Hippologutbildningen

B

Blaze

Nu har jag nog läst allt som finns att hitta om hippologprogramet på Flyinge.. Själv hade jag velat gå med inriktning stallchef :idea: Det programmet har allt jag vill ha! Min stora dröm är att skaffa egen gård. :)

Men jag har lite fler frågor om det här antagningsprovet...

Hur mycket behöver man veta inför teoriprovet? Är det svåra frågor eller mycket logiskt tänkande?

Hur duktig ska man vara på att rida? Vissa har sagt att det inte alls var svårt utan bara visa att man kan lyssna på hästen medan andra att riktigt så lätt var det inte..

Vad för frågor ställer dem på intervjun?

Ni som går där: Hur får man det här ridintyget? Är det bara att gå till sin ridlärare och säga till att man tänker söka till den utbildningen och så (om man nu är duktig) skriver dem ett??

Vill ni berätta mer så varsågoda! All info är mer än välkommen! Kanske någon som ska söka nu i vår eller som kom in förra hösten som vill berätta om hur det är att gå där? Jag är sååå nyfiken ;) Tacksam för alla svar!!

Sv: Hippologutbildningen

Nu har jag nog läst allt som finns att hitta om hippologprogramet på Flyinge.. Själv hade jag velat gå med inriktning stallchef :idea: Det programmet har allt jag vill ha! Min stora dröm är att skaffa egen gård. :)

Men jag har lite fler frågor om det här antagningsprovet...

Hur mycket behöver man veta inför teoriprovet? Är det svåra frågor eller mycket logiskt tänkande?
Det är rena teorifrågor om hästar.

Hur duktig ska man vara på att rida? Vissa har sagt att det inte alls var svårt utan bara visa att man kan lyssna på hästen medan andra att riktigt så lätt var det inte..
Du ska kunna rida olika hästar i en ändamålsenlig form i alla gångarter. På dressyrprovet är det lite enkla rörelser och på hoppprovet hoppar du lite teknikdelar och en liten bana på ca 80-90cm.

Vad för frågor ställer dem på intervjun?
Det frågar om din bakgrund, hur du är som person, varför du vill gå hippologen och vad du vill göra med ditt liv, typ.

Ni som går där: Hur får man det här ridintyget? Är det bara att gå till sin ridlärare och säga till att man tänker söka till den utbildningen och så (om man nu är duktig) skriver dem ett??
Du måste kolla om din ridlärare är behörig att skriva intyget. Information om det finns i ansökningsblanketterna. Du ska vara på MINST LättB nivå i både hoppning och dressyr för att ett intyg ska skrivas. De som kommer till provet och inte är på den nivån ridmässigt är det faktiskt mest synd om...

/Ninna Hipp. Ridlärare 02-04, Elevrepresentant i antagningsnämnden 04.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 839
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 479
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 530
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver... 2 3
Svar
55
· Visningar
6 408
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka