• Träning
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 213
S

__Stilett__

vad har ni för erfarenhet av ridning/skötsel av just hingstar? Jag har endast hanterat ett fåtal samt ridit en enda (fast flera gånger) och min erfarenhet är positiv.
Men så hör man massa som tycker tvärtom.
Så vad har ni för erfarenhet?

vi har en 3årig travarhingst som är supersnäll men en stor bäbis. lite nafsig, men börjar upphöra nu när han blir lite äldre.
inga problem alls att han är hingst.

sen har vi en inhyrning, en quarterhingst, oxå. och han är som vilken vallack som helst nästan. jättesnäll.
tror han är snäll att rida oxå, vet inte.

hingstarna på ridskolan skiftar en hel del.
det finns vissa väldigt svårridna, lite hetare osv.
men sen finns det flera jättesnälla och lugna.
alla (förutom en) är dock väldigt trevliga att hålla på med och snälla f.ö.
:)

det närmsta negativa jag kan komma på med en hingst jag träffat är en inhyrning vi hade förra året.
en liten mopsig shettishingst :D.
aldrig sett maken till stöddigare häst, han försökte inbilla sig att han var stor häst.
ledde i princip över våra travare i hagen.

täckesmarodör var han oxå. han kom i full galopp med trumpinnar-ben kastade sig i farten upp i luften, hängde tag i stora hästernas täcken och följde med en bit och ritsch.
inte ett täcke gick helt den vintern :crazy:.
sen att han inte nådde upp att sparka (retas) med hästarna i vanlig höjd, så smånafsade han honom i knäna istället (bara bus såklart, hade aldrig några skador).

rymmde gjorde han ibland, och skulle mopsa upp sig med islandsvallackarna en bit bort.

fast han var jättesnäll att köra och sånt :).

passande namn hade han oxå, Grymling ;).

inget negativt direkt men närmaste jag kunde komma, men ville bara berätta om denna -grymt- häftiga lilla häst :)

385.jpg

varför just hingstar??!! Det verkar ju som om ni tror att dom e annorlunda på nåt sätt. Man ska inte döma hästen efter vad den är utan hurdan den är. Ett sto eller en vallack kan vara MYCKET argare/galnare än en hingst, det är så mkt "fördomar" mot hingstar!!

Finns bara en negativ grej med hingtstar och det är att man kan lita på dem mindre än "vanliga" hästar. De har mer instinkter kvar i kroppen och är naturligt lite mer opålitliga och ibland loja (håller koll på allt annat). Men uppfostran gör hästen så en väluppfostrad hingst ska inte vara svårare att ha och göra med än sto/val MEN man ska alltid ha lite mer koll på dem.

Men det lilla är inget att hänga upp sig på, de är lika underbara som alla andra pållar;)

jag har inga fördommar, jag har bara positiv erfarenhet som jag skrev. men har hört många andra som har det och undrar varför.

finns en i mitt stall som nu är deras. brukar annars oftast finnas 1 hingst på tillridning. ponnys.

alla har varit väldigt fina särskilt den som finns nu. snäll och go dock är han mer "hingstig" nu när han har hoppat bock. men inte jobbig på något sätt. c-ponny.

snäll att rida tror jag. har aldrig ridit honnom.

jag tror att dom har mer temperament men det beror helt hur man uppfostrar dom och vart dom står/hur dom trivs som med alla andra hästar. denna ponnyn lägger sig gärna ner o äter, en liten latis. ligger och nappar hö.

Tills jag träffade hingsten som jag nu hjälper till med så hade jag mest negativa bilder av hingstar.

Näst intill ohanterade monster som man fick leda i kedjegrimskaft runt nosen :eek: :crazy: till hagen.

Nu har jag helt lagt om mina hingsvärderingar.

Är nu halvfodervärd på en helt underbar hingst, jag rider honom barbacka i repgrimma( både ut i skogen och på banan )

Ägaren har gjort ett fantastiskt jobb med denna hingst :D
2560998.jpg

Jag har hanterat, ridit och kört många olika hingstar och min erfarenhet är mkt positiv, jag gillar hingstar.
Nu har jag ju iofs bara hållt på med vbl travarhingstar som är rätt väluppfostrade och snälla.

Jag håller inte med dig om att hingstar inte är annorlunda.

Hingstens uppgift är att bevaka, leda och skydda flocken. Därför kan de bete sig på ett annat sätt än valacker och ston.

Visst finns det undantag, men det här är igentligen deras natur.

Busig shetlands hingst!! Han e jätte trevlig att ha o göra med... Men det finns ju en del energi i honom... Gjort allt möjligt med honom typ. Fast vissa dagar fanns det ju extra mycket enegi *hehe*
Den/de andra hingstarna jga "gjort" något med va då en ett åring då i B-ponny storlek. Tränade mycket häst vid hand med honom under en kort period. Han va också väldigt trevlig. Lite mesig för saker o ting. Hans bror som gick i samma hage (Han e ett år äldre) va jag helt kär i :love: Vacker, trevlig, utstrålning... Honom gjorde jag inte direkt något med, tog in/ut honom från/till hage ibland...
Älskar den go:en som finns i hingstar :)

Tävlade en hingst ett tag.
Han var otroligt go och snäll. Var nästan som en valack.
Var inte så hingstig när han tävlade, men som sagt hingstar kan vara opålitliga. Man kan inte lita på dem, utan man måste vara uppmärksam.
Snäll att hantera och rida, helt enkelt en underbar häst :love:.

Och det händer ju lätt en större olycka om ex en hingst kommer lös. Allt från slagsmål till betäckning....

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 340
Senast: Murray
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 502
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
874
Senast: Squie
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
759
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka