Hingsttips mottages

Serendephis

Trådstartare
Går i tankar om att betäcka mitt ena sto nästa år. Jag behöver råd och tips om avel då det var 12 år sedan senaste fölet hemma. Framför allt vill jag ha tips på val av dressyrhingst. Ska försöka beskriva mitt sto. Hon är född -02 och det blir hennes första föl. Hon är efter Ragazzo-Chirac-Gassendi. Mankhöjd 163 cm ca och jag önskar en häst som är lite högre. Strax under 170 cm. Hon är ganska nätt i typen med MYCKET nerv. Med betoning på nerv...så jag lägger mycket stor vikt vid att hingsten lämnar lugna kloka avkommor med hög ridbarhet! Jag vill ha en högrest hingst med korrekta ben och plus för trav o galopp. Hjälp mig med goda råd på både nya o lite mer beprövade hingstar:) Tack på förhand!
 
Det är svårt att ge ett svar av flera orsaker. Du lämnar ingen beskrivning av exteriören på stoet inte heller vad som är de fördelar hon har som gör att du vill ha en avkomma efter henne. Jag hittar bara önskemål om vad fölet ska ha som hon inte har själv, som bättre temperament och större storlek. Bägge dessa saker är sådan som kan önska sig men aldrig vara säker på vad man får. För även med en stor snäll hingst kan avkomma bli ett litet ettrigt nervknippe.

En annan bit som gör det svårt är tidpunkten på året. Ingen vet ännu vilka hingstar som kommer att finnas tillgängliga nästa säsong.

En sak som slår mig är att om storleken är viktig för dig på avkomman så kanske det inte är rätt sto. För när jag går tillbaka i stamboken så långt jag kommer via nätet så är stona i hennes familj väldigt jämstora runt 162 - 163 cm. Så mycket talar för att chansen/risken är stor att det är starkt anlag för storlek i den familjen och att du får en avkomma i samma höjd även med en stor hingst.
 
Det är svårt att ge ett svar av flera orsaker. Du lämnar ingen beskrivning av exteriören på stoet inte heller vad som är de fördelar hon har som gör att du vill ha en avkomma efter henne. Jag hittar bara önskemål om vad fölet ska ha som hon inte har själv, som bättre temperament och större storlek. Bägge dessa saker är sådan som kan önska sig men aldrig vara säker på vad man får. För även med en stor snäll hingst kan avkomma bli ett litet ettrigt nervknippe.

En annan bit som gör det svårt är tidpunkten på året. Ingen vet ännu vilka hingstar som kommer att finnas tillgängliga nästa säsong.

En sak som slår mig är att om storleken är viktig för dig på avkomman så kanske det inte är rätt sto. För när jag går tillbaka i stamboken så långt jag kommer via nätet så är stona i hennes familj väldigt jämstora runt 162 - 163 cm. Så mycket talar för att chansen/risken är stor att det är starkt anlag för storlek i den familjen och att du får en avkomma i samma höjd även med en stor hingst.

Det finns så pass mycket fördelar att hon är ett bra avelsmaterial. Valde därför att nämna de saker jag önskar "förbättra". Självklart vet jag att avel är lite grisen i säcken men det är det väl för alla?! Storleken är inte så viktig för mig att jag väljer att inte avla om fölet blir ca 163 cm. Men jag måste ju kunna välja en större hingst för att kompensera. Är det fel menar du? Tidpunkten på året är vad den är. Jag börjar fundera i tid och tar emot tips på de hingstar som finns idag. Har man inga tips så måste man inte ge några☺️ Exteriört har hon bra halsansättning, vackert huvud, lätt i typen, bra rörelser.
Främst är jag som jag skrev intresserad av tips på hingstar som ger kloka coola avkommor med bra gångarter (plus för trav och galopp).
 
Någon som har tips ang hingst till mitt briar sto ? (hopphingst)
10557303_10152702486646276_2099978696694687458_n.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 396
Senast: sorbifolia
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 194
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 084
Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 413
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp