Hitta hästjobb/praktik m ridning

sandac

Trådstartare
Admin får gärna flytta om tråden hamnade fel :p

Vad harni för erfarenhet av att flytta iväg och jobba i stall?

Jag känner att jag vill utvecklas i ridningen och vill ta ett år där jag helt får ägna mig åt hästar. Problemet är att jag aldrig tävlat, aldrig haft egen häst och inte rider speciellt bra :((

Är en typisk ridskoleelev som sedan gått över till de medryttarhästar jag haft råd med (dvs typ travare, gamla hästar och outbildade hästar).

Tror ni att det är omöjligt för mig att hitta ett jobb där man kan få rida och få träning?

Jag är beredd på att arbeta hårt för i princip ingen lön men vill inte BARA mocka boxar utan vill som sagt få "ryttarutbildning" i utbyte. Även om jag inser att stallsysslor såklart kommer bli största delen av jobbet.

Förlåt för långt och lite rörigt inlägg men vill gärna höra om era erfarenheter av jobb/praktikplatser i stall. Hur "bra" var ni på att rida innan ni började och fick ni rida hästar där? Eller måste man i princip ha med sig egen häst och få träning av den i utbyte mot stalljobb? Alla tips och erfarenheter mottages TACKSAMT!!!

/förvirrad tjej
 
Mina väninnor driver tävlingstall utomlands och tar ofta emot svenska elever/medarbetare.

Som anställd behöver du inte alls ha med dig egen häst. Där behöver du inte alls vara skicklig på att rida - sålänge du är villig att lära dig så kommer du att få otaliga träningstimmar som en del av dina arbetsuppgifter och även privatlektioner som en del av din lön.

Det allra viktigaste är att man är tuff (det finns sällan läromästare att rida på, så man skall vara bekväm med att rida yngre hästar och tävlingshästar med nerv). Att man är villig att ta i (stalljobb är slitigt, även om detta är med vit lön och reglerade arbetsdagar så är det hårt jobb från morgon till kväll). Och att man är villig att lära sig nya saker.

Generellt brukar det vara så att ju skickligare du är på att rida desto mindre stalljobb behöver du göra, men detta stämmer inte heller alltid in.
En annan vän till mig jobbar utomlands och är helt själv i ett litet tävlingsstall tillsammans med sin chef.
Hon är extremt duktig på att rida, men det är hon som gör alla stallsysslor och byter en stor del av lönen mot att ständigt få träna och tävla och coachas av sin chef (då på egna hästar).

Det finns absolut hopp :-)
 
Efter studenten så flyttade jag utomlands och jobbade i ett in och tillridningsstall ett tag. Vi (jag och en till) hade stallsysslor på morgonen och sen var det träning som gällde. Antingen till häst eller i rundpaddock på mark. Då vi jobbade mest med unghästar så var det mesta på marken men vi fick även rida och då med coachning från chefen. Vi var även iväg och visade hästar på auktioner och även runt till andra gårdar för att miljöträna hästarna. Jag lärde mig MYCKET och min engelska förbättrades något kopiöst på bara ett par dagar. Nu i efterhand ångrar jag att jag åkte hem så tidigt, men det är definitivt ett minne för livet. Det var hårt jobb varje dag men sjukt roligt.
Googla dig fram till hemsidor där det läggs ut annonser om personal utomlands. Om jag kommer ihåg rätt så hittade jag faktiskt mitt jobb här på Buke.

Hoppas du hittar något, och lycka till!
 
Jag hade ungefär samma bakgrund som dig när jag hittade ett jobb i ett försäljningsstall. Jag hade som mål att gå hippologen och sen jobba med hästar, men jag tänkte om efter det året och jag jobbar nu i en helt annan bransch :)

Men jag vill iaf tipsa om försäljningsstall, man får rida massa olika typer av hästar, i början fick jag bara rida de enklaste men när man rider 2-3 hästar per dag så lär man sig väldigt mycket och efter ca ett halvår så red jag alla möjliga typer av hästar och jag lärde mig otroligt mycket under året jag var där. Slitigt och mycket stalljobb men också mycket ridning.
 
Efter studenten så flyttade jag utomlands och jobbade i ett in och tillridningsstall ett tag. Vi (jag och en till) hade stallsysslor på morgonen och sen var det träning som gällde. Antingen till häst eller i rundpaddock på mark. Då vi jobbade mest med unghästar så var det mesta på marken men vi fick även rida och då med coachning från chefen. Vi var även iväg och visade hästar på auktioner och även runt till andra gårdar för att miljöträna hästarna. Jag lärde mig MYCKET och min engelska förbättrades något kopiöst på bara ett par dagar. Nu i efterhand ångrar jag att jag åkte hem så tidigt, men det är definitivt ett minne för livet. Det var hårt jobb varje dag men sjukt roligt.
Googla dig fram till hemsidor där det läggs ut annonser om personal utomlands. Om jag kommer ihåg rätt så hittade jag faktiskt mitt jobb här på Buke.

Hoppas du hittar något, och lycka till!
Hur länge stannade du? :)
 
Om vi tänker på samma så är jag nog inte tillräckligt bra på att rida för att utbilda unghästar..

Jag läste det som att det framförallt är unghästar man kommer rida, inte nödvändigtvis att man måste ha kunskap att utbilda dem :) Men det går ju alltid att fråga.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 232
Senast: WBanna
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 893
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 374
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 985
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp