Hingsten Jovial 369

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cobweb
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 4 406

cobweb

Trådstartare
Denna hingst har väl gjort rätt stora avtryck i svensk avel. Är intresserad av om det finns någon som har lite kuriosa information om stolinje och avkommor, eller annat intressant som man bara måste veta? Några bilder kanske?

Sv: Hingsten Jovial 369

Jovial föddes 1952, samma år som hans pappa, den i tävlingssammanhang mycket framstående Boheme xx (född 1928) dog. Boheme hade 22 avkommor i svår hoppning och fälttävlan. Boheme själv var framgångsrik på galoppbanan, både slätlopp och över hinder, men jag kommer just nu inte ihåg hans tävlingsresultat.
Stolinjen är mycket anonym och har inte gett några spår i dagens avel. Jovial hade en halvsyster e Harlekin, en Heristal som verkade ett eller två år i aveln, och detta sto fick några avkommor. Jag vet inte om stolinjen är utdöd.

Man var tveksam till att ta in Jovial i avel då han var ädel och högställd, inte alls den typ av hingst som man ville ha på den tiden. Jovial var 97% engelskt fullblod och såg ut som och rörde sig som ett typiskt fullblod med talang över hinder. Eftersom det var ovanligt att hingstar tävlades på den tiden tävlades inte Jovial.
Man valde dock att ge honom en chans i aveln eftersom det var sista möjligheten att få in en son till Boheme.

Jovials största trumf som fadershingst måste ha varit OS 1972 då sonen Sarajevo (ue Trinist) riden av Jan Jönsson tog brons i den individuella fälttävlan och Ajax (u Nejlika e Novarro - Effendi) ingick i den svenska bronslaget riden av Ulla Håkanson. Ajax hade fyra år tidigare vunnit NM i hoppning, men ville sen inte hoppa mer utan omskolades till dressyrhäst.

Jovials ättlingar är kända för att vara känsliga och talangfulla, en gammal uppfödare sa en gång till mig att om man behandlar en Jovial-avkomma rätt får man en stjärna men behandlar man den fel får man ett monster.

Just nu minns jag inte exakt hur många svårklassavkommor Jovial hade, men det var över 20!

Senast ändrad:

En koll har visat att Jovials syster My Queen har ättlingar i livet.

Bild på Jovial tagen av Joja Lewenhaupth
Jovial369_2.jpg

Bild på Boheme
BohemeXX.jpg

Jovial fick sönerna
Caracas 403 u Erna e Eros som själv hade tävlat svår hoppning medan Caracas tävlade medelsvår hoppning, dressyr och fälttävlan.
Ceylon 454 u Judit e Jago. Han tävlades inte själv men hade 13 avkommor i svår dressyr, 5 i svår hoppning och 7 i svår fälttävlan.
Carat u Cortina e Corso
Galant 486 u Harita e Drabant (helsyster med Vagabond), exporterad till Schweiz
Gandalf Grå u Aya e Immer, tävlade hoppning upp till svår klass.
Gondoljär 492 u Gonda e Gaspari, exporterad till Venezuela som dressyrhäst
Händel 507 u Nijara e Jarramas, kastrerad och såld som ridhäst.
Inge u Lill e Gaspari, exporterad, minns inte vart just nu
Ivigtut 496 u Sirocco e Ullman, msv fälttävlan, helbror med Pipaluk som gick svår fälttävlan i Tyskland
Janko u Athene e Anno, kastrerad
Jocer u Carina e Harras
Jopal u Pola e Pompe
Labrador 588 u Kolomea e Pompe, svår hoppning och själv far till flera svårklasshästar
Mix u Marina e Drabant, tror att han gick mesv hoppning
Nebraska 627 u Kolomea e Pompe, OS i fälttävlan med Jan Jönsson
Nivå u Arabella e Abbé, svår hoppning, exporterad till Tyskland

Caracas, Labrador och Ceylon anses vara hans bästa söner. Idag representeras hingstlinjen av Master som tyvärr inte har någon son i dagens svenska avel, och med sonsonen Trenton nyexporterad får vi väl se om Jovials hingstlinje nu kommer att dö ut. I ryttar-VM hade Master sönerna Tip Top och Max så vi får väl hoppas att stoägarna får upp ögonen för Master igen medan han fortfarande finns kvar i avel!

Senast ändrad:

oj! Det var mer att veta om honom än jag trodde! Han ser ju ut att vara av en hyfsat "modern typ", med tanke på att han är född på 50-talet. Men så nämnde du ju också tveksamheten till intagandet i aveln pga just hans typ... Har Master alltså inga egna godkända söner? Han måste ju iallafall ha rätt många avkommor?

Master har flera godkända söner, men de är antingen exporterade, som Tip Top, eller tagna ur avel. Trenton är en son till Tip Top som nyligen exporterats.

KL
Måste säga att mitt sto e Nebraska är mycket lik Jovial. Dock något mer lågställd.
Hon måste ha bra stam åxå...jag är inte så jätteinsatt i dom här äldre svenska stammarna, men hon är även släkt med Ceylon på mödernet. Hon har även en moster som åxå är e Nebraska som är dubbeldiplomare på 3-årstest.
Då mitt sto inte har några egna meriter är det svårt att veta hur pass bra häst man köpt då jag fick hem henne som 12-åring. hon är idag 15. tanken var en tävlingshäst i lättare klasser i hopp o ev dressyr med siktet inställt på att ta föl efter en kort tävlingskarriär. Dock blev det inte mycket tävling förän jag bestämde mej för att betäcka ist o nu har jag en ny stjärna på 3,5mån i hagen. Mamma häst betäcks troligen om nästa år med lämplig hopphingst.

Någon som har/vet någon avkomma till Ivigtut? Han var väl kanske inte alltför använd? Red nämligen en avkomma till honom för ett tag sedan (ja, han var gammal). Vore kul om fler har erfarenhet av Ivigtut-avkommor.

Vill du ha reda på mera om Jovial än det du får reda på här, så ta en tripp till Anders Carlsson (Anders i Palsgårn i folkmun).
Jag lovar, du får ALLT berättat. Och lite till.

Ivigtut betäckte 341 ston, så några avkommor till honom borde du kunna hitta. Sista året han var i avel var 1989.

Nu har jag tillgång till ännu mer statistik:D

Jovial betäckte sammanlagt 1035 ston.

Fälttävlan; 9 i svår, 9 i msv, 0 i lätt
Hoppning; 16 i svår, 50 i msv, 104 i lätt
Dressyr; 2 i svår, 8 i msv, 34 i lätt

Min märr har Jovial som morfar och hon är väldigt lik honom!! Fin bild du satt in.

"Må-bra-fläckarna" har hon ärvt också

Mitt eget sto har honom som farfar (e Ceylon) och är också väldigt lik, inklusive trivselfläckarna;)

010610-1.jpg

hehe, jag skall försöka ta en bild på min också!

Tack!:)

Det är hon som är mamma till min Feliciano-unge, hingstvalet för att kyla ner Jovial-temperamentet en aning;) , och hittills har det lyckats över förväntan!
Dessutom har hon vita papper så jag är en oseriös buskavlare:angel: :D

Mitt eget sto har honom som farfar (e Ceylon) och är också väldigt lik, inklusive trivselfläckarna;)

010610-1.jpg

Vad häftigt jag hade en häst med Jovial som farfar,ue Nepal
han hade också stjärn och två vita kotor bak. Inte riktigt lika smäcker men med samma färg och fläckar som syntes mer på sommaren. Han fick vandra vidare till de evigt gröna ängarn i mitten av augusti. Han var en rolig häst, full av upptåg men ganska skarp.

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 364
Senast: Murray
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 250
Senast: Piaff
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 412
Senast: athena
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 184
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Lekstuga
  • Tandfen utan kontanter
  • Pluggtråden

Hund, Katt, Andra Djur