Hingstval för 2023

Någon som kan någonting om quarter? Pleasure är väl att föredra för det jag vill ha. Har lyckats få två riktigt välmeriterade AQHA-ston i hagen, utan att själv kunna speciellt mycket om western. Det ena är ett äldre avelssto som vann Congress, The Tom Powers, NSBA Breeders Cup, etc, etc, etc, som ung innan hon tog slut i ena frambenet och hamnade i Sverige som avelssto. Den andra är svenskfödd med massor av meriter.

Söker en lugn, mentalt superbra hingst med tydliga av och på knappar. En ren pleasure-hingst är att föredra, och gärna någonting som är lättsålt ifall ungarna ska säljas.
Nu var det ju flera år sen jag hade westerhäst, men då fanns det ett gäng på AQHA svenska sida.
 
Nu var det ju flera år sen jag hade westerhäst, men då fanns det ett gäng på AQHA svenska sida.
Jag vet inte om det är jag som är korkad, men jag trodde också i min enfald att jag skulle hitta godkända hingstar någonstans samlat. Men SQHA:s sida ser ut såhär:
https://www.sqha.se/

Vad är det jag missar? Har pratat med flera som håller på med reining och de hävdar att det inte finns någon lista utan man måste bara veta liksom. Men hur bra funkar det för oss rookies?
 
En liten påminnelse, det är okej att länka till avelsförbund men inte till privata hingsthållares hemsidor.

/mod.
 
Jag vet inte om det är jag som är korkad, men jag trodde också i min enfald att jag skulle hitta godkända hingstar någonstans samlat. Men SQHA:s sida ser ut såhär:
https://www.sqha.se/

Vad är det jag missar? Har pratat med flera som håller på med reining och de hävdar att det inte finns någon lista utan man måste bara veta liksom. Men hur bra funkar det för oss rookies?
Ja det är svårt att hitta en samlad sida för quarterhingstar -tyvärr 😕
Finns dock några fb-grupper som jag kan tipsa om , om du vill ?
Själv håller jag på med cutting /reining avel så just pleasure är lite utanför min expertis sas 😅 men känner ändå till några stycken. Behöver dock veta stamtavla på stona om jag ska kunna säga något mer specifikt
Du kan pma mig om du vill 🤠
 
Jag hade mitt hingstval färdigt i somras. Men så började hingsten tävla internationellt och det visar sig att den inte kan hoppa felfritt. Vem behöver det i fälttävlan liksom 🙄

Så tillbaka till ritbordet liksom. Och här kommer ett delvis off topic inlägg. För HUR JÄDRA SVÅRT KAN DET VARA ATT SVARA PÅ E-POST OCH WHATSAPP?

Om det nu är de kontaktformer de (hingsthållarna/ägarna) sätter ut på sina hemsidor borde de ju jobba med dem eller?

Är svenska hingsthållare lika usla som de nere på kontinenten?

Jag börjar mer och mer känna att hingstvalet till den här, för mig mycket speciella damen, ligger i händerna på vilken mupp rent ut sagt som svarar först.

Det är ju liksom redan svårt från första början att hitta en hingst som lämpar sig för fälttävlan. Får man inte tag i hingsthållarna är det ju nästan omöjligt 🤬
 
Jag hade mitt hingstval färdigt i somras. Men så började hingsten tävla internationellt och det visar sig att den inte kan hoppa felfritt. Vem behöver det i fälttävlan liksom 🙄

Så tillbaka till ritbordet liksom. Och här kommer ett delvis off topic inlägg. För HUR JÄDRA SVÅRT KAN DET VARA ATT SVARA PÅ E-POST OCH WHATSAPP?

Om det nu är de kontaktformer de (hingsthållarna/ägarna) sätter ut på sina hemsidor borde de ju jobba med dem eller?

Är svenska hingsthållare lika usla som de nere på kontinenten?

Jag börjar mer och mer känna att hingstvalet till den här, för mig mycket speciella damen, ligger i händerna på vilken mupp rent ut sagt som svarar först.

Det är ju liksom redan svårt från första början att hitta en hingst som lämpar sig för fälttävlan. Får man inte tag i hingsthållarna är det ju nästan omöjligt 🤬

Blev nyfiken nu, vad är det för hingst som inte kan hoppa feltritt? (Skicka gärna pm om du inte vill skriva ut det här)

Är det tävlande hingstar inom FT du söker? Du får gärna dela med dig vilka du funderar på isf. :)
 
Blev nyfiken nu, vad är det för hingst som inte kan hoppa feltritt? (Skicka gärna pm om du inte vill skriva ut det här)

Är det tävlande hingstar inom FT du söker? Du får gärna dela med dig vilka du funderar på isf. :)
Jag gillar Headleys Deluxe (Duke of Hearts XX x Casall x Accord II) . Han funkar dock inte för mig 😆

Har alltid sagt att Upsilon (Canturo x Fusain du Defey X x Quatar de Plape X) är en av de mest kompletta hästar som satt foten på den här planeten.

Köper dock inte att det var Rhino (som det talats om här) han hade när han var så sjuk. Det borde man kunnat konstatera tidigare liksom. Vilket gör honom till ett frågetecken.

Det mesta med Heraldik XX går bort pga temperament, ridbarhet och exteriör, läs bristen på det. Men Duplexx (Diarado x Heraldik XX x Alcatraz) skulle kunna slinka igenom.

Finns några riktigt trevliga xx-hingstar på de tyska statstuterierna

Marbach

Waugh XX (Rip van Winkle x Monsun x Kingmambo)

Il Divo XX (Dashing Blade x Polar Falcon x Sanglamore)

Redefin

Sir Polski XX (Polish Vulcano x Lando x Cadeaux Genereux)

Signum XX (Kalatos x Law Society x Homing)

Celle har Asagao XX (Tertullian x Tagel x Pharly) som jag inte gillar alls. Kan inte sätta fingret på det men det är ingen dålig hingst. Jag bara ogillar honom 🙈

De har även icke xx-hingsten Grey Butt (Grey Top x Sunset Boulevard XX x Star Regent XX).

Stal de Muze i Belgien har Leipheimer van 't Verahof helbror till VM-femman från 2014 Fletcha (Vigo d'Arsouilles x South Gale XX x Queens Hussar XX). De Muze har även skäcken Eddy Wally (Querlybet Hero x Landetto II x Feinschnitt I van de Richter) som bägge två fått nästan oförtjänt lite ston 😔

I Holland finns/fanns Next Level Leipheimer Dutch ES (Leipheimer van 't Verahof x Roven XX Faram) han är sorgligt nog kastrerad redan som fyraåring men ska finnas på fryst.
 
Jag gillar Headleys Deluxe (Duke of Hearts XX x Casall x Accord II) . Han funkar dock inte för mig 😆

Har alltid sagt att Upsilon (Canturo x Fusain du Defey X x Quatar de Plape X) är en av de mest kompletta hästar som satt foten på den här planeten.

Köper dock inte att det var Rhino (som det talats om här) han hade när han var så sjuk. Det borde man kunnat konstatera tidigare liksom. Vilket gör honom till ett frågetecken.

Det mesta med Heraldik XX går bort pga temperament, ridbarhet och exteriör, läs bristen på det. Men Duplexx (Diarado x Heraldik XX x Alcatraz) skulle kunna slinka igenom.

Finns några riktigt trevliga xx-hingstar på de tyska statstuterierna

Marbach

Waugh XX (Rip van Winkle x Monsun x Kingmambo)

Il Divo XX (Dashing Blade x Polar Falcon x Sanglamore)

Redefin

Sir Polski XX (Polish Vulcano x Lando x Cadeaux Genereux)

Signum XX (Kalatos x Law Society x Homing)

Celle har Asagao XX (Tertullian x Tagel x Pharly) som jag inte gillar alls. Kan inte sätta fingret på det men det är ingen dålig hingst. Jag bara ogillar honom 🙈

De har även icke xx-hingsten Grey Butt (Grey Top x Sunset Boulevard XX x Star Regent XX).

Stal de Muze i Belgien har Leipheimer van 't Verahof helbror till VM-femman från 2014 Fletcha (Vigo d'Arsouilles x South Gale XX x Queens Hussar XX). De Muze har även skäcken Eddy Wally (Querlybet Hero x Landetto II x Feinschnitt I van de Richter) som bägge två fått nästan oförtjänt lite ston 😔

I Holland finns/fanns Next Level Leipheimer Dutch ES (Leipheimer van 't Verahof x Roven XX Faram) han är sorgligt nog kastrerad redan som fyraåring men ska finnas på fryst.
Waugh XX blev precis godkänd även inom Trakhenerförbundet 🙃
 
Jag är mycket intresserad av Pegase van't Ruytershof. Han är född 2015 e Comme Il Faut - Cartani. Mamman Gianthina har bl.a. gett Jilbert van't Ruytershof. elithingst 1.60 och mormor Diamanthina är helsyster till Emerald och har gett Nixon van't Meulenhof. De avkommor jag har sett film på ser väldigt elastiska ut med en fantastisk bakbensteknik.
 
Jag är mycket intresserad av Pegase van't Ruytershof. Han är född 2015 e Comme Il Faut - Cartani. Mamman Gianthina har bl.a. gett Jilbert van't Ruytershof. elithingst 1.60 och mormor Diamanthina är helsyster till Emerald och har gett Nixon van't Meulenhof. De avkommor jag har sett film på ser väldigt elastiska ut med en fantastisk bakbensteknik.
Fin hingst ✌🏻men.. kollar man på hans möderne undrar man ju än en gång vilka tomtar på SvRF som kom fram till att kloning är ett problem i sporten liksom.

Vilket jädra missbruk av ET har man inte använt sig av i den här stofamiljen liksom 😱🤯😱 Ett av stona har över 30 avkommor med rekordåret 2021 då hon fick 8 reggade avkommor 😵‍💫
 
Jag gillar Headleys Deluxe (Duke of Hearts XX x Casall x Accord II) . Han funkar dock inte för mig 😆

Har alltid sagt att Upsilon (Canturo x Fusain du Defey X x Quatar de Plape X) är en av de mest kompletta hästar som satt foten på den här planeten.

Köper dock inte att det var Rhino (som det talats om här) han hade när han var så sjuk. Det borde man kunnat konstatera tidigare liksom. Vilket gör honom till ett frågetecken.

Det mesta med Heraldik XX går bort pga temperament, ridbarhet och exteriör, läs bristen på det. Men Duplexx (Diarado x Heraldik XX x Alcatraz) skulle kunna slinka igenom.

Finns några riktigt trevliga xx-hingstar på de tyska statstuterierna

Marbach

Waugh XX (Rip van Winkle x Monsun x Kingmambo)

Il Divo XX (Dashing Blade x Polar Falcon x Sanglamore)

Redefin

Sir Polski XX (Polish Vulcano x Lando x Cadeaux Genereux)

Signum XX (Kalatos x Law Society x Homing)

Celle har Asagao XX (Tertullian x Tagel x Pharly) som jag inte gillar alls. Kan inte sätta fingret på det men det är ingen dålig hingst. Jag bara ogillar honom 🙈

De har även icke xx-hingsten Grey Butt (Grey Top x Sunset Boulevard XX x Star Regent XX).

Stal de Muze i Belgien har Leipheimer van 't Verahof helbror till VM-femman från 2014 Fletcha (Vigo d'Arsouilles x South Gale XX x Queens Hussar XX). De Muze har även skäcken Eddy Wally (Querlybet Hero x Landetto II x Feinschnitt I van de Richter) som bägge två fått nästan oförtjänt lite ston 😔

I Holland finns/fanns Next Level Leipheimer Dutch ES (Leipheimer van 't Verahof x Roven XX Faram) han är sorgligt nog kastrerad redan som fyraåring men ska finnas på fryst.
😱 Duplexx kan inte längre slinka igenom. Hittade en några dagar gammal film på YouTube å nej nej NEJ!
 
Hur tänker ni kring fryst jämfört med utlandshingst? Gäller ju dessvärre ett maidensto. Tycker inte jag hittar hingstar som faller oss i smaken riktigt. Letar efter en riktig multitalang till ett ganska lågställt sto med massor av gång och otrolig hoppförmåga.
 
Nu är allt äntligen klart. Hingsten har fått sitt betäckningstillstånd för 23/24 så alla bebisar får registreras i stamboken med alla rättigheter. Ett stuteri är inkopplade och kommer ta i mot honom för tappning de dagar dessa 8-10 ston behöver honom resterande av tiden kommer han vara kvar i träning och leva sitt vanliga liv. Så nu återstår bara att få man mu att börja brunsta vilket jag faktiskt tror att hon redan börjat med. Hon är svår att se på då hon oftast är helt som vanligt förutom en sak hon kissar ned hela boxen 😅
Så i april är hon nog redo för att bosätta sig en stund på stuteriet för betäckning och sen håller matte tummarna att nästa är föds min drömkombo ♥️ Nej vi skulle inte ha några fler föl egentligen men samtidigt kan inte tacka nej till den här chansen och speciellt inte med tanke på att mamma mu blir äldre.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 004
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 130
Senast: Fruentimber
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 640
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp