hingstbedömningen - gångartstråd!

Sv: hingstbedömningen - gångartstråd!

Resultaten ligger på Worldfengur, och man måste vara medlem för att kunna logga in.

Silverkedjan-> nu hann du före mig, med nästan samma svar. :) Och dessutom en ny fråga.

Vad gäller hur formen ser ut till vardags och på visning så tror jag att den ser annorlunda ut "hemma." På visningen kan jag tänka mig att det känns viktigare att visa gångarterna så maxade som möjligt, och då kanske det kräver ett våldsamt tempo med en inte så fin form. Tävlingsmässigt skulle nog Kjarkurs form överträffa Staris, men visningsmässigt verkar formen i detta fall gå ut lite över aktionen, vilket kanske är ett minus. Undrar om inte Kjarkur skulle ha sprattlat mer om han inte gick så rund i formen. Om nu sprattel är eftersträvansvärt på en visning. Jag är inte så hemma på besömningsgrunderna. Fast bilden på Kjarkur kanske är från korta tempot och inte det ökade?

Stari ser mer tilltalande ut i formen i det långsammare tempot du visade. Tar tillbaka mitt uttalande om Berserkur, denna bild ser mycket bättre ut! Slak tygel tom, det har jag *ursäkta mig* sällan skådat denna ryttare ha i höga tempon. Men det är ju väldigt positivt. Tycker dock ändå att hästen ser lite ansträngd ut. ger intryck av att vara spänd i nacken.

Har du inga töltbilder på Tjaldur?

Yeahnny skrev:
Visst hade väl du en häst med som visades?
Bild?
Vilken form visades han i?

Hmm, ja han visades proffsigt av Heimir i den form som skulle gett mest poäng ;) Dvs ganska samlat i kort tempo och fritt i snabbare tempo.

Men han är ju inte i samma division som Berserkur direkt :p

tjalletoltl.jpg

tjallegaloppl.jpg

tjalleinridl.jpg

Silverkedjan skrev:
Min teori är ryttarna visar det som premieras.

På avelsvisningar är Staris och Soldans form super, de fick 9 på form och spirit. Men på tävling skulle de nog visas i en lite lägre rundare form.

Fast det var inte svaret på min fråga. :p Vad föredrar du, och varför?

den där extrema bilden på berserkur är inte tagen i ökat tempo.

Häst:devil: :en töltar så där i nästan kort tempo :cool: :crazy:

(brukar inte ni också ha problem med att hästen slår sig på nosen med knäna i kort tölt ? :angel: )

Jaha var det han!

Mitt sällskap och jag satt och beundrade hans färg. Är han klippt?

Tycker din häst har en mycket trevlig form på bilderna där han töltar.

Nej han är inte klippt han är svartskimmelskäck, dvs svartskäck + konstantskimmelanlag så han är alltid svart på huvudet medan kroppen växlar mellan ljust silvergrått och kolsvart i fläckarna beroende på årstid.

ja, Heimir visade honom jättefint. Och i högre form än han kanske jobbar på bana annars.

Om det är min häst så föredrar jag det som ger mest poäng :p

Men jag gillar inte skillnaden på bedömning i tävling/avel. Momenten kort tölt och kort galopp är ett bra steg i rätt riktning men fortfarande är ren skjutkraft lite för viktig på avelsbedömning IMHO.

Silverkedjan skrev:
Men han är ju inte i samma division som Berserkur direkt :p

Nej, men å andra sidan har han en fantastiskt sällsynt färg och absolut tillräckliga gångarter för att göra en stor insats ändå i aveln. *Tycker jag som är nästan lika färgbevarandegalen som somliga andra.*

Angående Berserkur: VA!!! Herregud! Ähum, jag menar, självklart, min häst kliar sig nästan bakom öronen med frambenen när vi töltar långsamt. Eller hur var det nu.. :rofl:

Silverkedjan skrev:
Nej han är inte klippt han är svartskimmelskäck, dvs svartskäck + konstantskimmelanlag så han är alltid svart på huvudet medan kroppen växlar mellan ljust silvergrått och kolsvart i fläckarna beroende på årstid.

Coolt :D :)

Silverkedjan skrev:
Om det är min häst så föredrar jag det som ger mest poäng :p

Men jag gillar inte skillnaden på bedömning i tävling/avel. Momenten kort tölt och kort galopp är ett bra steg i rätt riktning men fortfarande är ren skjutkraft lite för viktig på avelsbedömning IMHO.

Det förstår jag. :) Och håller med dig igen i vanlig ordning. Bärkraft vore klart intressantare att premiera högt då det känns viktigare i "vardagsridningen" att hästen har lätt för att bära sig själv i alla gångarter. Men det kanske kommer, islandshästridningen går ju faktiskt framåt för varje år som går tycker jag.

Soldan frá Hvitanesi
Den töltformen var bra och hälsosam.Hästen er ut att vara av den hållbara typen som en idiot kan rida utan att förstöra den (sett ur hållbarhetsynpunkt, har ingen aning om dens psyke)
Övriga är enligt mig felbygda ur hållbarhetsynpunkt.

Boj skrev:
Denna häst är ju bogfri, men ändå ser allt så väldigt tungt ut. Jag föredrar de tidigare.;)

På vad sätt är denn abogfri? Nyfiken på hur Du ser på saken. För mig är den allt annat än bogfri, bara ihoplåst och ofri.

Harmoniskt och lugnt ser det ut, håller med men denna typ av häst gillar jag inte...
Formen på huvudet och ögonen tyder på ointelligens, stämmer skrämmande ofta.Besvärliga hästar ser ut så där.

Byggda i nerförsbacke, och frampressade för hårt. svaga bakknän som inet förmår bära upp deras tyngd.
Men observera att jag kan inget om islandsbedömningar, bara om hållbarhet hos HÄST.

Titta på bogen, tygeln, samt kors och bäcken. En häst kraftig på framdelen, kan ej ridas i den formen utan ett stort stöd i handen. Denna häst har ej belastat ryttarens hand något nämvärt, och bog/skuldror syns mycket uppåtvinklade.

Djurjouren skrev:
Harmoniskt och lugnt ser det ut, håller med men denna typ av häst gillar jag inte...
Formen på huvudet och ögonen tyder på ointelligens, stämmer skrämmande ofta.Besvärliga hästar ser ut så där.

Säger som Moli, utveckla gärna mer?
Hur kan du se detta?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka