Sv: Hingstliv
Hur lever era hingstar?
troligtvis har det ett fantastiskt liv,o de verkar ha rätt roligt.
dessutom kan de säga ifrån om ngt inte stämmer o vi förösker reda ut problemet.
Vad har de för miljö kring sig?
De står i en liten by,och folk från dne byn o närliggande byar brukar passera förbi o hälsa,de tar även med hundar som får hälsa,kopplade.
De har två boningshus i närheten där det kommer o går folk,en hundgård precis bredvid sitt utestall och ett litet innestall som inte används så mycket.
Det som är viktigt för mina är att de har koll på omgivningarna,hagen är kuperad så att de står på höjden,och därifrån,även från sitt 2hus"kan de se allt som händer bara genom att kika ut.
vinden blåser in i boxenmax 1 gång/år o den ärdelvis stängd för att skydda för detta.
de har en banvall nedanför hagen som är rolig atttitta på,för dte rör sig väldigt mycket folk där,och de ser mkt långt ut på vägen som passerar stallet,de ser o hör mig på mkt långt hållnär jag kommer.
De har även en "avbalkning"mellan hage o ridbana och en utanför stallet där de kan gå o drälla om vi pysslar med någor o de villvara med.
Kompisar i hagen?
japp.De har varandra.detta är alltså två vuxna hingstar på 17 resp 5 år som går ihop,skodda,broddade,på lösdrift och hela tiden.
Hagen är på 2 hektar,vilket räcker mer än nog.frampå hösten o på vintern så begränsar d dock hagen naturligt till att röra sig runt utestallet.
Degillar att leka o visst blir det rispor i skinnet ibland,men dte är samtidgt väldigt roligt att se desa"hålla fast i underläppen"lekar,en favorit fö,och skenattacker där de låtsas bli arga.
De är exceptionellt sällskapliga o skall alltdi var amed när man grejar,och gillar att bara stå o hänga ihop,även med mig.
De har en solhörna där de lapar sol,och backar som är hemskt skojiga att kasta sig utför.
I utestallet har de halmhäck,dränerat o halm att liga på,samt ett antal isolerad evatentunnor o en uppvärmd tunna.
De tycker mycket om att sova utsträckta i halmen på natten.
de sover ockås gärna i hagen o då ligger båda ner ohar alltså somnat.
Ibland vill de gå in i stallet o vila några timmar o då får de det.
fodringarna är intressanta då de får varsin hög med kraftfoder på marken(nej,INTE i leran,vi har nästan ingen lera här) och så pillar de s ig det,fast de byter hög o delar hög osv.de delar även hög med hundarna..suck...
höet hade vi flera högar av,men det var ingen idé eftersom de ändå vilel dela så nu får de det.
Hur många? 2,men har haft 3,en valack som mobbad emina stackars hingstar åd et grövsta...
Ålder och kön och sånt? 17 år,klapphingst Frisre på 170 samt 5 år friesr hingst 175
Boxgrannar?
Beror på hur man ser det.
De får rät ofta besök,och då är dte inga prolem att ha ett fnoskigt sto i en box(somliga blir så till sig så..) medan de står på gången o skall skos eller så.inte ett pip,de vet att jag säger till när de får hälsa sedan..stona har inte alltd samma uppfostran dock

De har kompisar somd e umgås med på ridturer,men jag har även låtit dem,tycker dte är viktigt,hälsa på alla som kmmer hem,oavsett kön.
jag tror det gör att de faktskt inte direkt bryr sig nr ngn häst paserar gården,eller hälsar på.
avbalkningen används ju,med extra stolp,som gästhage o det är inet dirketngn som är intressread då,de går iväg o betar
ibland springer min gamla lite för att showa,o hn revirmarkerar ridbanan tills man säger åt honom at sluta.
De är rätt avslappnade hemma,menute är de betydligt mer hingstiga.speciellt unghsten tyckte han var fränast i stan sist,men hemma när de passerar ston o min gamla paraderar så blir han tyst som en mus...
de är så fåniga så...
dessutom bor jag ca 15 min gångväg från stallet så nu när jag är sjuk så kommer hästarna hem till mig någon gång/vecka,vilket ä r trevligt.folk här är vana att se några medelstora o en jättehund ute på promenad o ja kör i byn också.