Hingstigt sto

Sryoqwe

Trådstartare
Hej, jag har ett sexårigt sto och har haft henne från att hon var tre. Från att vintern efter att hon fyllt fyra har hon betett sig lite märkligt (tog lite tid att få henne hanterbar, beteendet kan ha funnits innan). Då böjde hon huvudet mot mig när jag skulle sitta upp och typ brummade. Hon lät ungefär som när man skulle mata henne fast annorlunda. Det var inte varje gång och jag sa till henne när hon gjorde det, då slutade hon.

Senaste året har hon blivit annorlunda byggd, breddat sig och fått "hingstnacke" (hon är inte överviktig). För någon vecka sen så kom det förbi ett litet ponnysto som ägaren lät hälsa på min häst genom staketet (jag försökte få bort dem från min häst), då böjde hon halsen extremt mycket för att hälsa. Hon slår ofta med framhovarna om hon får hälsa på en ny häst, framförallt om den är hingst eller valack. Hon vallade valacken hon gick med innan och när de släpptes ihop travade hon runt honom i typ "uppvisningstrav", bakbenen väl under sig, höga lyft med frambenen och krökt nacke. Hon är en varmblodstravare och rör sig inte sådär vanligtvis. Hon har hoppat upp mot ett sto jag hade innan (dock inte mer än ett litet jämfotahopp med framhovarna, uppskattningsvis ca 50 cm).

När min mamma ledde henne på promenad igår höll hon på och krökte nacken met min mamma och slog lite med frambenen. Jag red bakom och såg det.

Hon brunstar tydligt.

Efter googling verkar det vara vanligt med cystor på äggstockarna, men är det troligt när hon är så ung? Hon har alltid varit skarp och lite svårhanterlig, från att hon var föl. Vad tror ni att det beror på?
 
Jag tycker nog att många ston håller på med liknande beteenden. Min gör det, minst ett till sto i vårt stall likaså. Framförallt vifta med framben, pipa/skrika, brunsta, valla och trava runt med höga ben och hög svans. De jag tänker på gör så vid tex ihopsläpp, när det kommer ny häst i hagen intill eller ny boxgranne eller vid generellt uppspelta situationer.
 
Kröker på nacken och viftar med frambenen gör mina ston med, även mot varandra. Den som är värst har så vitt jag vet aldrig haft några cystor och har fått sju föl så jag har svårt att tro att det skulle vara nåt fel på henne när det gäller hormoner och sånt.
 
Kröker på nacken och viftar med frambenen gör mina ston med, även mot varandra. Den som är värst har så vitt jag vet aldrig haft några cystor och har fått sju föl så jag har svårt att tro att det skulle vara nåt fel på henne när det gäller hormoner och sånt.
Gör de det även mot människor som leder dem?
 
Har en tvååring som håller på sådär, piper aldrig mot ston och klättrade på årshingsten som om hon vore en unghingst själv. Vi kollar henne nästa vår inför betäckningssäsongen för att se att allt är ok, men det är inte helt ovanligt att ston kan ha hormonpåverkan som ger lite lustiga beteenden utan att det är fel på dem. Vi har börjat ge henne munkpeppar (hormonreglerande) för att se om hon blir jämnare i humöret.
 
Gör de det även mot människor som leder dem?
Nej det skulle jag aldrig tillåta men om jag inte var konsekvent och tydlig med dom så skulle nog framför allt den yngre kunna bete sig så med människor med, hon är rätt skarp. Hon är dock väl hanterad sen hon var föl så det har sällan varit något problem.
 
Nej det skulle jag aldrig tillåta men om jag inte var konsekvent och tydlig med dom så skulle nog framför allt den yngre kunna bete sig så med människor med, hon är rätt skarp. Hon är dock väl hanterad sen hon var föl så det har sällan varit något problem.
Vi tillåter det inte, och hon lyssnar när man säger till. Men börjar snabbt igen. Hon är också väl hanterad från föl tills att hon var ca 2,5, sedan från att hon var tre och framåt. Hon har dock alltid varit skarp, även om det inte är några större problem nu
 
Håller med @MiniLi att ganska många ston kan hålla på så.
Men dom kan också ha cystor såklart. Jag kollade ett sto som var väldigt ”hingstig”, gick och skrek och hade sig på tävlingsplatser. ”Alla” trodde hon var hingst. Hon brunstade mot både ston, valacker och hingstar dvs allt. Inga cystor eller annat så betäckte och hon lugnade ner sig. Be en veterinär ultraljuda henne om du funderar på cystor.
 

Liknande trådar

Avel Hjälp! Jag har ett sto som vi har åkt med till seminstation 2-3 gånger i veckan sen 8 maj, och hon brunstar aldrig. Hon fick sin fjärde...
Svar
7
· Visningar
2 429
Senast: Masse
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 127
Senast: Habina
·
Avel Litet, lite lågställt sto, mycket Quite Easy-humör. Fantastiskt avstamp o god ryggverkan. VÄLDIGT rädd om sig. Fantastiskt möderne...
Svar
19
· Visningar
3 398
Senast: LucyShow
·
Avel Hallå alla! Funderar på olika hingstar jag skulle vilja använda på mitt sto i framtiden. Alice är e. Last Liberty ue. Temple wind xx...
Svar
7
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp