 4 år och ganska bortskämd och en riktig pojkspoling, men inga bett och sparkar utan mest "nu går vi hit, tycker jag".

Chapman har gett både skarpa och lugna avkommer!
Har sätt ganska så många ute på tävlingar, vissa spårar ut och vissa är lugna och fina! Däremot är flertalet lugna och fina.

En bra Chapman avkomma är ofta mycket bra, men hör lite med unghästutbildare så får ni höra vad som gäller. En väldigt känd utbildare sa till mig, vad bra du har en Rambo avkomma, hade det varit e.Chapman skulle jag bara önskat dig lycka till!!! När Master som i sin tur är e. Ceylon hade som flest avkommor fanns det många som hade problem just vid inridningen.
Jag har en syster samt en kompis som har Ibi Light avkomma med mycket bra möderne, dom kan man inte sätta upp vem som helst på om man inte gillar äventyrs färder.
Men som jag sa tidigare det är inte den enstaka avkomman som gör en hingst det är majoriteten av avkommor som avgör, en avkomma är alltså ingenting

Beach Boy avkommer kan oxå vara lite svåra, ialla fall om man har lite skarpt på stoets sida oxå. :) :D
Har en som har Beach Boy- Brabant, jätte snäll i stallet men en riktig buse att rida.
Såhär ser han ut när livet leker :bump: :bump: :bump:

Här i Skåne så finns det många efter Chapman! De tävlar i hoppning, dressyr och fälttävlan.
Och utav dem är det bara någon enstaka som har spårat ut!
Kanske beroro det på att de har satt en moder med mkt humör till Chapman?!
Dock så har mång avkommer ärvt hans fina steg!

Jag håller med dig det finns en massa fina avkommor e.Chapman ute på tävlingsbanorna, jag hade tänkt att betäcka ett av mina ston med honom men blev avrådd!! Jag har hört en massa dåligt och är intresserad av andras erfarenheter :confused:

Jag har ett Chapman sto. Jag skulle vilja uttrycka det som att hon är tuff men känslig.
Kan vara ganska envis och säger ifrån när det blir jobbigt o.s.v Men jag tkr för det mesta att det bara är positivt!

Jag tkr det är värre med tex snälla valacker (men även ston) som bara malar på utan att säga ifrån om det blir för mkt eller om dom har ont någonstans.

Visst har hon sagt ifrån lite "väl mkt" när det har blivit jobbigt. Men hon är nog som många ston kan vara.
Men hon gick dessutom många år som avelsto så det tog väl ett tag att vänja sig att man faktiskt måste jobba om man ska bli dressyrhäst :idea:

Och jag själv tkr det är charmen med ston.
Men hon är förövrigt en jättetrevlig häst :love:
och till salu :(

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 414
Senast: Murray
·
Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 729
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 717
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Bilder från iPhone till Mac
  • Handdukar
  • Smart watch

Hund, Katt, Andra Djur