Bukefalos 28 år!

Hingstfunderingar inför 2017

Jag är helt novis på swb-avel - har endast sysslat med ponnyavel och känner mig helt lost vad gäller halvblods-hingstar.
Mitt sto är e: Zuidenwind - Rousseau - Jazz och är i år betäckt med For Romance I (inte konstaterat dr än). Hon har sedan tidigare ett föl e: Bocelli.
I år stod mitt val mellan For Romance och Total Hope.
Jag undrar om ni har lust att komma med förslag på hingst för 2017
Så småningom skulle jag kunna tänka mig att prova en hopphingst.

Mitt sto är dryga 170cm och fick följande siffror på 3-års: 8,5 - 8,0 - 9,0 - 7,0 - 9,0 - 9,0
Hon har massor med nerv och behöver en cool hingst.

Åh inte en hopphingst på det fina stoet (även om jag är fullt medveten om att det finns välspringande hopphingstar också!) men för mig hade det varit självklart att fortsätta ren gångartsavel på ett sto med den stammen. Hur har Bocelli-ungen utvecklats?
 
Åh inte en hopphingst på det fina stoet (även om jag är fullt medveten om att det finns välspringande hopphingstar också!) men för mig hade det varit självklart att fortsätta ren gångartsavel på ett sto med den stammen. Hur har Bocelli-ungen utvecklats?

Jag ska inte använda en hopphingst i första taget - men någon gång kanske ...
Bocelli-avkomman vet jag inte så mycket om eftersom den tillhör förra ägaren. Fick se den och den var fin - eller så fina som nu åringar är ;)
 
Utan några som helst förbehåll så kan du ju kolla på fursten look, grey flanell, Dante w, revolution, floriscount, Dancier, danciano, dragon Welt, finns många fina... Finest är inte dum.
 
Enligt danska "Ridehesten" så har han det:
"Come Back II er ud over et hav af konkurrenceheste også far til mange medaljehopper og flere avlsgodkendte hingste."

Står tyvärr inte namn på någon......
Jag såg med den, var inte så bra marknadsföring där inte ;)
Tycker blup borde ha en kolumn för godkända söner på hästens sida utöver bara avkommelista, vore kul att se.
 
Vet ni om Come back II har någon godkänd hingst efter sig?
Godkända söner i Dansk Varmblod men där finns nog inget att hämta.
CAMPARI PRYDSHOLM , född-97 inga avkommor i Danmark
KROGÅRDENS ATTENTION, född-97 inga avkommor i Danmark
CAJERO, född-98 endast 2 avkommor födda 03 och 04.
CHARMONIX V född-98 , 60 avkommor födda 2004-2008
LOOK född-99 ,15 avkommor födda 2004-2006
KROGÅRDENS CONCORDE född-01, 52 avkommor födda 2006-2009.
CONNERY född-01, inga avkommor kastrerad
CALECTO V född i DK -98 i avel i USA
 
Godkända söner i Dansk Varmblod men där finns nog inget att hämta.
CAMPARI PRYDSHOLM , född-97 inga avkommor i Danmark
KROGÅRDENS ATTENTION, född-97 inga avkommor i Danmark
CAJERO, född-98 endast 2 avkommor födda 03 och 04.
CHARMONIX V född-98 , 60 avkommor födda 2004-2008
LOOK född-99 ,15 avkommor födda 2004-2006
KROGÅRDENS CONCORDE född-01, 52 avkommor födda 2006-2009.
CONNERY född-01, inga avkommor kastrerad
CALECTO V född i DK -98 i avel i USA
Nej det där lät inget vidare! Vad tråkigt
 
Vet ni om Come back II har någon godkänd hingst efter sig?

Ang. Come Back II så köpte Gunnarlunda (de som har Zappa) en hingst-son till honom på auktionen i Herning under hingstekåringen. Han var stor och flaxfux och nog inte färdig i kroppen så han gick inte igenom i Herning. Vet inte om Gunnarlunda tänker behålla honom som hingst och se vad det blir, men en liten rolig fotnot kan det kanske vara.
 
Med tanke på att han har mer än 1800 avkommor födda i DK tycker jag att det är märkligt att det inte finns några söner i avel. Hans avkommeindex i dressyr är ju högst medelmåttligt och om hans avkommors temperament har man hört en del.
 
Med tanke på att han har mer än 1800 avkommor födda i DK tycker jag att det är märkligt att det inte finns några söner i avel. Hans avkommeindex i dressyr är ju högst medelmåttligt och om hans avkommors temperament har man hört en del.
Jo precis, tycker jag har sett honom en del som morfar?
Han ligger på plats 8 bland dressyrhingstarna på blup med det högsta hoppindexet av dem, men det svenska kanske inte är lika tillförlitlig?
 
Jo precis, tycker jag har sett honom en del som morfar?
Han ligger på plats 8 bland dressyrhingstarna på blup med det högsta hoppindexet av dem, men det svenska kanske inte är lika tillförlitlig?

Danskt dressyr index totalt 108
Unghästindex dressyr
Skritt: 105
Trav: 95
Galopp: 112
Ridbarhet: 106
Kapacitet: 101
Totalt 104

Danskt index Hoppning totalt 120
Unghästindex hoppning
Kapacitet: 127
Galopp: 140
Teknik: 131
Ridbarhet: 131
Totalt 132
 
Jag har alltid sett honom som en hoppstammad hingst som tävlats i dressyr, vilket ju ser ut att stämma bra med hans danska index.

Fast - han ligger ändå på 17-de plats på WBFSH's ranking över dressyr-fadershingstar för 2015....
 
Någon som har ett tips jag kanske förbisett - Stoet är -14 och stor, troligtvis ~175 cm som färdig. Hon har Rubinstein I 3+4 och Jazz i 4:e led. Rör sig smidigt men lite långsamt. Mycket mild, ganska lugn häst som dock har en del Jazz-nerv. Söker en hingst med lite mod, inte för stor och som har mycket tryck i bakkärran. Inte för stabbig.
En tanke jag har nu är El Capone.
 
Någon som har ett tips jag kanske förbisett - Stoet är -14 och stor, troligtvis ~175 cm som färdig. Hon har Rubinstein I 3+4 och Jazz i 4:e led. Rör sig smidigt men lite långsamt. Mycket mild, ganska lugn häst som dock har en del Jazz-nerv. Söker en hingst med lite mod, inte för stor och som har mycket tryck i bakkärran. Inte för stabbig.
En tanke jag har nu är El Capone.

Jag tycker ju el capone är ett ytterst bra val!
 
Klarar absolut inte bestämma mig för hingst till mitt sto som jag tänker betäcka nästa år - tur att man fortfarande har godt om tid!

Målet med avkomman är att den ska kunna gå (minst) ***-ig fälttävlan, MsvA dressyr och 140 hoppning...

Letar en hingst med MYCKET fullblod (gärna ren xx), ädel och långlinjerad, bra halsansätning, bra typ (absolut inte lågställd), bra ben och hovar, som ger stora avkommor (över 165) som kan hoppa och röra sig samt har bra ridbarhet.
Plus om hingsten är "känd" så att avkomman går att sälja, men inte superviktigt.

Hittils har jag tittat på:
- Chiron xx
- Duke of Hearts xx
- Grim st Clair
- Alligator Fontaine
- Fly Society xx
- Herald III
- Mighty Magic

Nån som har input på dessa, eller gärna förslag på andre hingstar? Stoet har Nimmerdor på pappans sida och Animo (Almè) på morssidan - vill undvika linjeavel på Almè pga. temperamentet.
 
@sorbifolia
Två lite med "udda" hingstar som finns på Marbach
Laurel ,1.73 cm endast på N och FAI,, enda sonen i avel efter Stan The Man xx (pappa till La Biosthetique Sam).
Icare d*Olympe AA visserligen bara 1.64 cm men har både gott om egna meriter + många framgångsrika avkommor och han har höga index för fälttävlansavel i Frankrike.
 

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 894
Senast: tramp
·
Avel Hej! Min syster har ett sto som jag är lite sugen på att ta föl på men jag har tyvärr inte alls någon koll på vad för hingst som...
Svar
14
· Visningar
2 984
Senast: Biotin
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 795
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp