Hitta medryttarhäst

@Magiana kan bara tänka sig att betala för rätt häst men som det verkar även rida hästar som inte är helt rätt. Att inte vilja betala är då en signal att det är fel häst, det lär få en del att backa.
Precis. Du har en poäng där. Det blir ju fel om man först har sagt sig vilja betala men sen inte vill det för att hästen inte är helt rätt. Fast å andra sidan, de jag inte vill betala för tenderar att vara sådana jag inte ens vill rida gratis.
 
Jag har uttryckt mig "betalar gärna för rätt häst och förutsättningar" eller något i den stilen. Då har man visat att man är villig att betala men inte satt ngn fast summa, utan kan bestämma sig för vad man tycker det är "värt" utifrån häst, upplägg, avstånd, etc. :)
Jättebra tips, tips tycker jag! Då är det ändå öppet för diskussion.

Att skriva att "jag betalar gärna enligt överenskommelse", stänger inga dörrar.

Då kan man ju backa ur själv om det inte känns rätt, eller helt enkelt diskutera priset.
 
Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit medryttare i rätt många år och på rätt många hästar. Nu verkar det dock rätt kört. Jag har fått några svar senaste månaden. En var en fjording som jag verkligen inte trivdes med, men jag tänkte att det kanske kunde ge sig och accepterade att rida den, men när ägaren frågade om vi klickade så kunde jag inte ljuga. Jag är sämst på att ljuga eller att linda in saker och sa då att det inte riktigt var min typ av häst men att jag behövde ridningen, och att jag hade föredragit en känsligare häst men att man ju inte kan få allt. Jag blev då uppsagd (och det förstår jag ju). Sen var det ett halvblod. Provridningen dröjde av olika anledningar men när det sen blev dags så drog sig ägaren ur och skulle inte ha en medryttare. Sen var det en oldenburgare. Provridningen gick dåligt (tyckte jag) men vi kom ändå överens om en till dag då jag skulle rida. Dagen innan meddelade ägaren att det inte skulle bli någon ridning. Jag undrade då vad som hänt men fick inget svar. En dag senare frågade jag om detta betydde att det inte skulle bli något medryttarsamarbete eller om det bara var något tillfälligt förhinder. Jag fick inget svar på det heller. Inget svar är ju också ett svar men dålig stil. Sen idag så fick jag ytterligare ett svar och hoppet tändes på nytt. Men så fick jag veta att det var två outbildade travare. Jag har inte kunskap nog att utbilda någon häst, framförallt inte travare. Och jag är inte så pigg på att betala lektioner för att utbilda någon annans häst.

Den annons jag lagt ut är denna:

"Hej! Jag skulle gärna vilja hitta en ny medryttarhäst att pyssla med och rida, helst mellan xx och xxx, men längre bort kan också funka. Jag är mest intresserad av dressyr och hoppning (på en blygsam nivå) men rider också ut. Det vore ett stort plus om det finns möjlighet att rida för tränare då jag gärna vill utvecklas. Jag har svårt att beskriva min erfarenhet men har ridit i många år, både på ridskola, privat och på rätt många medryttarhästar genom åren. Utbildningsnivån har varierat på hästarna från grundutbildade, till svår klass nivå. Vinterfilmen är 5 år gammal och den andra något nyare, men jag har inget som är av färskare datum. Referens kan lämnas."

Jag bifogade två filmer till annonsen där jag red två olika hästar.

Jag har haft lite olika annonser sedan i somras, men denna är den senaste som jag skrev efter att ha fått feedback på en tidigare annons. Jag har inte skrivit något om vilken typ av häst jag söker för att inte gallra bort någon. Bättre med något svar än inte alls tänkte jag. Det finns ju alltid möjlighet att gallra då jag får svar. Men mitt outtalade krav är väl ändå att hästen ska vara grundutbildad, typ LC. Jag är inte heller intresserad av rena skogsmullehästar då jag tröttnar på nolltid om jag bara ska rida i skogen.

Men hur fan går jag vidare? Varför får jag inget napp? Det här känns helt hopplöst. Snart slutar jag också på ridskolan så utsikten jag ser just nu är att jag inte kommer att kunna rida alls. Ridningen är det enda som kunnat motivera och pigga upp mig i min depression.
Jag skulle nog se om jag istället hittade någon som sökte medryttarhäst och hört av mig till hästägaren. Då kan du själv se om det verkar vara en häst för dig. Kolla olika fb grupper, hästnet eller någon du känner. Ett tips är också att erbjuda dig hjälpa till om någon tex ska resa bort och behöver lite hjälp med hästen. Sedan har jag fått frågan om jag vill bli medryttare på hästen och då känner jag den redan lite. Får du inte frågan kan du ju fråga hästägaren efter perioden du tagit hand om hästen om du inte kan få rida den någon dag i veckan eller hur ofta du nu vill. :)
 
Jag upplever att det är betydligt fler tillgängliga medryttare än hästar just för tillfället,kanske pga coronan?
 
Av nyfikenhet, hur många dagar vill du ha hästen? Tänker att hästägare är ute efter olika sorters ryttare beroende på om man bara vill ha någon för enstaka dagar eller om man vill ha hjälp typ halva veckan, och att det kan vara bra att inkludera hur involverad du vill vara.
 
Jag skulle nog se om jag istället hittade någon som sökte medryttarhäst och hört av mig till hästägaren. Då kan du själv se om det verkar vara en häst för dig. Kolla olika fb grupper, hästnet eller någon du känner. Ett tips är också att erbjuda dig hjälpa till om någon tex ska resa bort och behöver lite hjälp med hästen. Sedan har jag fått frågan om jag vill bli medryttare på hästen och då känner jag den redan lite. Får du inte frågan kan du ju fråga hästägaren efter perioden du tagit hand om hästen om du inte kan få rida den någon dag i veckan eller hur ofta du nu vill. :)
Jag har letat på alla möjliga ställen. Jag är med i 4 grupper på fb bl.a. men dyker det upp annonser med hästar som behöver medryttare så ligger det ofta en timme bort eller så. Och det är i längsta laget.
Av nyfikenhet, hur många dagar vill du ha hästen? Tänker att hästägare är ute efter olika sorters ryttare beroende på om man bara vill ha någon för enstaka dagar eller om man vill ha hjälp typ halva veckan, och att det kan vara bra att inkludera hur involverad du vill vara.
Jag tänker mig någonstans mellan 1-3 dagar.
 
Tänker att du kanske ska skriva hur lång och tung du är - alternativt något om storlek på häst. Det kan vara lite känsligt att behöva fråga någon om vikt.
Jag vill också veta hur gammal ngn är och om personen har tillgång till bil.
Nu kanske detta framgår ( förutom bilen) av filmerna dock.
 
Tänker att du kanske ska skriva hur lång och tung du är - alternativt något om storlek på häst. Det kan vara lite känsligt att behöva fråga någon om vikt.
Jag vill också veta hur gammal ngn är och om personen har tillgång till bil.
Nu kanske detta framgår ( förutom bilen) av filmerna dock.
Jag har skrivit att hästen helst ska vara av mindre modell, typ max 165 cm.

Jag har inte skrivit hur gammal jag är men tycker det framgår att jag inte är ungdom längre då jag skrivit om att jag har ridit mycket genom åren. Men visst, det kan ju en sjuttonåring också ha gjort så det kanske ska tas med.

Jag har skrivit i vilket geografiskt område jag helst vill att medryttarhästen finns men att det funkar även längre bort. Så underförstått: jag kan ta mig dit jag behöver.

Men sen jag startade den här tråden har jag dessvärre inte orkat annonsera igen. Jag är uppgiven och tror inte att det finns någon häst för mig. Jag har fått svar från totalt 4 personer men det har inte blivit något med någon tyvärr.
 
Jag har skrivit att hästen helst ska vara av mindre modell, typ max 165 cm.

Jag har inte skrivit hur gammal jag är men tycker det framgår att jag inte är ungdom längre då jag skrivit om att jag har ridit mycket genom åren. Men visst, det kan ju en sjuttonåring också ha gjort så det kanske ska tas med.

Jag har skrivit i vilket geografiskt område jag helst vill att medryttarhästen finns men att det funkar även längre bort. Så underförstått: jag kan ta mig dit jag behöver.

Men sen jag startade den här tråden har jag dessvärre inte orkat annonsera igen. Jag är uppgiven och tror inte att det finns någon häst för mig. Jag har fått svar från totalt 4 personer men det har inte blivit något med någon tyvärr.
Ge inte upp utan ha tålamod. Plötsligt bara händer det 😁! Jag i min tur letade medryttare länge. Av en slump såg jag en dag ett inlägg i en lokalgrupp på FB som inte i sig är hästrelaterad där en person skrev att hen vill ta upp ridningen efter en längre paus och undrade om ngn visste ngn som behövde hjälp. Jag svarade och det har blivit toppenbra. Jag, medryttaren och hästen trivs super! Hen är den perfekta medryttaren ur mitt perspektiv!
 
Jag hittade min bästa medryttare genom att hon satte upp en lapp i stallet. Jag ringde upp henne för att jag tyckte det var smidigt typ. Hon red min häst i fem år innan jag lämnade iväg honom till fodervärd och jag kunde inte varit mer nöjd med henne. Hon blev även min kollega. 🙂
Så lappar i stall är mitt tips!
 
Måste du bli "duktig"? Kan du inte sikta på att bli en bättre ryttare och ha kul under tiden?
Det är inte kul att känna sig dålig hela tiden. Och någon skogsmulleryttare blir jag aldrig. Jag vill utvecklas. Det är min drivkraft. Tyvärr är jag hopplöst obegåvad på att rida. Det känns så värdelöst att aldrig ens nå LC.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 052
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 257
Senast: bobbbo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp