Hippogrip erfarenhet!?

Sv: Hippogrip erfarenhet!?

Jorå, jag har prövat. Vill du ha en hovslagare som svär åt dig och något som är halare än broddade järnskor, så är det väl ett alternativ. Enda gången jag skulle kunna tänka mig att använda dem igen vore om jag hittade en hovslagare som var så van vid dem att han/hon inte stör sig av att använda dem, och att det inte ligger is på backen.

Min pålle har haft dessa under ca 5-6 skoningar (5v mellanrum annars finns inget kvar av skon i tån)
Mina erfarenheter är bra!
Hovis hade inte svårt att få dit dom - men man måste sätta sömmen annorlunda än på järnskor - det finns ju ingen tåkappa. Det kommer in sten fram i tån om man sätter sömmen för långt ifrån varandra.

Jag upplevde att hovarna vidgade sig och strålen blev både vidare och jämnare efter några skoningar.
Hade fortfarande haft hippogrip idag om hästen inte hade fått pålagringar i båda framknäna (X-bent ej med skon att göra) så han måste ha tåöppen sko nu. :cry:

Tyckte det blev ett bra glid - inte för mycket och inget stopp.

Har ej testat med brodd - bara haft under sommaren.

Har några 00 till salu om du vill ha... :idea:

Däremot tycker jag att han som säljer skorna är lite konstig. Kollar inte mail osv. Han har det visst som en sidohobby.

De broddade gav punkttryck på min häst. Rekommenderar dem därför inte på vintern.

Kan vara bra att välja en lite tjockare modell rör sig inte lika mkt.
Jag tyckte att sömmen rörde sig för mkt, hela skon flyttas bakåt under perioden. Man får sko oftare med dessa.
Krävs att man har en hovslagare som är lite openminded och helst
att de skott med dessa tidigare. Sömmen måste som nån nämnt fästas ganska tätt annars kommer det in grus mellan skon och hoven.

Använde du broddade och de blev hala?
Min hovslagare är bra och öppen för nya saker så det är inget problem:)

Har satt på skorna nu och märker inga tryckpunkter :) min tös är känslig så om det varit något hade det märkts direkt;)

Sömmen har hon dock tappat på två ställen på bakhovarna så hovis var och satte dit nya idag.

Får väl se hur det går... i fram sitter de bra men vi får se hur det går i bak...

Jo det blir ju fler sömmar!

Min hovslagare hade inte använt dem tidigare men det finns ju en beskrivning på nätet som han läste:)

Funderar dock på hur man ska göra för att få bort grus mellen hov och sko:confused: tips önskas!

Har några 00 till salu om du vill ha... :idea:

Däremot tycker jag att han som säljer skorna är lite konstig. Kollar inte mail osv. Han har det visst som en sidohobby.

Tyvärr är de för små, behöver stl 1 ;)

Tycker också säljaren verkar lite knepig, mejlade lite frågor och får inga svar?!

Provat 6mm samt 8mm, endast sommartid. E3 söm. Sömmet styr redan i skomaterialet. Går att nypa av svicken på en söm och göra några hål innan spikning. Lite "pyssliga" att få på.
Tunnaste skon 6mm sitter max 6 veckor, går inte att använda igen. 8mm brukar gå att återanvända.
Mot slutet av skoperioden brukar sömskallarna vara mycket nedslitna.

Ett ok alternativ för häst som vanligen kan gå barfota men behöver slitageskydd.

/P Döben

Jo min tanke är en snällare övergång till barfota:) det var därför jag började titta på dem, alternativen var hippogrip eller boots och nu till vintern kändes hippogrip som ett bättre alternativ med tanke på att våra hagar blir så isiga.

Jag hade inte fler söm - de var bara satta lite längre fram i tån. Då kom det inte in grus.
Det grus som kommer in under skon (men inte mellan sömmarna) kan man bara ta en hovkrats och dra med. Men jag tyckte att gruset som kom in försvann lika fort igen när hästen gick.

Tanken med skorna är ju att den bakre delen av hoven ska kunna röra sig fritt - sätt alltså inte söm för långt bak på hoven.

Har ej testat broddade så jag kan inte uttala mig där men jag har bara använt 8mm och bytt skor var 5:e vecka.

Håller tummarna att det funkar!

Liknande trådar

Utrustning Funderar på att investera i boxmattor, ni som har eller har haft, vad är era erfarenheter? Går det åt mindre strö eller lika mycket men...
Svar
17
· Visningar
1 270
Senast: Marita73
·
Utrustning Är det någon som har erfarenhet av Affectumsadlar? Det är ett relativt nytt märke, framtaget av en svensk sadelmakare. Jag har fått tips...
Svar
7
· Visningar
691
Senast: emma-vsm
·
Utrustning Någon som erfarenhet av halstäcken i fleece? Fungerar det under utetäcke ell
Svar
1
· Visningar
203
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka