Hingstfunderingar inför 2017

@KickiH tack för informationen. Min danska är inte på topp. Vad betyder detta?:
"Knap ensartede og knap harmoniske fol. Enkelte knap hojstillade. Flere savner udtryk"
"God ledmarkering samt rummelighed og aktion til bevaegelsen"

Jag blev lite fundersam över första meningen där med... "Knap" betyder vanligen "bara såvitt", typ. Så jag tolkar det som att fölen inte är helt jämna i typen och att några är oharmoniska. Flera av dom saknar uttryck, hm, kan väl översättas till utstrålning, karaktär?

Den sista meningen betyder i princip att de har bra rörelser, rör sig stort och med mycket aktion.
 
Senast ändrad:
Satt och kollade på vilka hingstar som finns på Celle i år, och kom över Edward (Embassy I - Fabriano - Singular Joter). Någon som känner till honom?

Han är alltså hoppstammad men tävlas i "advanced" dressyr, gjorde tydligen själv ett riktigt bra performance test med 142 poäng i dressyr och 120 i hoppning, avkommeindex dressyr 114 och hoppning 131 om jag läser rätt.

Kanske vore något för de av oss i tråden som letar multitalang-hingstar?
 
Satt och kollade på vilka hingstar som finns på Celle i år, och kom över Edward (Embassy I - Fabriano - Singular Joter). Någon som känner till honom?

Han är alltså hoppstammad men tävlas i "advanced" dressyr, gjorde tydligen själv ett riktigt bra performance test med 142 poäng i dressyr och 120 i hoppning, avkommeindex dressyr 114 och hoppning 131 om jag läser rätt.

Kanske vore något för de av oss i tråden som letar multitalang-hingstar?

Han är godkänd på spermaimport och jag tror tom han var med på en visning i Flyinge något år när jag funderade på att betäcka? Jag strök honom dock till mitt sto, tror han kan ha varit lite bakhög kanske?

Jo, hittade film från 2011 där han går på Flyinges visning:

 
Tar tillbaka, det var nog någon annan jag tänkte på... Här är hans svenska exteriörsiffror:

Välproportionerlig, maskulin. Uttrycksfullt huvud, lång välvd något brett ansatt hals, hög manke, djup i bog och bål, välformat kors. Korta kotor, parallellförskjuten och inåttåad vänster fram. Energisk och rörlig skritt med aktiva bakben. Rörlig och elastisk trav med väl undersatta bakben.
Exteriörpoäng: 8 8 7 8 8,5 Total: 39,5 poäng
 
Behöver tips på hingst till sto e. Riccione ue. Testarossa.
Har fått tips om Fürsten Look och Johnson. Kan tycka att Johnson ser lite för kraftig ut och för kort hals.
Stoet är rent dressyr (kan inte hoppa bra alls och avkomman behöver inte heller kunna) kvalad till Msv A och har kapacitet för mer.
Stoet är av ganska kraftig modell, tyvärr lite hög bak, långa bakben. Bra benställning fram. Extremt bra psyke och arbetsvilja, inte "harig", skulle nog blivit en utmärkt polishäst :D. Dålig skritt, bra trav, bra galopp.
Skulle vilja ha en hingst med långa framben/ben överlag och kort rygg, mycket uppförsbacke, lite nerv skulle inte skada.
Förslag? Behövs mer info? Är ny på detta och har bara drömt mig bort lite själv innan, men nu verkar en skada sätta stopp för tävlingskarriären ett år framöver. Tanken var att betäcka nästa år och fundera lite men det verkar bli framflyttat tills i år.
 
Hur fungerar det att använda Cellehingstar? Får man ordna allt själv eller samarbetar dom med någon i Sverige just nu?
På tal om multitalanger så såg jag den här och blev lite småsugen :love:
 
@Angel Du måste först bestämma dig för var du ska registrera avkomman. Ska du lösa enstolicens i SWB ska alla papper vara klara innan betäckning På denna sida finns FAQ om ensto-licenser http://swb.org/hingstlicenser/ Annars kan du alltid registrera avkomman i Zangersheide., medlemskap kostar 63 euro, att registrera ditt sto i deras stambok är gratis.
Sedan måste det finnas införseltillstånd, lättast är om någon som redan har tillstånd fixar införseln till dig. Ska du fixa själv gäller detta http://www.jordbruksverket.se/amnes...franhastar.4.35974d0d12179bec28580001507.html
 
@Angel Du måste först bestämma dig för var du ska registrera avkomman. Ska du lösa enstolicens i SWB ska alla papper vara klara innan betäckning På denna sida finns FAQ om ensto-licenser http://swb.org/hingstlicenser/ Annars kan du alltid registrera avkomman i Zangersheide., medlemskap kostar 63 euro, att registrera ditt sto i deras stambok är gratis.
Sedan måste det finnas införseltillstånd, lättast är om någon som redan har tillstånd fixar införseln till dig. Ska du fixa själv gäller detta http://www.jordbruksverket.se/amnes...franhastar.4.35974d0d12179bec28580001507.html
Jo, hur man ordnar med ettsto-licens för "ny" hingst har jag koll på då jag gjort det förut. Tänkte mest på om det fanns på någon som tog in på deras hingstar eller om man måste ordna med det själv.
 
Tar tacksamt emot tips på hingst och inputs! Sto 2010 De Niro - Rohdiamant - Der clou - Report. Har dressyr blup på 153 och tävlad med vinster Msv b förra året. Fölet är tänkt till mig själv i första hand och jag är renodlad dressyrryttare som vill rida och tävla de högre klasserna. Stoet har tre bra grundgångarter, traven hade gärna fått ha lite mer mekanik och bakbenen är i rakaste laget. Bra huvud och arbetsmoral, inte gjort något om det var ännu lite mer energi, på rätt sätt. Avkomman får gärna bli lite mindre stoet är 171 men känns som tur är inte så stor att rida.

Har alltid tänkt att det hade varit kul att betäcka med Skovens Rafael och få en egen Springbank Men har även fastnat lite för Johnson. Eftersom det är hennes första föl vill jag gärna betäcka med något som har presterat själv och har avkommor som presterat. Har alltid gillat Fürstenball och hans avkommor men Donnerhall är ju lite nära där bakom. Hade varit ett stor + med en svart hingst då hon är svart.
 
Behöver tips på hingst till sto e. Riccione ue. Testarossa.
Har fått tips om Fürsten Look och Johnson. Kan tycka att Johnson ser lite för kraftig ut och för kort hals.
Stoet är rent dressyr (kan inte hoppa bra alls och avkomman behöver inte heller kunna) kvalad till Msv A och har kapacitet för mer.
Stoet är av ganska kraftig modell, tyvärr lite hög bak, långa bakben. Bra benställning fram. Extremt bra psyke och arbetsvilja, inte "harig", skulle nog blivit en utmärkt polishäst :D. Dålig skritt, bra trav, bra galopp.
Skulle vilja ha en hingst med långa framben/ben överlag och kort rygg, mycket uppförsbacke, lite nerv skulle inte skada.
Förslag? Behövs mer info? Är ny på detta och har bara drömt mig bort lite själv innan, men nu verkar en skada sätta stopp för tävlingskarriären ett år framöver. Tanken var att betäcka nästa år och fundera lite men det verkar bli framflyttat tills i år.
OT men jag blir lite nyfiken på om du har storasyrran till min häst f. 2010 e. Richfield-Testarossa. Pm:a mig gärna om du vill. :)
 
@Thinkle Några tips på svarta trakehner-hingstar som tävlar/tävlat svår klass dressyr med bra avkommeindex , alla är Elit-premierade, står på EU-station.

Hibiskus e.Latimer - Hohenstein -Kostolany
http://www.trakehner-verband.de/static/_pferde/hvp-hibiskus.jpg
Ovaro e.Hohenstein - Kostolany - Kurfürst http://www.trakehner-verband.de/static/_pferde/hvp-ovaro2.jpg
Insterburg (svartbrun) e.Hohenstein - Giorgio Armani - Leonardo (svensk ägare)
http://www.trakehner-verband.de/static/_pferde/hvp-insterburg3.jpg

Sedan är där förstås halvtrakehnaren Totilas :)
 
Funderar kring detta med Dragon Welts möderne, visst är inte det så starkt? Borde man kanske tänka att man väntar på vad han ger innan man tar honom på ett oprövat sto?

Funderar också om Benetton dream, läste någonstans att han var så otroligt grov och stor och helst bara skulle läggas på väldigt nätta ston. Mitt sto är ju ganska normal skulle jag säga, dock ngt gracil. Riskerar jag en bjässe med pinnsmala ben om jag väljer honom?

Springbank II Vh, hans möderne känns ju starkare och borde vara bättre att ta på ett oprövat sto eller tänker jag helt fel?

(Kan inte ngn bara bestämma hingst åt mig:( )
 
Funderar kring detta med Dragon Welts möderne, visst är inte det så starkt? Borde man kanske tänka att man väntar på vad han ger innan man tar honom på ett oprövat sto?

Funderar också om Benetton dream, läste någonstans att han var så otroligt grov och stor och helst bara skulle läggas på väldigt nätta ston. Mitt sto är ju ganska normal skulle jag säga, dock ngt gracil. Riskerar jag en bjässe med pinnsmala ben om jag väljer honom?

Springbank II Vh, hans möderne känns ju starkare och borde vara bättre att ta på ett oprövat sto eller tänker jag helt fel?

(Kan inte ngn bara bestämma hingst åt mig:( )
Nu är jag ju _väldigt_ partisk gällande Springbank, men jag hade tagit honom alla gånger just då jag älskar mödernet på honom. Men allt handlar väl om tycke och smak i slutändan.
 
Funderar kring detta med Dragon Welts möderne, visst är inte det så starkt? Borde man kanske tänka att man väntar på vad han ger innan man tar honom på ett oprövat sto?

Funderar också om Benetton dream, läste någonstans att han var så otroligt grov och stor och helst bara skulle läggas på väldigt nätta ston. Mitt sto är ju ganska normal skulle jag säga, dock ngt gracil. Riskerar jag en bjässe med pinnsmala ben om jag väljer honom?

Springbank II Vh, hans möderne känns ju starkare och borde vara bättre att ta på ett oprövat sto eller tänker jag helt fel?

(Kan inte ngn bara bestämma hingst åt mig:( )

Jag såg Springbank II på Herning och tyckte att han var väldigt lång i ryggen, så om ditt sto också är lång skulle jag inte välja honom.
 

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 917
Senast: tramp
·
Avel Hej! Min syster har ett sto som jag är lite sugen på att ta föl på men jag har tyvärr inte alls någon koll på vad för hingst som...
Svar
14
· Visningar
2 990
Senast: Biotin
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 800
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp