Bukefalos 28 år!

Hitta rätt person

Magiana

Trådstartare
Igår hittade jag en jobb som jag blev väldigt sugen på även om jag inte är helt nöjd med att det ligger så långt ner i Skåne, men det är ändå så pass ok att jag skulle kunna kompromissa med det. Om jag ska spinna vidare på tanken att byta jobb, (vilket jag inte hade några planer på innan jag såg annonsen) så skulle jag vilja kolla lite vilka möjligheter som finns att hitta rätt person att ersätta mig med på mitt nuvarande jobb. Min chef skulle nog inte gilla om jag sa upp mig utan upprepar gång på gång hur behövd jag är o.s.v.

Förvisso är det egentligen inte mitt problem att fixa en ersättare, men jag bryr mig och gillar min chef och jobbet. Jag är den enda anställda och det blir problem om jag inte är där. Jag har också skapat en del av de rutiner vi har, så det blir inte helt enkelt för andra att tala om för den nya hur det ska vara.

Går det att ta in någon person från AF utan att det kostar företaget något och under en tid lära upp den personen på rutinerna, för att denne sedan ska kunna ta över helt (och få vanlig lön)? Finns det då i så fall möjlighet att intervjua eller på annat sätt kunna bedöma lämpligheten hos en sådan person innan denna börjar sin introduktion/praktik?
 
De gånger jag placerar ut personer på praktik så föregås det nästan alltid av en intervju eller helt enkelt ett möte mellan företaget och den tänkta praktikanten. Jag antar att det är upp till arbetsgivaren att bedöma hur mycket till intervju som behövs?
 
Låt din arbetsgivare ta beslutet hur denne vill sköta sitt företag och hur framtiden ska se ut. Du har ingen aning om vad denne går och funderar på. Kanske har personen en önskan att sälja bolaget, men tänker på dig att du ska sitta tryggt, inte vill ha en annan chef osv. En del av att ha personal är att folk kommer och går.

Att du vill ha kontroll på ditt gamla jobb är fullt förståeligt. Det är någonting du har jobbat med och har som ditt skötebarn. Men det är din arbetsgivare som har makten och som ska bestämma hur det ska gå till.

Oftast är det ju så ändå att man anställer någon som får upplärning i arbetets struktur. Det är också en del av företagandet att ha såpass med finanser att man klarar en överlappning på ett par veckor eller en månad. Eller så får du helt enkelt skriva en rutinpärm så att personen vet vad den ska göra när den tar över.

Mitt råd är att låta din arbetsgivare ta tag i den biten oavsett. Speciellt om det är ett litet företag kan det blir väldigt känsligt ifall man försöker lägga sig i.
 
Låt din arbetsgivare ta beslutet hur denne vill sköta sitt företag och hur framtiden ska se ut. Du har ingen aning om vad denne går och funderar på. Kanske har personen en önskan att sälja bolaget, men tänker på dig att du ska sitta tryggt, inte vill ha en annan chef osv. En del av att ha personal är att folk kommer och går.

Att du vill ha kontroll på ditt gamla jobb är fullt förståeligt. Det är någonting du har jobbat med och har som ditt skötebarn. Men det är din arbetsgivare som har makten och som ska bestämma hur det ska gå till.

Oftast är det ju så ändå att man anställer någon som får upplärning i arbetets struktur. Det är också en del av företagandet att ha såpass med finanser att man klarar en överlappning på ett par veckor eller en månad. Eller så får du helt enkelt skriva en rutinpärm så att personen vet vad den ska göra när den tar över.

Mitt råd är att låta din arbetsgivare ta tag i den biten oavsett. Speciellt om det är ett litet företag kan det blir väldigt känsligt ifall man försöker lägga sig i.

Det handlar inte alls om kontroll. Jag ville bara inte säga att "Nu drar jag" och sedan lämna det till henne att hitta rätt person, utan jag tänkte erbjuda hjälp att hitta rätt person. Det kallar inte jag för att "lägga sig i". Hon har ju knappt koll på vilken kunskap som behövs. Själv gled jag in via arbetsträning och de märkte ju att jag hade något att bidra med som de saknade, ffa efter att chefen råkade ut för en svår olycka för ett par år sedan och som fortfarande ställer till det. Företaget har ju också ändrats en hel del sedan jag började och jag har råkat bli en stolpe i det hela.

En rutinpärm blir nog inte heller helt enkel att skapa då jag riskerar att missa en massa som är självklarheter för mig, men inte för andra.

I våras gick jag mycket och funderade på ett jobb-byte eftersom jag vill flytta från Stockholm. Min chef visste att jag ville flytta och insåg att jag då inte skulle kunna stanna kvar så hon öppnade upp för att jag skulle kunna jobba kvar på distans i stället. Hon vill helt enkelt inte bli av med mig. Man vet vad man har men inte vad man får.

Någon försäljning av företaget tror jag inte på. Det är så nischat att få skulle ha kompetensen att ta över.
 
Igår hittade jag en jobb som jag blev väldigt sugen på även om jag inte är helt nöjd med att det ligger så långt ner i Skåne, men det är ändå så pass ok att jag skulle kunna kompromissa med det. Om jag ska spinna vidare på tanken att byta jobb, (vilket jag inte hade några planer på innan jag såg annonsen) så skulle jag vilja kolla lite vilka möjligheter som finns att hitta rätt person att ersätta mig med på mitt nuvarande jobb. Min chef skulle nog inte gilla om jag sa upp mig utan upprepar gång på gång hur behövd jag är o.s.v.

Förvisso är det egentligen inte mitt problem att fixa en ersättare, men jag bryr mig och gillar min chef och jobbet. Jag är den enda anställda och det blir problem om jag inte är där. Jag har också skapat en del av de rutiner vi har, så det blir inte helt enkelt för andra att tala om för den nya hur det ska vara.

Går det att ta in någon person från AF utan att det kostar företaget något och under en tid lära upp den personen på rutinerna, för att denne sedan ska kunna ta över helt (och få vanlig lön)? Finns det då i så fall möjlighet att intervjua eller på annat sätt kunna bedöma lämpligheten hos en sådan person innan denna börjar sin introduktion/praktik?

Jag tycker du absolut kan bidra till lösning om du slutar! Men jag skulle råda dig att låta arbetsgivaren lösa den finansiella frågan.

Företaget har säkert möjligheter att lösa ekonomin (den beredskapen bör ett seriöst företag ha) och även om dina funderingar för att hjälpa till är genuina och i bästa välmening, så kan det vara bra att backa lite.

Kanske behöver arbetsgivaren lite tid att smälta den nya informationen och komma över ev besvikelse. Lite reflektionstid är sällan att förakta inför nya steg i livet.
 
En rutinpärm bör alltid finnas på en arbetsplats där det går att skapa en sådan. Särskilt om det bara är en anställd som kan dem. Tänk om det händer något med den enda personen som kan rutinerna och det behöver skolas in en annan med kort varsel utan hjälp. Det är svårt att skriva instruktioner själv men försök. Visa med bilder på det som kan behövas bilder till och text som förklarar det mest uppenbara. Din arbetsgivare kanske kan hjälpa dig att läsa igenom och se om det är något som känns konstigt.
 
En rutinpärm bör alltid finnas på en arbetsplats där det går att skapa en sådan. Särskilt om det bara är en anställd som kan dem. Tänk om det händer något med den enda personen som kan rutinerna och det behöver skolas in en annan med kort varsel utan hjälp. Det är svårt att skriva instruktioner själv men försök. Visa med bilder på det som kan behövas bilder till och text som förklarar det mest uppenbara. Din arbetsgivare kanske kan hjälpa dig att läsa igenom och se om det är något som känns konstigt.

För en del saker har jag skrivit manualer, med skärmdumpar och skrivna instruktioner. Ingen har haft problem med att förstå dem, så de är nog bra. För andra saker, så som t.ex. hur nya registreringar på våra hemsidor hanteras, finns dock inte dokumenterat. Min chef är lite insatt i alla fall. En hel del handlar också om att kunna navigera i vårt system och förstå hur delarna hänger ihop och vad de gör.
 
För en del saker har jag skrivit manualer, med skärmdumpar och skrivna instruktioner. Ingen har haft problem med att förstå dem, så de är nog bra. För andra saker, så som t.ex. hur nya registreringar på våra hemsidor hanteras, finns dock inte dokumenterat. Min chef är lite insatt i alla fall. En hel del handlar också om att kunna navigera i vårt system och förstå hur delarna hänger ihop och vad de gör.
System går att lära sig med lite klickande och turer på google men det man behöver komma åt snabbt känns ju vettigt att ha instruktioner på.
 
Jag förstår inte vad du är orolig över. Det är väl sällan ett seriöst företag låter en person sluta och en annan börja helt utan upplärning eller träning i vad personen ska göra. Det kommer att finnas en övergångsperiod då du lär upp personen.

Men hur det ska gå till och vem som ska göra vad är upp till din arbetsgivare att bestämma.
 
Jag är ju alltid orolig över allt man kan oroa sig över. :p
Det fina är att denna gången behöver du inte vara orolig över det, just eftersom det inte ligger på ditt bord och det ligger inte i din makt. Personen som äger företaget vill ta de besluten du gärna vill pilla i just nu - med all rätt. Och vill personen mot förmodan inte göra det så lovar jag att denne frågar dig att ta tag i det.
 
Jag förstår att du oroar dig, och att du vill vara snäll mot din arbetsgivare, men som alla andra redan sagt så ÄR det faktiskt inte ditt ansvar vad som ska hända när/om du slutar. Ta chansen! Sök det nya jobbet som du är intresserad av :)! Ibland måste man få vara lite "självisk" ;) ...
 
Först ska du söka jobbet. Sedan när du får det så förhandlar du om villkoren och skriver kontrakt med tillträde på det nya efter din uppsägningstid (en månad?) och gärna lite marginal så att du har tid att flytta i lugn och ro.

När du (och den nya arbetsgivaren) har skrivit under anställningskontraktet berättar du det för din nuvarande arbetsgivare. Eftersom den vet att du är intresserad av att flytta blir den nog inte så förvånad. Ni diskuterar hur sökandet efter den nya och överlämnande/upplärning ska gå till. Kanske kan du hjälpa en ny även efter det att du flyttat om det uppstår frågor (dvs arbeta på timme åt din gamla arbetsgivare)? Du skriver att ni diskuterat att jobba på distans så det kan kanske fungera? Om ditt gamla jobb inte konkurrerar med ditt nya så bör det gå bra med den nya arbetsgivaren (förutsatt att det inte sker på arbetstid).

Starta absolut inte någon diskussion med din nuvarande arbetsgivare innan du har skrivit kontrakt. Det kan upplevas oseriöst av båda arbetsgivarna och kan bli väldigt jobbigt för dig.

Andas lugnt, det gamla jobbet är inte ditt bekymmer om du får det nya och - Lycka till!
 
Jag håller med de andra om att du nog ska lugna dig lite. Det ligger inte på ditt bord och din chef reder nog ut det utan problem. Att du sen kanske är delaktig i en rekryteringsprocess (om chefen ber dig) och att ni kan ha en överlappningsperiod är ju något annat.
Om du vill vara snäll mot din chef så kan du istället reglera när du slutar, sålänge det funkar med det eventuella nya jobbet. Du kan ju stanna längre än uppsägningstiden om det funkar för alla parter.
 
Först ska du söka jobbet. Sedan när du får det så förhandlar du om villkoren och skriver kontrakt med tillträde på det nya efter din uppsägningstid (en månad?) och gärna lite marginal så att du har tid att flytta i lugn och ro.

När du (och den nya arbetsgivaren) har skrivit under anställningskontraktet berättar du det för din nuvarande arbetsgivare. Eftersom den vet att du är intresserad av att flytta blir den nog inte så förvånad. Ni diskuterar hur sökandet efter den nya och överlämnande/upplärning ska gå till. Kanske kan du hjälpa en ny även efter det att du flyttat om det uppstår frågor (dvs arbeta på timme åt din gamla arbetsgivare)? Du skriver att ni diskuterat att jobba på distans så det kan kanske fungera? Om ditt gamla jobb inte konkurrerar med ditt nya så bör det gå bra med den nya arbetsgivaren (förutsatt att det inte sker på arbetstid).

Starta absolut inte någon diskussion med din nuvarande arbetsgivare innan du har skrivit kontrakt. Det kan upplevas oseriöst av båda arbetsgivarna och kan bli väldigt jobbigt för dig.

Andas lugnt, det gamla jobbet är inte ditt bekymmer om du får det nya och - Lycka till!

Jag har 3 månaders uppsägningstid både på mitt jobb och min bostad här, så inget kommer ju ske i en handvändning ändå.

Ingen blir ju förvånad över en flytt, men däremot kan förvåning uppstå av ett jobb-byte.

Jobben är i olika branscher så det finns ingen konkurrens mellan dem.

Jag har f.ö. ringt numret i jobbannonsen och fått tag i ansvarig person. Intressant samtal, minst sagt. Mer än så säger jag inte :angel::D
 
Är du säker på att du har 3-månaders uppsägningstid på jobbet? Vissa har ju det, men många har en månad om det säger upp sig själva medan arbetsgivaren har 3-månaders uppsägningstid mot arbetstagaren. Det är faktiskt ganska så ovanligt att man har 3 månader ifall man säger upp sig själv.
 
Är du säker på att du har 3-månaders uppsägningstid på jobbet? Vissa har ju det, men många har en månad om det säger upp sig själva medan arbetsgivaren har 3-månaders uppsägningstid mot arbetstagaren. Det är faktiskt ganska så ovanligt att man har 3 månader ifall man säger upp sig själv.

Ja, jag är säker.

Det här står i mitt anställningsavtal:
Tillsvidareanställningen har en uppsägningstid om minst 3 månader från båda parter.
 
Som ni redan har varit inne på så det du kan göra är att berätta vilka rutiner etc som du har samt vara vilig att lära upp..
Men- har du tänkt på att en ny person som kommer in kommer komma in med nya idéer och annan erfarenhet än dig. Dvs personen kan utveckla och förbättra det du har startat. Dvs det finns oftast inte bara ett sätt att göra saker.
 
Jag var tvungen att checka med Unionen om vad som står där om uppsägningstid. Det står:

Om det finns en uppsägningstid bestämd i ditt anställningsavtal är det i första hand den som gäller.

och lite längre ner står det:


I det enskilda anställningsavtalet kan du komma överens om andra uppsägningstider med arbetsgivaren, men avtalet är inte giltigt om det är ensidigt försämrat från arbetsgivarens sida och sämre än lagen. I så fall gäller lagen, alternativt kollektivavtal, där det finns ett sådant.

LAS regler för uppsägningstider är enligt följande
Om du själv säger upp dig
1 månad oavsett hur länge du varit anställd. Du kan säga upp dig själv utan att ange anledning till det.

Som ni redan har varit inne på så det du kan göra är att berätta vilka rutiner etc som du har samt vara vilig att lära upp..
Men- har du tänkt på att en ny person som kommer in kommer komma in med nya idéer och annan erfarenhet än dig. Dvs personen kan utveckla och förbättra det du har startat. Dvs det finns oftast inte bara ett sätt att göra saker.

I arbetet ingår att hela tiden göra förbättringar. Det hör till jobbet och görs ofta i samråd med chefen och vår it-hjälp. Ibland är det jag som kläcker idéen, men andra gånger kan det vara någon annan. Små förbättringar gör jag ofta på egen hand.

Samtidigt ska vissa saker uppfyllas. Man ska göra en behörighetskoll på folk som registrerar sig, man ska ge dessa tillgång till sitt material (vilket vi har rutiner kring och som är inbyggt på våra hemsidor) m.m.
 
I arbetet ingår att hela tiden göra förbättringar. Det hör till jobbet och görs ofta i samråd med chefen och vår it-hjälp. Ibland är det jag som kläcker idéen, men andra gånger kan det vara någon annan. Små förbättringar gör jag ofta på egen hand.

Samtidigt ska vissa saker uppfyllas. Man ska göra en behörighetskoll på folk som registrerar sig, man ska ge dessa tillgång till sitt material (vilket vi har rutiner kring och som är inbyggt på våra hemsidor) m.m.

Grejen är att jag inte tycker du behöver oroa dig. Jag förstår att du vill vara snäll och hjälpsam men det kommer lösa sig.
Folk byter jobb hela tiden och det brukar gå bra.
Sök du jobbet du vill ha. :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 448
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
980
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
798
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp