Hingstsjuka??? Nån som vet nåt??

Apollo

Trådstartare
Är det nån som har haft erfarenhet av en sjukdom som kallas hingstsjuka. Har inte tidigare hört om den och fick i veckan höra om den. Nån som vet???

Sv: Hingstsjuka??? Nån som vet nåt??

Vd skulle det gå ut på? för mycket märkligt har jag varit med om...

Jag förstod den som en snabb febertopp, anmält hängig, ingen matlust. Och att det går väldigt fort över. Ett stall i närheten av oss hade tydligen haft det och min häst hade ju difussa symtom på nånting för ett tag sen. Är nyfiken på om fler hade haft det eller visste nåt så man kunde får mer kött på benen.

Låter ju som abortvirus, visar sig ofta exakt så som du beskriver och är oftast inte farligt för andra än dräktiga ston.

Hingstsjuka ?? Menar du Beskällarsjuka ? Fast den uppvisar oftast blåsbildningar, men om den fortsätter ger den feber/balansrubbningar...fast det kanske inte var den du menade ? Abortvirus så vitt jag vet finns i 3 olika former. Respiratoriskform-abortform och paralytisk form.

Jo det kan jag nog mena, för det sas att det smittade från hingst till sto men att det kan smitta alla.

Liknande trådar

Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 110
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Nån som har koll på hur premierna för arabhästar ligger i förhållande till andra raser? Halvblod är ju väldigt dyrt jmf med att tex...
Svar
9
· Visningar
658
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
551
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Roliga bilder och memes om katter!
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka