Hingstval för 2023

Nej, fostret är som en fisk dvs. den blir inte större än det finns plats för. Däremot finns det spekulationer om ben till kropp-proportioner bidrar till felaktiga beställningar.
Fast fiskar BLIR tvärtom större än det finns plats för, det är därför man måste vara försiktig och påläst när man köper akvariefisk. I övrigt håller jag med, jag gillar bara inte myten om fiskarna. :)
 
Vet du hur det kommer sig att hon är så liten?
Det luriga är ju om hon nedärver det eller om hon bara är liten själv.
Jag hade gjort en ponny. Hade nog gått på en C-ponny jag tror att Monty är liten nog att det med största sannolikhet blir en ponny.

För ridponnyer som ska ridas är det skitsamma om det är mkt hbl i, ska den däremot sättas i avel kan det bli trixigare med avseende på mängden gnälltalibaner i den branschen
Gnälltalibaner!!!

Hahaha:D
 
Kan det inte bli problem med plats i livmodern om fölet blir stort pga stor hingst men stoet betydligt mindre?

Jag gissar att det kan bli svårsålt oavsett. Halvblodsköparna kommer bli rädda för att den ska vara bli för liten och ponnyköparna blir rädda för att den ska bli för stor. Minst risk borde det väl vara med en mindre ponnyhingst som också lämnar smått?
Är det alltså bara halvblod bakom och den av ngn anledning blivit ponnystorlek?

Edit. Finns ju sådana som jag, små ryttare som egentligen gärna haft halvblod i ponnystorlek eller nästan ponnystorlek. Men vi är nog inte så många😉
Jag tror att ni är ganska många, särskilt om man är intresserad av dressyr.
Då är det inte så väsentligt att hästen är så stor. Jag känner flera, inklusive mig själv, som uppskattar en häst på runt 160 cm.

Min ponny (om hon stannar på sin höjd, vem vet?), har en mormor som är ponny, så anlaget kommer därifrån.

Denna avkomma skulle med godkänd hingst för swb, få gröna papper och mormors mor är inte så intressant, om hästen i övrigt uppfyller önskemålen - tror jag.

Men ett alternativ är att hitta någon bra ponnyhingst.

Hon har ett mycket bra temperament för både ock. Hon är känslig och rapp i reaktionerna, men aldrig stressad. Det är en unik liten häst med stencool attityd, samtidigt som det är bra med fart.

Hade hon varit människa så hade hon varit äventyrslysten partypingla. Hon vill ha kul med mycket energi!

Så blir det ponny-spåret, då behövs en större variant för ungdomar som ridit lite grand.
 
Tänker som Cirkus, är det bara hon i familjen som är liten? Hingstarna är ju normalstora eller Freestyle är ju till och med en något större hingst, så det känns riskabelt att avla ponny med tanke på att stammen bakom inte är enhetligt mindre. Sen får man kanske fråga sig om stoet bidrar med sådant som är åtråvärd inom ridponnyaveln också—kan hon förädla och är det åtråvärt? Har hon en riktigt bra galopp? Temperament som passar för barn/ungdomar att rida/hanter? Jag har inte jättebra koll på ponnyaveln mot dressyr i Sverige så jag är inte helt rätt person att fråga.

Att avla upp borde vara lättare kan man tycka på pappret i alla fall. Och om man tänker att du inte får den storleken du önskar riktigt så undrar jag om inte en liten storhäst med dressyrstam är värd mer pengar än en övervuxen ponny? Om det nu är tänkt att bli en häst som skall säljas.
Jag tror att du slår huvudet på spiken där.
En gedigen dressyrstam men med vetskapen att hästen kanske inte blir jättestor, kan nog tilltala en hel del personer.

Det jag funderar på med ponnyaveln är isf snarare om jag skulle tänka flera steg. Fick jag ett sto, så skulle det vara intressant att avla vidare på. Men att ha ett halvblod och "chansa", med mindre ponnyhingstar är mer av rysk roulette varje gång.

Men på samma gång tror jag att hon skulle bidra till ponnyaveln då hon har en fin trav och bra nog galopp.

För övrigt älskar hon att hoppa och det brukar tilltala ponny-entusiasterna också.

Jag skall sova på saken i alla fall.
 
Jag tror att ni är ganska många, särskilt om man är intresserad av dressyr.
Då är det inte så väsentligt att hästen är så stor. Jag känner flera, inklusive mig själv, som uppskattar en häst på runt 160 cm.

Min ponny (om hon stannar på sin höjd, vem vet?), har en mormor som är ponny, så anlaget kommer därifrån.

Denna avkomma skulle med godkänd hingst för swb, få gröna papper och mormors mor är inte så intressant, om hästen i övrigt uppfyller önskemålen - tror jag.

Men ett alternativ är att hitta någon bra ponnyhingst.

Hon har ett mycket bra temperament för både ock. Hon är känslig och rapp i reaktionerna, men aldrig stressad. Det är en unik liten häst med stencool attityd, samtidigt som det är bra med fart.

Hade hon varit människa så hade hon varit äventyrslysten partypingla. Hon vill ha kul med mycket energi!

Så blir det ponny-spåret, då behövs en större variant för ungdomar som ridit lite grand.
Då hade jag satsat på swb, men inte nödvändigtvis hängt upp mig på att hingsten ska lämna stort. Nu gör ju de allra flesta dressyrhästar det dock, snarare svårt att hitta tilltalande som har minus på mankhöjdsblup 😊
 
Jag kanske också ska till smedstad och kolla i helgen, inte för att jg har avelsplaner men när det händer ngt sånt i ens stad får man ju passa på! Kul att High Five Fuglsang kommer, tycker den är fin. Hade dock hoppats på att de skulle ta med typ Donkey Boss, den hade varit kul att se live!

Nu står min häst plötsligt jättehalt och jag har som vanligt katastroftankar, så blir det ngn allvarlig skada får jag kanske liva upp förra årets funderingar🤨
 
Jag hade gärna sett Fifty Fifty (den lilla röda Ferrarin) igen, och om nu Baunehöjens Jackson kommer. Dyker dessutom fler Helgstrand hingstar up (SH Leonardo :love:) upp blir jag väldigt besviken över att inte vara där. SH Leonardo är back-up till båda stona i år, gillar honom verkligen. Har tyvärr inga semesterdagar att ta ut för att kunna stanna över nere i södern.
Eklunda här i närheten brukar visa upp lite (i mina ögon) fina hopphingstar.
IMG_1616.png
 
Tack!

Vad tror du om att istället tänka ponnyavel?

I ridponnykretsar vill man inte ha in för mycket halvblod, man vill ha ponnier i generationer, så skall skjuta mig själv i sank gånger två, så är risken att det blir en ponny med halvblodspåbrå som gör att man är rädd att den blir övervuxen ponny, eller ett halvblod som riskerar att bli för litet.

MEN - jag ser också att jag har ett otroligt trevligt sto som kan tilltala, och det är väl där skon klämmer. Det vore ju så roligt att få ett fint föl!!!

Vad beträffar Revolution så är han också, förutom stor, även ganska dyr.

Jag har också skickat lystna blickar till Racoon, då jag gillar stammen.
Jag har en kompis som betäckte sin lilla häst med stor hingst (Benetton Dream) och tyvärr blev hon så tung att hon fick förändring på röntgen. Så lagom är nog bäst, tänker jag. Jag skulle inte valt en så stor hingst (öht pga ökad OCD-risk) på ett litet sto…
 
Jag har en kompis som betäckte sin lilla häst med stor hingst (Benetton Dream) och tyvärr blev hon så tung att hon fick förändring på röntgen. Så lagom är nog bäst, tänker jag. Jag skulle inte valt en så stor hingst (öht pga ökad OCD-risk) på ett litet sto…

Var det ryggen som kollapsade? Kan hända om man rider in dem för tidigt och de sen får tunga foster.
 
@athena det där? Syftar du på att större hingstar har mer OCD? Det är inget jag själv sett ngn vetenskaplig undersökning på, men har pratat med flera uppfödare (i större skala) om. De har pratat om det som om det var vedertaget…

@Habina det var faktiskt i kotorna bak. Stoet var på gränsen till vek, ska tilläggas.
 
@athena det där? Syftar du på att större hingstar har mer OCD? Det är inget jag själv sett ngn vetenskaplig undersökning på, men har pratat med flera uppfödare (i större skala) om. De har pratat om det som om det var vedertaget…

@Habina det var faktiskt i kotorna bak. Stoet var på gränsen till vek, ska tilläggas.
Att stora hästar ofta har fler skador köper jag, om de har mer OCD vet jag inte. Det jag funderade över var meningen "tyvärr blev hon så tung att hon fick förändring på röntgen", det fattar jag inte riktigt.
 
Att stora hästar ofta har fler skador köper jag, om de har mer OCD vet jag inte. Det jag funderade över var meningen "tyvärr blev hon så tung att hon fick förändring på röntgen", det fattar jag inte riktigt.
Aha, då fattar jag. Hon var röntgad innan dräktigheten och när fölet var avvant skulle hon säljas så röntgades hon igen och hade då fått förändringar som veterinären sa att de troligen uppkommit för att hon varit så tung. Fölet var stort (men utan OCD!).
 
Aha, då fattar jag. Hon var röntgad innan dräktigheten och när fölet var avvant skulle hon säljas så röntgades hon igen och hade då fått förändringar som veterinären sa att de troligen uppkommit för att hon varit så tung. Fölet var stort (men utan OCD!).
Så du menar att det var märren som "fick" OCD och inte avkomman? Det låter ännu konstigare i mina öron + att jag är ganska säker på att vetenskapen menar att det inte uppkommer efter 18 månaders ålder.
 
Så du menar att det var märren som "fick" OCD och inte avkomman? Det låter ännu konstigare i mina öron + att jag är ganska säker på att vetenskapen menar att det inte uppkommer efter 18 månaders ålder.
Jag menar inte att någon av dem fick OCD. Men man ska vara försiktig med stora hingstar om man har små ston. Dels blir stona tunga och dels sägs det att OCD är vanligare på större hästar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
1 984
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
8 939
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 591
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp